Wow. Gott jobbat. Bygga nytt framstår ju som rena barnleken i jämförelse.
 
Ja det blev mycket mer än jag skulle tro. Inte är det klart än på länge heller.. Men nu kommer jag kanske få mig ett riktigt bra jobb hoppas ja på nu om dagen. Så det kan ju bli lite mer saker som händer framöver om jag har lite pengar att göra saker för. Svårt att motivera byggnationer om man inte har pengar till halvparten av vad man har lust med.
Men skall få besked inom några dagar om jobbet, så jag hoppas jag åker iväg i löpet av veckan. Då blir det i så fall Barentshav nästa stopp. som ROV pilot på rigg. :)
Så det är inte fel om ni alla kryssar fingrar för mig.. :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Skulle kanske säga att jag har fått ihop 2 st solpanel till av dom lösa cellerna jag köpte mig. Så jag håller på inomhus och klargör lite nu som det fa.. inte slutar att regna..
DSC_1475_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu skall det vara runt 130 watt till som kan kopplas in, alltså när det slutar att regna.. :(
 
:screwy: fantastiskt mulleverk du har pulat med sen sist. Å de där shuntarna, och tanken fick du nytta av. Tror nog du vill pröva hur det funkar innan du pular dit väggpanelen, eller hur?

Kanske det blir så mycket ström att kåken lyfter! BRA JOBBAT LYCKA TILL d^_^bd^_^bd^_^b
 
:) Jodå jag skall nog få dit någon vägg panel. Men tanken måste nog ut igen en gång till ändå.
Men det är för att ingången på solfångar slingan fick jag snurrat på, så den läcker lite faktisk. :( Det är ju inte så bra.
Men rören kapar jag nog så det går att koppla på ventiler närmare tanken så det är möjligt att plocka bort delar av systemet senare också.
Jag måste nog också få in ett par ventiler på den till kopplingen jag skall ha till den framtidiga vattenmantlade kaminen jag har kollat lite på.
Än så länge har jag inte sätt någon bra funktion i solfångaren, men det måste nog till en trycktank så jag kan köra varmare vatten från solfångaren. Jag kör öppet system nu, och det funkar inget vidare. Men än igen, pengarna som stoppar alla saker jag har lust med..
 
Man får väll ta saker som det passar och har tillgång.. Så i dag rensade jag ut ur farstukvisten och fick lite plattare golv. I morgon bitti, om det har torkat, så flytspacklar jag golvet och hoppas jag får på lite kakel som jag har köpt tidigare, innan jag får sticka iväg på jobb.
DSC_1905_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir lite spännande faktisk att se hur detta blir, för det är så länge sedan jag köpte kaklet nu, så jag kommer inte ihåg hur det ser ut..
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Du väntar väl lite mer än tio timmar va?

Du har inte tagit några detaljbilder på solcellsbygget? Jag är själv lite sugen på att bygga en :)

/C
 
Inte om det står annat på paketet, om inte du vet något jag inte vet.. På mitt flytspackel paket så står det att jag skulle kunna gå på det efter 3 timmar.. (y) Så kanske jag väntar lite till då, och börjar lägga kakel efter 5.. Om jag inte tar det i morgon då.. Får se hur jag gör. Nu blev det ju inte direkt "I morgon Bitti" som jag fick börjat då men.. Jag ställer inte klockan för att gå upp när jag är här på stugan, så jag sov lite länge i dag.. :)
Jag har inte tagit några detalj kort på solcells bygget för att det är hur många filmer som helst om det på youtube. Men jag kan nog säkert starta en egen tråd för just bygget av panelen. Lägger upp en länk när jag gör det.
Jag måste nog också lägga till att om man skall bygga solpanel som man skall göra som ett "Riktigt" ett som man köper, så är det nästan inte värd att köpa och göra av lösa celler längre. Solpanel har blivit såpass billiga, så det blir billigare att köpa färdiga, mycket på grund av glaset som blir använt i solpanel. Säkerhetsglas är dyrt att köpa löst.
Så är det mycket med jobb att göra dom själv. Men har man tid till övers så är det bara leta efter celler på Ebay. :)
Dom här solpanelen kommer att bli byggt in i mitt tak på baksidan av stugan, så det är dom som kommer få morgonsolen.
 
Så.. Då var det färdig med flytspackling. :)
DSC_1907_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det står att man skulle kunna gå på den efter 3 timmar, men jag tog väll kanske lite mycket med vatten i, så jag får så om jag inte väntar tills i morgon med att börja med kaklingen.
 
Har i alla fall fått börjat. Så halva farstu kvisten är klar med kakel..
DSC_1914_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och för ni som undrar så är det 2 skilda färger med grått..
 
Så var det fogning som är kvar bara.. Det får jag ta nästa gång jag åker upp igen. Det blev ju lite bättre än med bara betong golvet.
DSC_1916_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men gosh vad trött man blir på denna sommaren. Med en gång jag skall gå ut och göra något så börjar det regna igen. :(
 
Imponerande bygge!


Hur kommer du koppla kretsen till element/golvvärme? Om huset ska kunna stå kallt så kanske det vore bra att på nåt sätt köra det på samma glykolslinga som solvärmen?
 
Tackar..
Samma slinga som solvärmen går nog inte. Framlednings temp på golvvärme får inte vara mer än runt 40 grader om jag inte har fått med mig helt fel, Så det får nog bli en slinga till. :(
Jag tänkte innan jag fick tag i den solslingan att jag skulle köra hela tanken med vanligt vatten i sommar fram tills på hösten och bara tömma allt. Men jag blev lite girig på att koppla in den slingan när jag först hade den. Men jag hoppas kanske få tag i en till, så blir det nog en slinga till golvvärmen också..
 
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
Fick använt mitt presentkort i går på Cheapy. Så jag har i dag börjat lite på taket på baksidan av stugan, men fick inte mer än börjat så kommer jag på att jag måste fixa tjockare kablar på solpanelen, så det tar nog lite tid bare detta.
Kort kommer lite senare om jag får kommit igång..
 
Fick börjat på taket på baksidan i dag, Fick lagt på solcells panelerna jag gjorde, och skulle till att sätta fast dom då glaset gick sönder.. Så då blir det nog ett helt tak på baksidan också..
154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men dom andra solpanelen som jag har haft på taket innan har fått nya tjocka kablar, så nu i dag när det var sol så såg jag 23A laddning.. Men detta var endast efter jag hade kört igång lite ljus och stereo inne. Så jag tror nog batterierna är ganska fulla. Tog väl en timme så var det laddningen nere på 6-7A.
155.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När klockan var runt 19, så såg det ut så här runt huvudet på mig, så jag gav upp och gick in. 156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kliar än..
Varför det sista kortet kom med vet jag inte. Inte får jag bort det heller.. :(
 
  • 153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.