Behöver tips på vad göra med ett matsalsbord som luktar illa. Det är ett gammalt ekbord från min mammas föräldrahem som nyligen lämnats in för renovering. Finsnickaren gjorde ett jätte bra jobb förutom att han valde en olja som nu gör att bordet luktar kräk. Sen dess har det vädrats och lämnats till en annan snickare som slipade så mycket han vågade och oljade igen med en bra olja men det luktar fortfarande illa. Ett år har nu gått.

Några idéer på vad vi kan göra för att få bort doften?

Har fått ett tips att måla det med oljefärg. Vi kan tänka oss att göra det vitt.
 
Jag skulle tro att det bara är måla över som gäller. Jag tror dock inte att det nödvändigtvis måste vara oljefärg. Vi fick taket ommålat i köket efter att firman som varit här målat med en härsken färg. Den luktade också så illa att man knappt kunde vara i huset efteråt. Efter att de målat om (med en vanlig takfärg) så försvann lukten. Lycka till!
 
En annan aspekt på det hela är dock att ni bör välja en färg som är väldigt tålig då ytan på bordet kommer att bli ful på nolltid annars. Jag skulle gå till (en riktigt bra) färgaffär och fråga. En lackfärg kanske? Äggoljetempera är ju tålig annars, användes ju bland annat på kyrkbänkar, men den är matt och svår att hålla ren. Passar nog inte bra på en bordsskiva.
 
Har en gång kört golvfernissa på ett matbord. Blev väldigt tåligt.
 
har du provat att tvätta det med ättika?
 
Schellack är bra för att maskera lukt. Går bra att lägga på en oljad yta.
/B
 
Tack för många bra råd! Har några alternativ nu att prova samt fortsätta fråga i varje färgaffär man passerar.

Vi ska fortsätta fira semester ett tag men sen ska vi ta tag i det där och då återkommer jag hur det går.

Tack igen!
 
En dum fråga kanske, men varför påpekades inte lukten till snickaren när det var nygjort? Är det så att oljan härsknat efter hand? Undrar vad det är för olja hen använt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.