Jag har köpt en förhöjningssockel på 4 ben (likt en sådan här: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/forhojningssockel) som man ställer tvättmaskinen på. Jag pluggade och skruvade fast den i betongväggen i tvättstugan i källaren med medföljande beslag. Dock efter ett par tvättar så började sockeln förflytta sig ut från väggen, vibrationerna från tvättmaskinen vid centrifugering verkar ha fått pluggarna att skaka och släppa ifrån betongen. Trots att jag köpt extra små platta fötter som skall minska vibrationer.

Frågan är nu hur det kan göras bättre? Pluggen var ganska så rak, kanske finns det bättre plugg, med någon form av hullingar som kan hålla sig kvar i väggen eller kan man limma fast pluggen, men då fastnar väl skruven också så man inte får loss det igen?
 
Står stativet helt i våg och står tvättmaskinen helt i våg?
Om den inte står helt i våg så kan tvättmaskinen vandra (om trumman är dåligt upphängd och dämpad i maskinen).

Våran tvättmaskin (Miele) känner man knappt att den centrifugerar i 1600rpm, toppen rör sig bara max 2mm fram å tillbaka, visserligen väger tvättmaskinen 100kg (klara 8kg tvätt (torrvikt)).
 
Hur stora plugg sitter det med? Kan tänka mig att det behövs ganska så stadiga don.
 
Spontant undrar jag vad du har för betong. Är det riktig gjuten betong eller murad betongsten? Är betongen för porös kommer vibrationer fortsätta att vidga hålen.
Grövre och längre plugg är det jag spontant skulle prova. Annars är kemankare något att titta på.
 
Skruva ner fötterna på tvättmaskinen i botten. Ställ den på förhöjningssockel justera sockeln så tvättmaskinen står i våg. Vattenpass gäller sida och front ska vara i våg och sedan kryssmäter du ovanpå tvättmaskinen. Allt ska vara i våg! Då ska du inte ens behöva fästa sockeln. Lite pill men det är det värt! Lycka till!
 
mogge_73 skrev:
och sedan kryssmäter du ovanpå tvättmaskinen. Allt ska vara i våg!
Har du lust att utveckla detta? Jag vet vad kryssmäta innebär men fattar inte riktigt hur det ska hjälpa här.
 
Alfredo skrev:
Har du lust att utveckla detta? Jag vet vad kryssmäta innebär men fattar inte riktigt hur det ska hjälpa här.
Tror han menar kryssmäta med vattenpasset så du ligger i våg även på diagonalen?
 
Det är en LG maskin som tar upp till 7kg tvätt. Den vibrerar en del när den står själv (1400 varv), men sätter man sig på den, simulera en torktumlare ovanpå ;)så vibrerar den inte lika mkt, men min torktumlare står på en likadan sockel bredvid.

Sockeln är ställd i våg och maskinens fötter står i botten. Golvet sluttar ganska mycket där maskinen står eftersom den står nära golvbrunnen och kanten mellan golvet och väggen är rundad och väggbetongen är rätt så porös när man borrar i den. Pluggen var en 6mm plugg och helt rak. Antagligen får den dåligt fäste i den porösa väggen. Var iväg på Optimera igår kväll och fick rådet om en annan plugg, en som drar ihop sig och deformerar sig för att fylla ut i hålet och den är 8mm grov.
 
Dagens tvättmaskiner har balanskontroll i sig, det vill säga att innan dom centrifugerar så kör dom en kort centrifugering för att känna av fördelningen av tvätten. Är det o balans försöker den rätta till den genom att snurra åt andra hållet. Fungerar detta inte sänker den varvtalen automatiskt. Därför är en liten tvätt oftast blötare än en stor.

Väldigt viktigt i detta fall att den står stadigt och i perfekt våg.
Men ju högre du ställer maskinen desto högre svaj får du.
Ska du sätta pelare på en sån lätt maskin som LG skulle jag nog rek. Deras egna förhöjningssocklar.
Väldigt svårt att få dagens lätta maskiner att stå i våg.
 
Patrik_N skrev:
Tror han menar kryssmäta med vattenpasset så du ligger i våg även på diagonalen?
Ja naturligtvis. Jag snöade in på det man "normalt" menar med "att kryssmäta". Tack!
 
mogge_73 skrev:
Väldigt viktigt i detta fall att den står stadigt och i perfekt våg.
Men ju högre du ställer maskinen desto högre svaj får du.
Ska du sätta pelare på en sån lätt maskin som LG skulle jag nog rek. Deras egna förhöjningssocklar.
Väldigt svårt att få dagens lätta maskiner att stå i våg.
Jag skall inte sätta pelare utan torktumlaren står bredvid på en likadan sockel. Det är möjligt att maskinen är lätt mot andra maskiner, men jag tycker den är blytung, knappt jag och sambon kan lyfta den från golvet :)
 
Jag har en upphöjningsstativ som är hemmagjort med bänkskiva och lättbetong.
Mot golvet har jag lagt en gummimatta under "benen" för att minimera vibrationsljud samt maximera friktionen. Står hur stadigt som helst även om golvet sluttar.
Mao testa att höja friktionen.
 
Jag skrev lite fel! jag menade att det är lättare att få svaj på maskinerna när man höjer upp dom.
Ja! Lätta och lätta, Miele väger strax över 100kg medans LG kanske väger runt 70kg.
Det ända jag kan rek. Kryssmät med pass. Jag fick göra det tre gånger innan det blir bra, och jag har 50cm sockel med trådback.
 
Kan det vara idé att ha någon typ av gummibricka/bussning mellan sockelns fäste och väggen för att på något sätt försöka dämpa vibrationerna att sprida sig in i väggen? Eller det kanske inte gör varken från eller till eller kanske försämrar förmågan att hålla den kvar?
 
Det blir ofta väldigt kraftiga vibrationer som sprider sig ut i väggen.
Vad har du för sockel? Kraftig? Det bästa är nog att försöka dra den i golvet om det går. Alt. dra den i väggen med hiltimassa och gängstavar, går nog inte att plugga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.