Vi funderar på att måla vårt fritidshus i järnvitriol. Någon som har tips på färger som passar ihop med järnvitriolen? Vad har ni för färg? Någon som vill dela med sig av bilder?

Nu har vi svart plåttak och vita vindskivor/brädor och hängrännor. Har funderat på vitt runt fönstren, ev endast själva fönstren vita och järnvitriol till fodren. Blir det för stor kontrast? Färg på ytterdörr?? vit? grå? röd? etc. etc.

Hjälp oss med smakråd och tips!
 
Testat att googla på bilder och hittat något ni gillar. Se er omkring i husets omgivningar och fundera på om en färg passar bättre än andra.

Här i Bohuslän är det mycket granit och huset ligger på berg så jag valde att försöka plocka upp det (dvs mycket grått).
De finns de som valt rött, väldigt snyggt i rätt omgivning, helfel i andra.
Ex mörkgrått kan ju bli bra om ni har svart tak.

Sedan får man också fundera på typ av färg, täckande eller laserande.

En målad ytterdörr hade jag undvikit om den inte är skyddad från sol. Finns många begagnade ek och teakdörrar att köpa som är ganska enkla att få fina.
 
Har googlat en hel del, oftast samma bilder som dyker upp. Önskar få mera konkreta tips och bilder på detaljer från hus med järnvitriol. Bra åsikt om dörr med färg i soligt läge. Tål att tänkas på.

Vårt fritidshus ligger i norrlands inland, lummigt med närhet till älv och sjö. De flesta husen (av de som finns där) är rödmålade.
 
Finns inga bilder på stugan?
 
Rött, typ Falurött är snygt i kombination med järvitriolbehandlat.
 
Skogsgrönt eller falurött är fint tycker jag. Någon matt lite mörkare blå färg funkar också om man är lagd åt det hållet. Vitt tycker jag blir trist, då ser vitrioldelarna ut som om man glömt att måla dem.
 
Hur skulle det se ut att ha fönterfoder i annan färg även om vi behåller våra vita vindbrädor och hängrännor? Har ingen lust att byta ut det som är helt nytt. Möjligen måla på brädorna men hängrännorna är svåra att ändra på nu, var kanske lite för ogenomtänka :confused: Jänrvitrol vitt vid tak och en färg till...?? Shit vad svårt det är!
 
Inget problem. Du kan ha vitt precis närmast fönstren och röda foder tex, då går det ihop sig. Och det är snyggt med trefärgat.
 
Jag har inte varit så förtjust i trefärgat. Jag gillar när det är stilrent och inte så "plottrigt". Kanske lättare att se och tänka sig det då vi målat järnvitriolen.
 
När två av färgerna är vitt och grått är det inget probelm tycker jag. Det är när man har tex gult hus med gröna spröjsar och röda foder det blir rörigt, Tycker jag då. Mycket är ju en smaksak, och personligen gilalr jag rätt sparsmakat. Viktigt att hålla linjerna rena när man har en färg till.
 
Vi målade takutsprång med samma färg som fönster och dörr. Kulören är mörkröd. Vindskivor, foder och smygar är oxå behandlat med vitriolen. Gammalt tegeltak och svarta hängrännor. Blev en snygg kombination tycker jag.

Det är inte riktigt färdigt på bilden men ni får en hum.
 
  • uploadfromtaptalk1344544865652.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Melen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.