Vad väljer man för färg på vindskivebeslagen? Helvitt hus, med brungråa betingpannor (tyvärr). Idag sitter det tegelrödbruna, men skall köpa nya för de är bra rostiga (och sönderblåsta). Vitt eller svart verkar det finnas, så tror på vitt.
 
Tror nog mer på svart :p
En bild vore fint :)
Är även takavvattning vit?
 
Lite gamla bilder (det bruna på dörren är olivgrönt nu, och det vita är vitare. :) )
 
  • attared.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lutar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör vitt! (y)
 
Köp plåt å lägg ovanpå den gamla. Titta å se om du är nöjd om ej så byt på öppet köp.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Ja, taket var ljusare än jag trodde... Luring :cool:
 
Ser ju nu att vindskivebeslagen på verandan är vita som alla annan plåt utom skorstensbeklädnaden och vindskivebeslagen på stora huset.

Tror ni det blir snyggare med tegel förresten?
 
  • DSC_0566[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det olivgröna gjorde sig bra mot det vita. Snyggt!
 
MH - när får vi se lite bilder inomhus från detta jättefina hus?
 
eviljava: Ja, jag är fruktansvärt stolt över mitt färgval där.

Dalbotös: Insidan är inte alls lika fin! :D Interiör blanda från 50- till 90-tal, och möblerat som ett sommarhus, dvs med fådda, udda och fyndade saker. Och för jävla ostädat...

Kanske kommer lite bilder senare, om jag får röjt bort lite skräp.
 
Mikael_L
Ja lite svårt faktiskt.
Men kan du inte hitta beslag i färg väldigt nära taktäckningens (nuvarande och ev kommande) så tror jag på vitt. Inte så speciellt läckert med ytterligare en färg där.
 
Klart, såhär blev det. Nu är ju belysningen sådan att den vänstra gaveln ser ut att ha vit plåt också,men den är alltså brun och den närmaste vit... :p

DSC_0572.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilket jättefint hus. Ja, jag tror det blir ännu snyggare om du lägger tegelpannor. :)

När man lägger beslag vid taket, vid övergången mellan två färger, brukar man enligt byggnadsvårdsprinciper måla bort beslagen. Det som ligger mot röd bakgrund målas rött, det som ligger mot vit bakgrund målas vitt, etc. Här tycker man ju att vindskivan mest tillhör det vita och ska vara vit. Möjligen kunde man måla den övre delen som går över på det bruna i den bruna färgen så att det försvinner. Om man vill vara petig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.