Har läst till mig att det är 15kvm max som gäller, till huset vi ska gå och kika på finns som sagt en friggebod och en redskapsbod.
Hur mäter man friggeboden? Den har som en liten altan på framsidan under tak och med golv, mäter man markytan den tar upp då?

dum fråga kanske, det finns även ett traditionellt glasväxthus, räknas det också in i dessa 15kvm?

Om det skulle vara så att det är mer än 15kvm byggnader på tomten så bör väl de nuvarande ägarna ha ett bygglov för detta? Om de inte skulle ha det, kan man då kräva att de skaffar ett? Eller är det så att om man byggt dessa byggnader före de nya reglerna så är det lugnt?

Och ännu en "dum fråga kanske" men om man vill ha en liten lekstuga till ungarna, gäller dessa reglerna också då?? :surprised:
 
Takutsprång på friggebod räknas inte in i ytan om det är <500 mm, dvs om din lilla altan har ett tak som sticker ut mer än 50 cm från friggebodens vägg, så ska den räknas in.

Även växthus och lekstugor ska räknas till de max 15 kvm bodar man får ha på sin tomt utan bygglov.
Men om byggnaderna har stått där mer än 10 år så behöver du inte oroa dig, då kommer du inte att tvingas riva dem. Däremot ska de förstås fortfarande räknas med om du vill bygga något nytt (t.ex. en lekstuga).
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
F
Friggebodens storlek räknas på ytterväggarna (du skall inte räkna med knutbrädorna). Är takutsprånget större än 50cm åt nåt håll (tex vid en liten altan) så skall totalytan räknas på takutsprånget istället ( och då antar jag att man beräknar ytan på ytterväggar där takutsprånget är mindre än 50cm och på takutsprång där det är längre än 50cm). Max höjd är 3m från omgivande mark till taknock.

Enligt reglerna skall alla byggnader som inte har bygglov (vet inte men tror att det även gäller växthuset) omfattas av dom 15kvm friggebod.

I praktiken med lyhördhet och hänsyn till grannar och skapligt stora tomter så kan ett diskret växthus mycket slika igenom utöver dom 15kvm kan jag tycka.

Preskiptionstiden för svartbygge är 10 år. Är dom 10 år eller äldre så skall det vara safe.


EDIT: Tittar man på OS innan man trycker på skicka så är man tvåa på bollen......
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
tack för era svar! känns bra att ha lite mer kött på benen inför visningen =)
 
Sedan beror det väl även på om det är i eller utanför detaljplanerat område? Utanför detaljplan kan mer vara bygglovsfritt.
 
Hemmakatten
Om ni fortfarande är intresserade av huset efter husvisningen så är det enkelt att ta kontakt med kommunen och höra efter vilka bygglovsom finns. Lita INTE på mäklarens eller säljarens ord.
 
bonnier- det är detaljplanerat område från ca 60 tal så folk har haft många år på sig att göra som de velat i sina trädgårdar =)

hemmakatten - tack för tipset!
 
peternicklas
Sedan får man bara ha ett max antal byggnader på sin tomt.
 
peternicklas skrev:
Sedan får man bara ha ett max antal byggnader på sin tomt.
vilket maxantal är det då? googlade och det enda jag hittade var att reglen om antal byggnader hade bytts ut mot max kvm?
 
peternicklas
blivande husägare skrev:
vilket maxantal är det då? googlade och det enda jag hittade var att reglen om antal byggnader hade bytts ut mot max kvm?
Det har då ändrats. Förr fick man ha 2 byggnader men då är det m2 istället?
 
peternicklas
blivande husägare skrev:
jag läste på denna sidan så det är nog så att reglerna ändrats
[länk]
Ja, då är det siffran i detaljplanen som gäller. 250m2 är väl en vanlig siffra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.