Hej!

Är sugen på att köpa hus.
Har hittat ett hus för 985000:-
Men det är bara maken som har jobb.
Sen så har vi barn. kollar banken upp sånt?
Vet att jag läst om nån som inte uppgav att de hade barn och fick lån, annars hade de inte fått.
Var inne och kikade på sbab, de verkar ha bra räntor, men man måste ju lägga 10% själv samt att det verkar ju inte som man kan låna mer än vad bostaden kostar, eller är jag knäpp?
Nog vill man ju låna lite xtra till renovering eller annat som behövs.


 
Jag tycker att ni först ska göra en egen kalkyl (med marginal för oförutsedda utgifter och höjd ränta) för att se om ni tycker att ni kommer att ha råd att bo i huset.
Ta sedan med den kalkylen till banken och få deras åsikt/samtycke.
Det är nog en dålig start att börja med att dölja barnen för banken ::)

Vet inte om priset på huset är fast, men ofta kan det ju bli budgivning, så att ha ett lånelöfte på en viss summa (högre än begärt pris) inför budgivning kan ju vara smidigt.

Angående lån till renovering så beror nog det ganska mycket beroende på läge på huset och om pengarna som man investerar resulterar i ett högre värde på huset som uppväger kostnaderna. Dessutom får man nog sällan renoveringspengar som bottenlån med låg ränta, utan först sedan renoveringen är klar och man låter huset värderas om kan man öka upp bottenlånen.
Att få bolån till gardiner och möbler (eller vad du menar med "annat som behövs") kan du glömma.

Lokala bankerna brukar ofta kunna matcha SBAB's räntor om man frågar.

/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.