Jag och sambon håller på att planera för köksrenovering, och på en av våra kattvindar hittade vi flera rullar med gammal fin tapet. Den här tapeten skulle vi vilja sätta upp i köket, men eftersom det är en gammal papperstapet så började vi fundera på om man kunde lacka den så att den tål att torkas av med en fuktig trasa om man skulle råka stänka.

Någon som provat något liknande? Är det något man bör tänka på när man tapetserar med en troligen 60-70 år gammal tapet?

Eller ska man helt enkelt bara knalla in i närmsta färgaffär och köpa en "riktig" kökstapet?
 
finns det inte något ställe där man kan "nytillverka" gammal tapet?.. ...
 
Känns onödigt att lägga ut den kostnaden, för det lär ju vara dyrare än lack/vanlig tapet, speciellt med tanke på att vi har fem rullar av den och det behövs 3,5 till köket...
 
Grattis till en gammal tapet. Kontrollera med någon byggnadsvårdskunnig om lackning av tapeter.
Kolla rulllängden, den kan vara kortare än den är nu.
 
Och har ni 5 rullar är det väl bara att provlacka någon dm? :)
 
Jag har lackat en byrå som jag tapetserade. Men då var det en "modern" papperstapet. Lackade med en vattenbaserad panellack. Tapeten tog inte skada i alla fall.
 
MMR: inga problem med att tapeten fällde färger eller något sådant heller?
 
Ta wen lämplig skiva, sätt upp en halvmeter av tapeten och testa med lite oilka lacker?
 
Ja, det skulle jag ju kunna göra men känns inte som ett alternativ om jag måste köpa en burk av varje lack! Då blir det ju svindyrt :S
 
Jag har inte haft några problem, men som sagt, en modern tapet är ju nog tryckt på ett annat sätt. jag skulle nog också föreslå att du köper en lack som du tror funkar, dvs en glans som du tycker känns bra, dubbelkolla i färgaffären vad de tror, och sen provar du den. Funkar inte den så kan man kanske dra några slutsatser av det, du behöver ju inte prova 10 lacker direkt. Sen är det ju svårt att veta vad som händer med tiden, gulnar lacken etc. Det kommer ju inget prov utvisa så länge du inte väntar ett år med att sätta tapeten.
 
Grattis till fyndet! Klart att tapeten ska få komma upp och glädja er i köket!

Förr var det inte ovanligt att man fernissade tapeter just för att de skulle bli tåligare. Gamla tapeter är ofta tryckta med limfärg vilket innebär att de inte tål att torkas av alls (du kan testa på en liten bit med en fuktig trasa, limfärgen löser upp sig nästan direkt). Eftersom de inte tål vatten tror jag inte att det fungerar att lacka med någon vattenbaserad lack överhuvudtaget. Antingen en lösningsmedelsbaserad eller det jag rekommenderar: äkta linoljefernissa så som man gjorde förr. Jag har använt fernissa flera gånger med strålande resultat, dock aldrig på tapet. Tapeten gulnar troligen något och får en blankare yta men blir avtorkningsbar och tålig.

Jag har bara testat linoljefernissa från Gysinge, har varit så nöjd att jag inte brytt mig om att testa någon annan.
 
Hmm, ska testa att torka på ett hörn med en trasa och se vad som händer... Klara den inte vatten så blir det problem, för jag tål inte lösningsmedelsbaserade produkter... :( Skulle den gulna lite av fernissa så gör det inte mycket, för tapeten är redan beigevit i färgen.

Eller så får jag fly fältet några dagar och sambon får kleta på lacken :p
 
Jag lackade tapeten vi hade i vårt förra kök, tog båtlack för det var det jag hade. Fungerade utmärkt på mönstrad vinyltapet men på den vita tapeten blev lacken gul. Kanske bara är vissa lacker som blir det, men bra att ha i bakhuvudet om det är en ljus tapet ni har.
 
Kanske sätta upp en fin glasskiva framför tapeten?
 
Vill inte ha glasskiva i hela köket :(

Vill att det ska gå att torka av för det finns hundar och småbarn i familjen, men de utgör inte en sån "smutsrisk" att jag måste ha köket glasat eller helkaklat för att kunna hålla rent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.