hempularen skrev:
Skälet var att föreningen hårdnackat hade vägrat höja avgifterna, samtidigt hade man lagt om taket på 3 av 5 fastigheter (där tog pengarna slut), ca 7000 kvm tegeltak, och ca 2000 kvm plåtdetaljer. Och man hade installerat en sopsugsanläggning för 10 milj (styrelsen med medelålder på 75 år, hade motiverat att det var en så bra affär med sopsugen för det sänkte sophanteringskostanden med 100 000 per år, intressant investeringskalkyl...). När jag tillträdde som ordf, 1988 så hade vi årliga underhållskostnader på sopsugen på över 200 000.

När jag köpte så hade just pensionärsstyrelsen kuppats bort med ganska hårdföra metoder, och sanering av ekonomin inletts. När jag tillträdde som ordförande -88 (ekonomin var då väldigt god) var föreningen på väg att påbörja ett stambyte, utan att veta vad notan skulle bli, eller hur lång tid det skulle ta. Det visade sig att det skulle ta minst 6 år och kosta 300 - 350 milj. Vi sparkade ut proj. ledaren från HSB och började om med förprojektering, stambytet startades 1991 och var klart 92, till en kostnad på 75 milj. Det byggdes ett badrum var 4e timme under ett år.
Jag har sett sånt i just flera HSB-föreningar, både själv och hos vänner. Pensionärsstyrelse med noll koll på ekonomi, ivrigt påhejade av en HSB-representant. De har bott där i 30 år utan att underhålla eller spara till större underhåll. Däremot har det bundits upp pengar i diverse konstiga lån till HSB. Sen på 80-talet gick det inte längre, och man fick låna upp för att fixa saker som stammar, fönster och tak, med kraftigt höjda månadsavgifter som resultat. För de som bott där länge blev det inte så dramatiskt, de hade inga lån kvar på sin ursprungliga lilla insats, men yngre som köpt en lägenhet nyligen åkte på en dubbel smäll.
Dels ökade månadsavgiften kraftigt, och dessutom sjönk därmed värdet på lägenheten drastiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.