Paul-Staffanstorp skrev:
Då undrar jag verkligen varför ni inte pratade närmre med dessa referenser och tittade på dessa jobb... ;)
Generellt, ger refernstagane lite info till kunden om företaget verkligen är oseriöst. Riktigt oseriösa har ofta "köpt" sina referenser, eller anv kompisar o svärföräldrar. Och hos dessa gjorde de kanske ett bra jobb......
 
Redigerat:
p2h skrev:
Jo, det är lätt att vara efterklok. Vi litade stort på BKR, då vi frågat vårt försäkringsbolag och dem sa att vi skulle kika på BKRs hemsida för auktoriserade företag.
Lasta inte dig själv. Vi har dragit i 4 större projekt de senaste 5 åren. Vi gjorde grundliga undersökningar, skrev detaljrika avtal, har haft besiktningsmän, och jämfört offerter, begärt diverse intyg på f skatt mm. Två av företagen passerar godkänt, ett kan vi tom rekomendera. Ett visade sig rent brottsligt (sysslade med urkundsförfaöskade dokument) och det senaste som vi håller på med nu har visat sig vara riktigt besvärligt, gör fel (som alkakan vilket är ok) men vill att vi skall betala för alla deras fel. Min poäng: Det är helt omöjligt att som konsument kunna kontrollera innan. Finns inte en chans på jorden faktiskt.........det bästa är att gå på vänners referenser. Tyvärr så finns det för få
 
Varför bryr sig inte BKR om detta? Detas intyg är ju i mina ögon inte värt vatten längre......jag tror fler o fler håller med mig. Ni som är på forumet som är serösa o bra, ni borde lyfta detta till BKR. Deras utbildning verkar ju inte speciellt bra. De borde höja statusen på deras intyg. Kräv det så kommer företag som TS inte kunna få denna extrasjuts. Om färre var med i BKR skulle ni troligtvis i Sto kunna ta flera tusen per badrum mer betalt o betala BKR för besiktningar.......
 
utbildningen i sig är bra tycker jag, men dom är lite för dåliga på kontroller och återkalla behörigheter tycker jag..
ska ta en funderare till vintern om jag ska fortsätta betala medlemsavg.

Vill gärna ha reda på vad företaget i den här tråden heter och kolla så att de blir av med behörigheten.

PMa gärna företagsnamnet
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nino. Ja det är ju trist för alla er som sköter detta bra! Jag har själv drabbats av ett företag som urkundsförfalskat BKRs intyg. Vi kontakade dem (bkr), men de hade inget att invända....mer än " ja, den killen jo han har vi haft problem med flera år". sen, ca 2år senare ser jag till min stora förvåning att han fått behörighet.......

Han borde blivit anmäld av bkr o sitta i fängelse!
 
Redigerat:
Jag tycker att BH forum är stor maktfaktor för oss, kunder. Flera av de som utpekade hantverkaren på forumet fick fel åtgärdade. Att peka ut de är bra sätt att bli av med oseriösa typer. Jag kan inte kalla de hantverkare för för mig är de inga hantverkare. Snarare typer som utger sig för hantverkare.
 
  • Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Generellt, ger refernstagane lite info till kunden om företaget verkligen är oseriöst. Riktigt oseriösa har ofta "köpt" sina referenser, eller anv kompisar o svärföräldrar. Och hos dessa gjorde de kanske ett bra jobb......
Det är inte så svårt att vara mer noga med referenser. De flesta ber om referens men kollar aldrig längre än så.

Jag själv har ett brett kontaktnät och behöver inte oroa mig för att bli lurad av div anledningar. Men när vi kom till nya trakter och behövde snabb hjälp så har jag kolla f-skatt (dubbelkollat med skatteverket), kollat företagsförsäkring (dubbelkollat med försäkringsbolaget) och kollat företagets ekonomi och soliditet. Sedan begärt referens och besökt 2 utav dessa, därefter jagat reda på ett par kunder som de har utfört jobb åt och kontaktat även dessa varav jag valde att besöka en utav dessa.

Att ta referenser skall inte vara ett par namn på en lista utan en nogrann bakgrundskontroll lönar sig ofta
 
Vad anser du ingår i bakrundskollen? Det msn lätt kan hitta via www.allabolag.se, vad mer?

Hur kommer du som kund veta att referensen du besöker inte är svärfar som i själva verket byggt med Comfortbutiken? Om ett företag vill vara oärliga så kan de nog......tyvärr.
 
Byggis1976 skrev:
Vad anser du ingår i bakrundskollen? Det msn lätt kan hitta via www.allabolag.se, vad mer?

Hur kommer du som kund veta att referensen du besöker inte är svärfar som i själva verket byggt med Comfortbutiken? Om ett företag vill vara oärliga så kan de nog......tyvärr.
Nu har jag förvisso tillgång till lite mer än allabolag.se som du kan gissa så just den biten är orättvis.

Men för min del är det mer besöket och att jaga fram kunder som inte angetts som referenser som kan ge en extra vink. Genom att få tag i några kunder som företaget inte angett eller ens nämnt är inte så omöjligt då det går att leta via försäkringsbolag som ofta kan vara beställare och inte har sekretess på sina partners, genom bygghandel som är leverantör åt byggfirman, via vänner o bekanta som sett företagsbilen stå vid ett visst hus etc.

Det handlar helt enkelt om hur nitisk och paranoid man är. De som känner mig vet att jag är en pedant och nitisk människa som av ren automatik misstror människor.

Det bästa är dock som du själv nämnde kontakter och verkligt nära bekanta med egna referenser. En annan sak är just att när man väl hittar en duktig ta råd av honom vilka han gillar att samarbeta med. Men det viktigaste av allt är tålamod och framförhållning. De duktiga firmorna är oftast uppbokade 8-14 månader framåt vilket jag inte har något problem med men många kunder MÅSTE ha hjälp inom några veckor eller som max 2-3 månader
 
Att jaga fram kunder som företag ej lämnar som referens skulle ju vara fantastiskt. Hur gör man det som privatperson, i Sockholm eller annan stor stad.
 
Men den logiska arbetsordningen är ju att man börja jaga referenser innan man kontaktar hantverkarna. Frågar grannar, vänner, arbetskamrater osv.
 
Byggis1976 skrev:
Att jaga fram kunder som företag ej lämnar som referens skulle ju vara fantastiskt. Hur gör man det som privatperson, i Sockholm eller annan stor stad.
Tja jag har hittat referenser åt bekanta i Stockholm genom just det jag nämnde. Pratade med bygghandlare och fick tag i deras leverantör och hittade då 2 kunder. Plus ett sätt jag inte vill nämna här mer direkt än att jag redan hintat om det
 
Jo. Vi har ett kontaktnät på flera hundra vänner. Många har renoverat. Det finns två eller tre bra rekomendaitoner inga bra på företag som kan ta på sig det mesta utan då mer specade VVS, Badru, el mm. Det verkar vara otroligt svårt att hitta bra refernser, troligtvis för att de bra hantverkarna är mycket ovanliga i bracnhen....men de finns. En på tusen....?
 
Det badrummet skulle jag inte använt eftersom det med största sannolikhet inte är tätt samt att elinstallationerna kan vara livsfarliga p.g.a. avsaknaden av jordfelsbrytare.

Hoppas att det löser sig för er, men tyvärr så tror jag inte att det gör det eftersom det blir konkurs och sen återuppstår företaget i ett nytt men liknande namn så att de slipper byta logga.
 
Igår var alltså besiktningsmannen här. Och det var mycket som inte var rätt. Får protokollet på onsdag/torsdag så lägger upp punkterna då. Men precis som ni sa är avloppsbrunnen helt åt fanders även fallet i hela badrummet är helt fel. Ingen jordfelsbrytare. Sedan var det många mer fel, men postar dem när jag fått protokollet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.