Status
Inte öppen för fler kommentarer.
eran skrev:
Något att tänka på gällande kamerorna som nämns här, ingen av dem är särskilt lämpade för utomhusbruk.
Nej tyvärr är det ju så. Jag gör ett test med min för att se hur länge den håller. Den sitter ju åtminstonde under tak i gräsklipparhuset, men det lär vara bra fuktigt där bitvis så det är bara en tidsfråga.
 
Jag har ikväll skummat denna tråd för att kunna ta beslut om jag ska slå till på en undanlagd Landroid till höstpriset 8000:- eller ej. Som jag förstår det är det en omtyckt och prisvärd maskin med vissa avvikande egenskaper jämfört med t ex HQ (mina bröder har var sin, en av dem en nu 11 år gammal solcellsdriven, och är mkt nöjda (trots priset!)). Tolkar jag det rätt att de mer negativa synpunkterna kokar ned till:
- hemfärd för laddning via avgränsningsslingan (omväg, delvis oklippt -> ur kurs, strömtorsk -> visst bevakningskrav, oklippt... etc), högst väsentliga aspekter...
- känslighet för angränsande tomters slingor för robotklippare.
???

Tacksam för snabb initierad vägledning om Landroid är ett bra köp eller om andra bättre alternativ (mer prisvärda)finns i dagsläget. :)
 
Ja det stämmer bra. Jag tycker att det är en toppenmaskin även om den har de här begränsningarna.

Den störs av grannens gräsklipparrobot (oavsett modell) om den är tillräckligt nära. Och den orkar inte alltid hem själv om man har en lång begränsningslina. Det följer med 200 m, och jag tror Worx officiellt stödjer 250 m. Har man längre så garanterar de inte att den ska klara sig hela varvet runt.
 
ovsun skrev:
Nu har jag, efter mycket testande fått klipparen att lämna en stor ö vid återgång mot laddaren! Det har i alla fall funkat när jag testat. I går observerade vi hur klipparen gick sex varv runt ön för att slutligen tröttna och stänga av sig. Vi har hittat den ett antal gånger avstängd på slingan runt ön men det var förstagången vi råkade se vad som hände. Testade en massa varianter av dragningar vid den ganska korta anslutningen mot huvudslingan men det var svårt att få den att lämna ön utan att dela ledarna så mycket att det inte blev någon ö. Till slut korsade jag ledningarna ca 30 cm. När den då kom från ön gjorde den en piruett för att sedan gå på huvudslingan och fortsätta till laddaren. När den kommer på huvudslingan går den vidare som vanligt. Den kan passera ca halva "öppningen" mellan huvudslingan och ön när den klipper. Förhoppningsvis ska detta lösa mina problem med att klipparen inte alltid orkar tillbaka till laddaren. Jag har totalt, inklusive ön, ca 400 m ledning.
Mycket intressant! Jag har dock lite svårt att se på bilderna var kablarna går. Ser ut som att du har lagt till lite extra jordkabel på något sätt. Kan man önska sig en skiss på hur det är draget?
 
Rymningsförsök nr. 2. Tur att modellen finns med krockkudde :) 2012-08-04 17.45.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-04 17.46.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Otjena och 3 till
  • Laddar…
Isintgå skrev:
Jag har ikväll skummat denna tråd för att kunna ta beslut om jag ska slå till på en undanlagd Landroid till höstpriset 8000:- eller ej. Som jag förstår det är det en omtyckt och prisvärd maskin med vissa avvikande egenskaper jämfört med t ex HQ (mina bröder har var sin, en av dem en nu 11 år gammal solcellsdriven, och är mkt nöjda (trots priset!)). Tolkar jag det rätt att de mer negativa synpunkterna kokar ned till:
- hemfärd för laddning via avgränsningsslingan (omväg, delvis oklippt -> ur kurs, strömtorsk -> visst bevakningskrav, oklippt... etc), högst väsentliga aspekter...
- känslighet för angränsande tomters slingor för robotklippare.
???

Tacksam för snabb initierad vägledning om Landroid är ett bra köp eller om andra bättre alternativ (mer prisvärda)finns i dagsläget. :)
Det största problemet är nog störningsrisken från andra robotslingor, finns risk för det är nog inte LD ett bra alternativ men bor man fritt med t.ex. väg runt om är det ju inga problem. De andra problemen är överkomliga och med lite justeringar brukar de lösa sig så de skall inte vara några hinder förutsatt att man inte behöver väldigt lång huvudslinga (>300 meter) och dessutom har kuperad tomt.
 
ovsun skrev:
Nu har jag, efter mycket testande fått klipparen att lämna en stor ö vid återgång mot laddaren! Det har i alla fall funkat när jag testat. I går observerade vi hur klipparen gick sex varv runt ön för att slutligen tröttna och stänga av sig. Vi har hittat den ett antal gånger avstängd på slingan runt ön men det var förstagången vi råkade se vad som hände. Testade en massa varianter av dragningar vid den ganska korta anslutningen mot huvudslingan men det var svårt att få den att lämna ön utan att dela ledarna så mycket att det inte blev någon ö. Till slut korsade jag ledningarna ca 30 cm. När den då kom från ön gjorde den en piruett för att sedan gå på huvudslingan och fortsätta till laddaren. När den kommer på huvudslingan går den vidare som vanligt. Den kan passera ca halva "öppningen" mellan huvudslingan och ön när den klipper. Förhoppningsvis ska detta lösa mina problem med att klipparen inte alltid orkar tillbaka till laddaren. Jag har totalt, inklusive ön, ca 400 m ledning.
Intressant, något för Wormit att prova då han ju har samma problem. Det som är underligt är att när han ringde supporten ville de att han skulle undersöka så att trådarna INTE låg korsade och så visar det sig att korsade trådar löser problemet:eek:.
En annan fundering jag fick är om man gör en ögla på begränsningslinan i stället för ett V ( och därmed korsar ledarna) så kanske LD släpper linan gör en piruett och sätter av mot en annan riktning. Därmed, om man gör detta på rätt ställe, skulle man ju kunna få den att ta en genväg till laddaren som vi ju diskuterat tidigare i tråden :).
 
lubbe75 skrev:
Mycket intressant! Jag har dock lite svårt att se på bilderna var kablarna går. Ser ut som att du har lagt till lite extra jordkabel på något sätt. Kan man önska sig en skiss på hur det är draget?
Jag har använt jordkabel, som jag hade liggande i förrådet, som förlängning av den medlevererade kabeln. Den svarta kabeln går ut till ön och är sedan skarvad med jurdkabel som går vidare mot laddaren.
 
ovsun skrev:
Jag har använt jordkabel, som jag hade liggande i förrådet, som förlängning av den medlevererade kabeln. Den svarta kabeln går ut till ön och är sedan skarvad med jurdkabel som går vidare mot laddaren.
Ok, jag tror jag förstår. Hakar den på ytterslingan under själva pruetten, eller börjar den gå rakt fram först för att hitta en ny slinga? Jag har ganska långt mellan de båda sidorna och om jag ska göra det där "Eiffeltornet" över nästan hela distansen så blir det inte mycket kvar av öppningen där den kan komma igenom vid klippning. Får testa lite i helgen. Tack för tipset att det verkligen fungerar.
 
lubbe75 skrev:
Ok, jag tror jag förstår. Hakar den på ytterslingan under själva pruetten, eller börjar den gå rakt fram först för att hitta en ny slinga? Jag har ganska långt mellan de båda sidorna och om jag ska göra det där "Eiffeltornet" över nästan hela distansen så blir det inte mycket kvar av öppningen där den kan komma igenom vid klippning. Får testa lite i helgen. Tack för tipset att det verkligen fungerar.
Den går rakt fram men kommer på ytterslingan i stort sett direkt varje gång när jag testade, men jag har ju väldigt kort avstånd.
 
spearone skrev:
Rymningsförsök nr. 2. Tur att modellen finns med krockkudde :)[bild][bild]
Redan dax för tippen.. Skynda dig att ta in den sopgubbarna brukar ha öga för sånt :surprised:
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
peternicklas
Isintgå skrev:
Jag har ikväll skummat denna tråd för att kunna ta beslut om jag ska slå till på en undanlagd Landroid till höstpriset 8000:- eller ej. Som jag förstår det är det en omtyckt och prisvärd maskin med vissa avvikande egenskaper jämfört med t ex HQ (mina bröder har var sin, en av dem en nu 11 år gammal solcellsdriven, och är mkt nöjda (trots priset!)). Tolkar jag det rätt att de mer negativa synpunkterna kokar ned till:
- hemfärd för laddning via avgränsningsslingan (omväg, delvis oklippt -> ur kurs, strömtorsk -> visst bevakningskrav, oklippt... etc), högst väsentliga aspekter...
- känslighet för angränsande tomters slingor för robotklippare.
???

Tacksam för snabb initierad vägledning om Landroid är ett bra köp eller om andra bättre alternativ (mer prisvärda)finns i dagsläget. :)
Den stärsta faran är som MBygga skrev om grannen skaffar sig en robot. Annars fungerar den mycket bra. Läser man specen samt följer installationsanv. så är det inga problem. Det som man ofta håller på med är att minska delen oklippt gräs men oklippt gräs har ju alla robottar. Efter installationen så ska man kolla så att den kan gå hela slingan hem, gärna att man kollar ett par gånger. Sedan sköter den sig själv. En mycket bra och prisvärd klippare.
 
peternicklas
JonasForssell skrev:
Appropå patentintrång. Vad är nytt egentligen? Kolla denna godingen!

[länk]

[länk]
Ja där försvann nyheten för deras patent. Undrar om PRV hade vetskap om denna klippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.