Hej!

Anlade vår gräsmatta i april då vi sådde ut Weibulls extra green och har haft massa olika sorters ogräs men nu har det formligen exploderat med någon slags grästuvor som enbart växer åt tre håll med utlöpare och helt plant med marken dvs på max någon cm höjd från marken så gräsklipparen kommer inte åt dem även om vissa grässkidor som har frökapslar har rest sig upp lite.

Vill verkligen bli av med dessa, nån som vet vad det är så jag vet vad jag har att göra med? Bifogar bild där ett exemplar ligger på trall som är 120 mm bred.
 
  • Grästuva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser underarbetet ut innan du sådde gräs ?
 
Jag har haft lite sådana där tuvor på delar av min gräsmatta (höglänta torra områden), men de har nästintill försvunnit av två olika orsaker:
- dels så blev de färre när gräset verkligen hade etablerat sig, dvs till året efter
- dels så blev de ännu färre efter att jag skaffade robotklippare, den både kommer åt att klippa dem bättre än vanlig gräsklippare, samt att gödningen som den ständiga klippningen bidrar med troligen också undertrycker dessa tuvor.

Denna typ av ogräs frodas dock i grusgången, samt mellan stenar i stenlöäggningen, vilket antyder att de gärna vill ha torrt och sandigt. Så "mortimers" fråga om underarbetet (och underlaget) är definitivt berättigad, men det kan också vara så att det ordnar upp sig till nästa år (särskilt om du skaffar robot).
 
Tack för återkopplingen. Ja det verkar som den trivs på torra ställen, solen lyser på gräsmattan från kl 10 till solnedgång, dessutom bor vi på Öland där det ofta är både mkt sol och torrt. Jag har ingen kunskap om underarbete utan lejde bort det till en en firma som kom med en lastmaskin och harpade den befintliga jorden och planade ut den, körde bort stenen (60 ton) och la på 15 lastbilslass ovanpå den befintliga jorden samt jämnade till det. Efter det gick jag över ett par varv med en lastpall för att jämna till ytterligare. Jorden är gödslad och analyserad och är den de lokala handelsträdgårdarna brukar köpa.

Innan jag sådde på kvällen så var jorden fuktig och efter det körde jag över med vält kors och tvärs. De närmsta tre veckorna höll jag fröna fuktiga men det växte mkt långsamt (vi hade ca 6 veckor utan regn) sen började ogräset komma så jorden innehöll nog en hel del ogräsfrön. Först fick vi mängder med svinmålla följt av sandtrav, sandarv, mfl. krypväxter och nu detta som jag inte kan identifiera, är säkert 3-5000 st över 1200 m2 gräsmatta.

Robotgräsklippare låter inte helt fel, men ekonomin tillåter inte det för tillfället, men ska absolut överväga det. 1200 m2 med handgräsklippare tar tid. ;)
 
Redigerat:
Jaha nu har jag nog fått reda på vad det är och det var ingen rolig sak; hönshirs. Den är med på listan över världens värsta ogräs (Holm m.fl. 1977). Till en början när gräset är ungt ligger det ner likt det gjorde här för en vecka sedan, nu har de börjat resa sig så förhoppningsvis kommer gräsklippningen att ta dem, hoppas verkligen, för att dra upp så många hinner jag inte, särskilt inte nu när jag målar huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.