Vi har byggt ihop en tillfällig "byggbarack" av gammalt virke från kåken vi rivde för att ha någonstans att vara under byggtiden av vårt nya hus.

Den står nästan klar nu, reglar är utlagda på ca 60 cc men jag har inget material kvar för själva golvet så där blir det till att köpa nåt billigt.

Enkelt och snabbt är ledordet så jag funderar på billigaste skivmaterialet jag kan hitta, det är som sagt bara tillfälligt (ett år kommer det nog ligga). Det ska tåla att gå på så klart, men får gärna svaja lite grann. Riktig golvspån är för dyrt till detta, funderar på antingen OSB eller vanlig spånskiva, bägge ca 12 mm som bekant. Vad skulle ni köpt?

Under dessa skivor kommer jag slänga i en del isolering också.
 
OSB skivan är väl något segare än spånskiva så den är nog mer lämpad av dem 2.
 
Hade kört 22x95 råspånt, går att få för runt 65 kr kvadraten eller konstruktionsplywood.
 
Jag är också inne på att OSB är bättre, att den är mindre böjlig och något tåligare. Finns för 38 kr/kvadrat så det blir klart billigare än råspont, dessutom, vilket är mer avgörande, mindre tidsåtgång för att lägga.

Hade det varit frågan om att göra det "på riktigt" så hade det varit en annan sak så klart.
 
Se upp med OSB och andra skivor, som inte är spontade.

Skivskarvar, som inte är understödda, kommer att böja ner ordentligt.
Råsponten är spontad (naturligtvis) och har en helt annan bärighet.
 
KnockOnWood skrev:
Se upp med OSB och andra skivor, som inte är spontade.

Skivskarvar, som inte är understödda, kommer att böja ner ordentligt.
Råsponten är spontad (naturligtvis) och har en helt annan bärighet.
Det är en riktigt bra kommentar, värt att tänka på. Golvspånskivor t.ex. är ju alltid också spontade.
 
Glöm vanlig spånskiva. Fullständigt livsfarligt eftersom den brister när du minst anar det. OSB funkar alldeles utmärkt. Har själv använt det i hela huset som temporärt golv under byggtiden. Det är väldigt segt och brister inte helt plötsligt om det blir överbelastat. Glöm inte att nubba/skruva fast skivorna i bjälklaget på några ställen. Skivorna är rätt hala och åker lätt iväg sidledes.
 
Jag har använt osb till hela mitt bygge (utbyggnad 1,5-plan + källare). Funkar fint men ibland har jag skruvat fast och kört dubbla lager för att öka säkerheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.