Status
Inte öppen för fler kommentarer.
lubbe75 skrev:
Ehh... att spamma sig själv?
Kanske är du ironisk, förlåt i sådana fall.

Du frågade varför han ville ha ett mail när klipparen lämnar laddaren. Det är ju uppenbart att Kanstrup älskar tekniska finurligheter - och i det ligger svaret. Mitt antagande är att allt inte behöver vara 100% rationellt för en tekniskt intresserad - det kan räcke med 1% rationellt och 99% roligt. Eftersom Kanstrup inte svarade på din fråga hjälpte jag honom med den självklara motfrågan - "vad är meningen med livet?" Meningsfullheten är olika för alla; men den kan även vara tekniken (eller kunskapen) för dess egen skull. Det högsta steget i Maslows behovshierarki. Jag skulle också vilja ha ett mail när min R40 lämnar laddaren när den rullar igång om några veckor.
 
Gudahov skrev:
Kanske är du ironisk, förlåt i sådana fall.

Du frågade varför han ville ha ett mail när klipparen lämnar laddaren. Det är ju uppenbart att Kanstrup älskar tekniska finurligheter - och i det ligger svaret. Mitt antagande är att allt inte behöver vara 100% rationellt för en tekniskt intresserad - det kan räcke med 1% rationellt och 99% roligt. Eftersom Kanstrup inte svarade på din fråga hjälpte jag honom med den självklara motfrågan - "vad är meningen med livet?" Meningsfullheten är olika för alla; men den kan även vara tekniken (eller kunskapen) för dess egen skull. Det högsta steget i Maslows behovshierarki. Jag skulle också vilja ha ett mail när min R40 lämnar laddaren när den rullar igång om några veckor.
Varför om några veckor :eek:?? Talar emot det du skriver eller så kanske ditt teknikintresse inte är av Kanstrups grad eller ens i närheten för då hade det handlat om några timma på sin höjd ;).
 
Prins Daniel skrev:
Jag övervakar gräsmattan via min telefon med två sådana här: [länk]

Det där var intressant, kopplar man de direkt till ett modem eller via en dator som står igång 24/7?
 
MagnusSt skrev:
Det där var intressant, kopplar man de direkt till ett modem eller via en dator som står igång 24/7?
Kopplar upp sig mot trådlösa nätverket, ingen kabeldragning (utom el). Behöver inte ha några datorer/servrar etc igång (förutom trådlösa routern då förstås). Väldigt smidigt.

Borde gå att montera en på klipparen och dra elen från batteriet... ;)
 
En kostar 795kr, två för 995kr. Nästan förlust att inte köpa två alltså...

Edit: Man kan ställa in så att man får mail när något rör sig framför kameran. Man tröttnar dock på att bli spammad av sin gräsklippare efter ett tag.
 
Redigerat:
Prins Daniel skrev:
Jag övervakar gräsmattan via min telefon med två sådana här: [länk]
Hur blir bilden på de där ? skulle vilja kunna kombinera för att övervaka tomten inte bara för gräsklipparens skull. Och då vill man ha kamera som kan filma i mörker eller dylikt.
 
M@ZE skrev:
Hur blir bilden på de där ? skulle vilja kunna kombinera för att övervaka tomten inte bara för gräsklipparens skull. Och då vill man ha kamera som kan filma i mörker eller dylikt.
Ptja, vad ska man säga, 640x480 så ok men inte bra. Bättre bild (på trådlösa kameror) är tyvärr betydligt dyrare! Köpte dom mest för att jag hade ett sug efter att köpa någon teknikpryl som inte var alltför dyr. :)

Finns en variant av samma kamera med IR-belysning för mörkerövervakning.

Edit: Vi kanske glider lite off topic så vi kanske ska diskutera hur man monterar den på klipparen! ;)
 
Vet inte om det tidigare nämnts men Coop Bygg och Trädgård i Borås har denna lilla maskin inne till det eminenta priset av 8995, i dagsläget fanns det 5 st kvar.
 
Nu har jag, efter mycket testande fått klipparen att lämna en stor ö vid återgång mot laddaren! Det har i alla fall funkat när jag testat. I går observerade vi hur klipparen gick sex varv runt ön för att slutligen tröttna och stänga av sig. Vi har hittat den ett antal gånger avstängd på slingan runt ön men det var förstagången vi råkade se vad som hände. Testade en massa varianter av dragningar vid den ganska korta anslutningen mot huvudslingan men det var svårt att få den att lämna ön utan att dela ledarna så mycket att det inte blev någon ö. Till slut korsade jag ledningarna ca 30 cm. När den då kom från ön gjorde den en piruett för att sedan gå på huvudslingan och fortsätta till laddaren. När den kommer på huvudslingan går den vidare som vanligt. Den kan passera ca halva "öppningen" mellan huvudslingan och ön när den klipper. Förhoppningsvis ska detta lösa mina problem med att klipparen inte alltid orkar tillbaka till laddaren. Jag har totalt, inklusive ön, ca 400 m ledning.
kipp2_edited-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
klipp1_edited-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • kipp2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klipp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Prins Daniel skrev:
Jag övervakar gräsmattan via min telefon med två sådana här: [länk]
Har du skyltat tydligt om att du kameraövervakar tomten? Det måste du enligt lag. Sedan behöver du tillstånd för kamera som filmar utanför tomten (vilket är svårt att undvika). Vill inte vara en party-pooper, men det är det som gäller...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Har du skyltat tydligt om att du kameraövervakar tomten? Det måste du enligt lag. Sedan behöver du tillstånd för kamera som filmar utanför tomten (vilket är svårt att undvika). Vill inte vara en party-pooper, men det är det som gäller...
Jadå, det är ordentligt skyltat och jag har tillstånd från Länsstyrelsen.
 
MBygga skrev:
Varför om några veckor :eek:?? Talar emot det du skriver eller så kanske ditt teknikintresse inte är av Kanstrups grad eller ens i närheten för då hade det handlat om några timma på sin höjd ;).
Mycket intressant Ni är båda inne på helt rätt spår.(y) Givetvis handlar det om ett genuint nörd intresse som får sambon där hemma att dagligen skaka på huvudet. Men allvarligt talat allihop, vem av alla här i Landroids gräsklipparforums tråd äro inte en tekniknörd på ett eller annat sätt? Länge leve ettorna och nollorna!
För att trilla tillbaka på anledningen till varför ett mail kan vara av intresse. Möjligheterna är ju oändliga.
* Hur länge befinner sig min klippare ute på turné (Lätt att hålla koll på hur batterierna mår)
* Har klipparen varit iväg mer än 2 timmar är sannolikheten stor att den fastnat någonstans.
* etc
Listan är oändlig!

Trött efter ett bra pass
IMG_7042.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Något att tänka på gällande kamerorna som nämns här, ingen av dem är särskilt lämpade för utomhusbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.