Finns det någon formel för hur man räknar ut dimensionen för limträbalk som jag ska ha till tak i vårt tänkta uterum/vinterträdgård. Ska ha öppet upp till nock, dvs inga vanliga takstolar. Ska ha spontat tak med betongpannor ovanpå så behöver även räkna ut vad för dimension på talkbalkar som jag ska använda. Samma sak med med reglar mm. som ska bära upp allt. Tips om formler, beräkningar, sidor med skisser mm tas tacksamt emot. Bredd på själva uterummet är 7,5m och djupet ca 3,2 meter. Taket har jag tänkt mig ska linjera med husets tak men gå en 0,3-0,5 meter nedanför. Eller finns det standard på takvinklar som man istället ska gå efter?
 
Hej.
Gå in på Moelven.se och välj limträ (Töreboda). Där finns beräkningsprogram för de flesta situationer.
 
Ola78
Om jag fattar det rätt så kan det finnas en komplikation som inte hanteras av ett standardprogram, typ Moelven. Ditt tak kommer om jag fattar det rätt att ligga så att snöras från "huvudtaket" kan hamna på det nya taket.
 
Tack för länkarna, precis vad jag letat efter. Men vad betyder utkragning när det gäller bärlinan i nock? När det gäller takbalkarna är det väl om man sågar ut ett hack som ligger mot själva väggen?

Hempularen --> Nej, jag ska ha rummet på min kortsida så taket kommer bli en förlängning av det befintliga taket åt sidan, dvs den ena sidan där vindskivorna är.
 
Behöver nog lite mer hjälp angående pelarna/vertikala reglarna. Får jag göra en beräkning av totala tyngden på allt som står på pelarna? Delar jag det sedan med antal pelare? Hur får jag det sedan i kN ?
 
1 kg motsvarar 9,81 N. Så en tyngd på 1KN motsvarar 102 kg vikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.