Hej
Har allvarliga funderingar på att tillägsisolera golvet i mitt vindsutrymme. Med lösull av cellulosa motsvarande isolerings tjocklek 30 cm (inklusive eventuell sågspån). Befintligt mineralullsskikt tänker jag ta bort.
Är dock rädd för fukt eftersom vinden blir kallare.
Huset är ett 1½ plans med sadeltak byggt 1948 med obefintlig tilläggsisolering idag. Huset har skorsten och är konventerat från Oljeeldning alternativt ved till fjärrvärme för ca: 20 år sedan.

Status idag:
Vinden är ventilerad med ventiler i gavelspetsarna. Inga anmärkningar gjorda vid besiktning.
Vindsbjälklag 2” x 8” isolering i vindsbjälklag sågspån ca: 190 mm därefter fuktspärr (svart plast) och sedan 45-90 mm isolering (mineralull). Fuktspärr och tilläggsisoleringen troligen utförd mellan 1970-1990.
Troligen finns ytterliggare en fuktspärr i taket på ett badrum (på andra våningen) som renoverades 2001
Vid besiktning av en tilltänkt isoleringsentreprenör visade det sig att luftspalt mellan takspont och isolering (spån) är delvis igensatt.
Vilken typ av isolering skall man välja?
Har hört och läst att cellulosa isolering är att föredra framför konventionell (mineralull) eftersom det är hygroskopiskt liksom nuvarande sågspån. Är det någon som har erfarenheter positiva / negativa?
Kan man låta nuvarande sågspån ligga kvar, (entreprenören ansåg det)?
Nuvarande fuktspärr ovanpå sågspånet har jag tänkt ta bort men skall en ny fuktspärr läggas ovanpå panelen i vindsutrymmet (med risk för dubbla skikt ångspärr ovanpå badrummet) eller i taket på undervåningen med risk för att det inte blir tillräckligt tätt vid mellanväggar och dylikt.

Behöver man på ngt sätt förbättra ventilationen.
Är det en risk eller rent av bra att luftspalten är igensatt?
Hoppas på svar
 
En sak som jag direkt kan säga är att så ska absolut se till att få till luftspalten. har själv ett likande hus. det var 15 cm sågspån och mellan 2 cm - 2 mm luftspalt. tydlig mögeldoft på vinden. jag öppnade upp luftspalten till 5 cm. och möglet försvann helt. (åtgärdade även lite andra fel som stt bostadsluften gick ut på vinden...)

så en kall vind är bra. värmen håller fukten så man vill inte ha en varm vin, utan en kall, väl ventilerad vind.

jag själv tog bort all sågspån och la in minerslull. något som jag förstått inte var den bästa lösningen. jag borde ha behållt sågspånet. det ska hjälpa till då fuktspärren är fördålig i äldre hus. och spånet då ska suga upp eventuell fukt och kunna ventilera bort den.

men har nu ett lager med 15 cm ull.(all sågspån borttaget) tänkte lägga på 15 cm till. men inte över takbalkarna utan fylla upp med sågspån där så balkarna får en möjlighet att ventilera ut eventuell fukt. ( tar gärna kommentarer på den lösningen )
 
Jag har en 72 kvm vind med ca 15 cm kutterspån som enda isolering (1943). Öppet ca 1-2 cm springor längs långsidorna under råsponten plus en gavelventil på vardera gaveln. Inga stora problem med mögel idag (lite svartnad/fukt råspont i ett par hörn där luftcirkulationen säkert är dålig, inget mer). Hade ett företag här som lämnade offert på tilläggsisolering med ca 25-30 cm cellulosa lösull, det skulle kosta ca 11 000 kr. Då skulle man inte ta bort något spån och enligt firman skulle de då inte göra någon luftspalt mellan råsponten och den nya cellulosaisoleringen, det skulle funka ändå. Själv är jag lite skeptisk, att bygga en luftspalt kan väl ändå inte skada? Den är ju rätt enkel att täta om det visar sig att det inte funkar.
 
Varför inte isolera taket och skapa en "ackumulatortank" av värme som sedan kan gå tillbaka i huset? Det gör att all uppvärmd luft kommer stiga till toppen av huset, för att sedan när det blivit mättat gå tillbaka neråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.