Jag undrar hur man bäst gör raka (ej rundade) U-formade urtag ur träbalkar om man inte har tillgång till en fräs, se bilden (lånad från en annan tråd här inne).

MDF_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp i ämnet.
 
Äldre metod: Såg, stämjärn och fil.
Modern metod: Multicutter
 
Går även att göra med cirkelsåg, bordcirkelsåg (enkelt med dado-blad) samt kap-gersåg med djupstopp om inte balkarna är för breda/tjocka. Är inte precisionen jätteviktig så är det bara att ta fogsvansen och såga de två yttre snitten och sedan slå bort biten med en hammare.
 
Jag kapade nyligen ur 7 takstolar till altanen för att fälla in 28x70.

Satte ihop alla sju reglarna med tvingar, mätte ut där dom sex glesbrädorna skulle vara. Ställde sedan in djupet på cirkelsågen och sågade. Efter det tog jag ett stämjärn och hög bort bitarna, sedan filade lite snabbt bara...
 
Sticksåg!
 
Det är min bild och jag sågade ut urtagen mha en kap/gersåg med djupinställning, dvs jag ställde in sågen så att den inte kapade helt igenom utan till ett förbestämt djup.
 
Tack så mycket för hjälpen allihop och särskilt tack till fotografen vars bild jag "lånade" :)

Jag ska ge mig på att försöka få till någorlunda precision till dessa urtag för att få jämn plan yta för båda balkarna.

Tack än en gång.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.