PCLarsson skrev:
200-250 tkr för 4x8 m, då utgår jag från att man sitter med groggen i handen och tittar på när alla andra jobbar, eller?
Nix.

Men detta är verkligen en hurlångtärettsnöre-diskussion.

Köper du vattenpump för 1500, 3500, 9000 eller 14000kr?
Lampor för 0kr (inga alls), 4000 eller 9000?
Pooltak eller inte?
Autodosering av kemikalier?
UV-rening?
Trätrall runt om?
Markarbete för plattsättning?
Stensarg?
Värmepump? 5000 eller 17000?
Ingjutningsdetaljer i plats eller RF? Skiljer mååånga tusingar och vem vill gjuta in plastprylar?

Detta fortsätter i all oändlighet och detta gör att en pool kan kosta precis vad fasen som helst... :)
 
MathiasS skrev:
Folkpool är förvisso störst, gissar jag, men vad är det som gör dom bäst? Folkpool säljer ju också 3-4 olika sorters pooltyper.....

Jag har inte så mycket erfarneheter av andra märken men en som ja känner driver ett folkpool. å han har berättat att de är VÄLDIGT många som har tex köpt ******** och de har krånglat och inte fått någon som helst hjälp med det i efter hand. visst är de dyrare men kan vara värde i längden.


BTW: vet men som byggde din pool Nimajneb ;)
 
berne88 skrev:
Jag har inte så mycket erfarneheter av andra märken men en som ja känner driver ett folkpool. å han har berättat att de är VÄLDIGT många som har tex köpt ******** och de har krånglat och inte fått någon som helst hjälp med det i efter hand. visst är de dyrare men kan vara värde i längden.


BTW: vet men som byggde din pool Nimajneb ;)
Jag har intet emot folkpool och tror absolut att de är en vettig leverantör generellt men kan inte undgå att reagera på en sak

Så en som är återförsäljare på Folkpool tyckte att de är bäst och berättade hur dåligt en konkurrent skött reklamation?

Du är inte mycket för källkritik va?
 
F
largab skrev:
Video utv romersk trappa [länk]
Vad är snyggare ?
Vet ej pris.

Covrex till 7x3,5m kostar ca 85000 och det snor ca en halv meter pool. Tror inte det kostar många kronor att bygga en halvmetr extra så det spelar mindre roll. Overflow kostar fantastiska 30000 till och snor ytterligare 30 cm pool.

Covrex, visst om jag kan motivera priset men det blir då ett senare eftermontage.

Overflow, när helvetet fryser till is.
 
PCLarsson skrev:
Förstår inte varför jag skulle vilja ha en liner? Utveckla gärna...
Liner gör det garanterat tätt och om det mot förmodan skulle bli en läcka är det lätt att hitta och laga.
Dessutom är den mjuk att gå på o luta sig mot IOM att man har typ liggunderlag under linern.
Skulle du sedan vilja radikalt ändra utseendet på poolen så kan man byta linern till en inte allt för stor kostnad o besvär.
 
fsn skrev:
Overflow, när helvetet fryser till is.
Varför?
 
F
Prins Daniel skrev:
Varför?
Hade mina fickor varit överfulla med slantar så hade det varit en annan sak men jag anser inte att det är värt 30000kr (ca 10-15% av totalbudgenten) och 30cm pool för 10 cm djupare baddjup. Finns andra saker jag pririterar framför overflow.
 
Owerflow har ju inget med baddjup att göra? Handlade det bara om 30k skulle jag byggt så men dom siffrorna förutsätter en plastbalja gissar jag. Med en thermo eller betongpool är det jäkligt knöligt att få till en owerflowlösning.
 
Har haft en overflow pool en gång, gjuten och med overflow runt om. Fördelen var att ytskräpet försvann mer effektivt speciellt när det blåste.

Nä ska man ha overflow ska det även vara en infinity pool med rätt utsikt.
 
Rätt utsikt ger förstås ytterligare en dimension på detta men jag tycker det är viktigt med litet avstånd mellan poolkant och vattennivå - ju mindre desto bättre.
 
Covrex overflow är bara overflow på ena kortsidan. Det ger väl ca 10 cm extra baddjup. Ytan når upp några cm från övre kant. Inte plastbalja, den är avsedd för en betong-thermo pool.

sänt from my fån
 
Jomen overflow på ena kortsidan är ju ingen overflow. Ser inget som helst mervärde med det tyvärr. Dessom tror jag det blir rätt grisigt i den där lådan med ytvatten (där alla bakterier finns) som rinner ner över något som är svårt att göra rent.

Baddjup ordnar man genom att gräva djupare, inte genom att öka vattennivån.
 
F
MathiasS skrev:
Owerflow har ju inget med baddjup att göra? Handlade det bara om 30k skulle jag byggt så men dom siffrorna förutsätter en plastbalja gissar jag. Med en thermo eller betongpool är det jäkligt knöligt att få till en owerflowlösning.
Förtydligande, det är "fusk" overflow gömd bakom covrex poolskydd jag menar. Och jag är fortfarande övertygad om att mervärdet för dom 30kkr är starkt begränsat.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Riktpriset på en poolbyggsats med allt runtomkring ligger ju på 200-250.000...
Vi körde Folkpool 6,6x3,6 ovanmark som är till hälften nedsprängd i sluttande berg:

Poolpaket 104.000 kr
Värmepump 21.900 kr
Saltgenerator 11.900 kr
Extra belysning 2.500 kr
Trädäck 153.000 kr
Montage pool inkl. el 41.800 kr
Sprängning 45.000 kr
Gräv, schakt & makadam 55.000 kr

Totalt 435.000 kr

Ruskigt nöjda, som så många gånger man hört genom åren undrar vi varför vi inte gjorde det tidigare!!!
 
TMC skrev:
Trädäck 153.000 kr
Oj, vad är det för ett trädäck? Vad har du förresten för pooltäckning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.