Hej
Har kollat på ett tegelhus med källare från 34. Det är dränerat på två sidor av huset och på de 2 sidorna är det lagt platonmatta. (3e sidan är garage byggd på egen platta i efterhand och den sista är väl ren lathet att det inte är gjort..)

Men, det saknas avslutningslist på mattan. Den slutar ca 10 cm under marknivån på fasaden. Kan man åtgärda det i efterhand genom att bara sätta dit avslutningslisten? På insidan är det (trots platonmattan) rätt mkt fuktgenomträgning. Är det något man bör vara orolig över (typ de har missat mer än bara avslutningslisten...) eller kommer fukten från bottenplattan upp i väggarna?

P8041119.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8041124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8041132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8041133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är om det är gamla skador eller om det fortfarande är fuktigt.
Är det fortfarande fuktigt skulle jag gräva om dräneringen och samtidigt satsa på något annat än Platon.
Isodrän/Pordrän eller någon av dess kopior är oftast mer lämpligt eftersom det isolerar samtidigt.
Platon är bara en fuktisolerade matta.
Fredrik
 
Tar ju även lång tid, något år, innan man ser någon skillnad på fukten.
 
Visst, sätta dit en kantlist och sen vänta på att väggen torkar upp (inåt källaren då såklart) funkar ju. Men du vet ju inte vilka skador som orsakats med tiden, och missar man en sån basal grej, då är det ju svårt att veta hur resten av arbetet är utfört om det inte finns bilddokumentation. Topplisten är ju fundamental i detta fallet då eventuellt inträngande vatten inte kan försvinna på andra håll än in i väggen. Hade man missat topplisten på en isodränskiva så låser man i alla fall inte in fukten

Det lustiga är att när vi köpte vårt hus var det exakt samma fel, med skillnad att platonmattan slutade 2 cm ovan marknivå. Vi har precis gjort om dräneringen (den gamla, felaktiga) gjordes för ca 10 år sedan, och jag trodde grundmuren skulle tagit mer skada. Men visst, det fanns ju ganska många skador i putsen på källarväggen som antagligen inte skulle uppstått om platonmattan varit tät upptill.

I övrigt hade man ju återfyllt med samma massor som man grävt upp (mer eller mindre) vilket man inte skall göra med platon om jag förstått det rätt, sen hade man lagt ner tegelrör för dräneringen istället för riktig rör/slang, vilket för mig är helt ofattbart när man gör ett sådant omfattande arbete. Jag var även orolilg för att man inte separerat bort takavvattningen men det hade man i alla fall gjort.

Summa summarum är jag glad att jag grävde upp och gjorde om i vårt fall. Nu handlade det bara om en vägg för vår del. Vi bor i ett parhus/gathus, så en vägg är mot grannen, en mot gångvägen utanför (svårt att dränera om) och den tredje väggen är till stor del en källartrappa så det ligger bara någon meter mark direkt mot källarmuren på den sidan. Vi ville även göra om arbetet och isolera även då vi har badrummet mot den väggen i källaren.
 
det är torrt upptill på väggarna så antingen är det gjort ett dåligt avslut på dräneringen nertill eller så kommer det fukt från bottenplattan. Köpte i vilket fall som helst huset. Får väl gräva mig en djup grop till våren och kolla hur det ser ut längre ner och sen ta ställning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.