Hej jag har köpt en kompressor 3hk 50l tank 10bar. När jag skall använda en dykert pistol ställer jag in reduceringsventilen på ungefär 7 bar beroende på hur hårt trädslaget är. När jag sedan skjuter ett skott går trycket ner enligt mätaren på reduceringsventilen. Sedan tar det någon sekund innan den visar 7 bar igen, om jag skjuter många skott snabbt går trycket ner så lågt att pistolen inte orkar.

Är min kompressor defekt eller skall en reduceringsventil fungera så? Jag har testat både med olika verktyg som mutterdragare m.m. och med lång/kort slang i olika dimensioner.

m.v.h André
 
Jag råkade utför samma sak på kompressorn som jag har i traktor garaget. Jag bytte ut den som satt på kompressorn till en 3/8" Cejn reducering sen var problemet borta. Jag tror inte att dom som sitter på billiga kompressorer är av någon högre kvalitet.
 
Ok tackar, jag får väl åka tillbaka till bauhaus så får de försöka lösa det.

m.v.h André
 
Jag har ett liknande problem. Jag ställer reduceringen på 6 bar och efter några tretumspik droppar den till 4,5-5 bar och spiken går således inte in. Min kompressor är rätt gammal (7-8) år men skall vara av rätt god kvalité, ABAC. Kompressorn är ställd så den drar igång vid 6,2 bar och stänger av vid 8,5.

Jag bytte reduceringsventil (till Mecefer från Jula. Rätt billig typ 200 spänn) men problemet fortsatte. Finns det något annat man kan kolla på som kan vara problemet?

Jag kör med 20 m 10mm-slang utan hörbart läckage någonstans.
 
TryBran skrev:
Jag har ett liknande problem. Jag ställer reduceringen på 6 bar och efter några tretumspik droppar den till 4,5-5 bar och spiken går således inte in.
Eftersom du bytt ventil funderar jag på om det har att göra med hur du ställer in den. Om du ställer från mycket lågt tryck och ökar till önskat, utan att behöva "backa tillbaka för att reducera trycket lite" borde det fungera. Om du däremot ställer från högt tryck och ner kan du få det här problemet (på grund av hysteres som finns i alla ställanordningar). I så fall, antingen dra ner lång under det tryck du vill vara på och börja från början igen, eller töm slangen på tryck (genom att ha en blåsventil och inte en pistol ansluten under tiden du ställer trycket).

Det sista gör det dessutom väldigt lätt att testa...

--- Mats ---
 
Köpte en 10 bara kompressor för några år sedan och hasse samma problem. Kollade över kompressorn och kom fram till att den var byggd som en 8 bars maskin.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Mats Bengtsson skrev:
Eftersom du bytt ventil funderar jag på om det har att göra med hur du ställer in den. Om du ställer från mycket lågt tryck och ökar till önskat, utan att behöva "backa tillbaka för att reducera trycket lite" borde det fungera. Om du däremot ställer från högt tryck och ner kan du få det här problemet (på grund av hysteres som finns i alla ställanordningar). I så fall, antingen dra ner lång under det tryck du vill vara på och börja från början igen, eller töm slangen på tryck (genom att ha en blåsventil och inte en pistol ansluten under tiden du ställer trycket).

Det sista gör det dessutom väldigt lätt att testa...

--- Mats ---
Jag tänkte på detta när jag testade, dvs jag testade att både höja till önskat värde eller reducera till önskat värde. När man höjde till önskat värde funkade det bättre men långt ifrån bra. Upp/ner 1 bar var tyvärr inte ovanligt. Jag skall testa och se hur det funkar med blåspistolen, bra tips.

En annan lustig sak hände när jag tog ut slangen med 2-3 bar kvar i kompressorn. All luft läckte då ut från luftuttaget. Min tidiagre ventil höll detta trycket kvar i kompressorn. Hur skall det vara? Jag ser fördelar med båda.
 
ppalm skrev:
Köpte en 10 bara kompressor för några år sedan och hasse samma problem. Kollade över kompressorn och kom fram till att den var byggd som en 8 bars maskin.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Okej. Jag ser inte kopplingen riktigt till hur det skulle kunna orsaka det problem jag har. Har du lust att förklara lite mer ingående?
 
TryBran skrev:
En annan lustig sak hände när jag tog ut slangen med 2-3 bar kvar i kompressorn. All luft läckte då ut från luftuttaget. Min tidiagre ventil höll detta trycket kvar i kompressorn. Hur skall det vara? Jag ser fördelar med båda.
Ventielen/kopplingen ska inte läcka efter att man dragit ut slangen ur den.

Hur lång slang använder du när du upplever problemet med tryckfallet? Vad är det för dimension på den?

Kan nog hålla med om att problemet kan ligga i reduceringsventilen.
 
slangen är 20 meter, invändigt 10 mm (tror jag). Gummi om det spelar någon som helst roll i sammanhanget.
 
Köp en riktig reduceringsventil av bra kvalitet så funkar det.
 
J.B. skrev:
Köp en riktig reduceringsventil av bra kvalitet så funkar det.
Ja, tyvärr. Det verkar vara det som gäller. Nu får man iochförsig en ypperlig anledning att uppgradera kompressor. Min är lite effektsvag även om den kan leverera rätt bra med luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.