Nu har vi köpt hus kommer väll blogga och lägga upp bilder om det lite här på sidan framöver men nu vill jag bara
skriva av mig och säga att jag e så jäkla glad att slippa alla grannar snart och att få fixa och dona som man själv vill
och så är jag helt jäkla livrädd, hur fasiken funkar en pellets panna!? vad är en luftspalt!?? mm mm mm massa
frågor är det, jag kan 100ggr mer nu efter att ha tittat på varenda inrednings och fixar program och läst varenda sida om hus och torp på internet men är ändå livrädd.
tror jag gjorde ett bra köp och det var precis det läget och ett sådant hus jag ville ha även fast det är mycket att göra
med ett hus från -34. låg ute för 695 000 bjöd 450 000 fick det för 595 000 samma som taxeringsvärdet tycker det e ett grymt bra pris för det läget dock väldigt svårt att taxera då alla hus runtomkring i det området går för långt över en mille om inte två men då är detta lite äldre och inte lika mycket fixat på det. oj va glad jag e!
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Grattis! Och välkommen hit :)
 
Bild? :)
 
Grattis och välkommen till ByggaHus-forumet!

Och så ett litet råd:
Allt är spännande i början och ni upptäcker förmodligen tusen saker som ni vill ändra/renovera/förbättra.

Men tag det lite lugnt i början! När är inflyttningen förresten, eller har ni redan tagit huset i besittning?

Börja med att bara bo ett tag, njut av friheten med ett eget hus och egen trädgård.
Lär känna omgivningar och grannar.

Så småningom ser ni vad som behöver göras först, vad som är viktigt och vad som kan vänta.

Det sämsta man kan göra är att börja riva och renovera lite här och lite där,
och till slut så bor man på en byggarbetsplats. Vilket blir väldigt jobbigt i längden.
Allt måste göras samtidigt och det suger musten ur en.

Så, som sagt, bo in er, njut av resten av sommaren och hösten, och resonera er fram till en handlingsplan.
Beta sedan av del efter del i en takt så det inte känns som tvång utan i stället skänker glädje att se det nya växa fram så sakta!
 
  • Gilla
Spiktramp
  • Laddar…
vi flyttar in om ca en månad ska lägga upp bilder så småningom. vi kommer ta det väldigt lugnt med renoveringar,tycker om den gamla stilen men. finns en del som måste göras dock så som målning av fasad och byte av vindskivor och plåtar, sätta in mer ventilation. besikningskillen lät riktigt imponerad och värkade tycka om gamla hus och vet inte hur många ggr han sa ojoj under den här mattan ligger ett fint trägolv och grunden till att det var i så bra skick sa han var att murstocken används sedan dag ett då huset byggdes
även fast det var tre glas fönster och dålig ventilation inne så var det ingen fara då murstocken var varm.
 
Välkommen till forumet Cryso! Jag var väl lite i dina skor för ungefär ett år sedan även om jag direkt efter köpet inte visste om jag hade gjort rätt:).Hur som haver har allt löst sig bra och det är först efter ett år i huset som jag har börjat få koll på det mesta och känner en trygghet. I början var det som om man hade köpt sig en ny och väldigt stor bil där man lyssnade,kände och testa sig fram. Då med den där oroade känslan man alltid har då man köpt något begagnat och dyrt.

Som folk varit inne på innan så ta det lugnt i början och gör istället hemmet mysigt med "billiga" medel. Se/märk sedan vad pengarna verkligen behöver läggas. Men så verkar er approach vara på det hela också.

Sen lär man sig fruktansvärt mycket med tiden i huset, det säger sig visserligen själv.! En bok som jag har haft en del nytta av är "Husets ABC". Den är bra att ha när man exempelvis har krupit lite på vinden och hittat lite nya "hål" och grejer. Sen finns givetvis forumet här också. Jag har också pellets och under mitt första år gick jag efter devisen att jag ska lära mig pannan/systemet och att den bara ska gå. I år blir det däremot expriment med att få ner förbrukningen.

Hoppas ni kommer trivas i huset!!
 
Redigerat:
har legat och inte kunnat sova och försökt lär mig om värme och pellets,blev inte så mycket klokare en innan då jag försökt läsa på mycket innan om vad jag ville ha.
ska ta och köpa husets abc som du tipsade om,
på nätet hittar man ju det mesta men ibland är det lite svårt att googla när det är ord och saker man aldrig hört talas om.
en sak som är rolig är att tanten som bott i huset och vars far byggde huset är otroligt glad över att det var vi som fick huset hon var livrädd för att lämna det men så råkade vi träffa henne innan visningen (eller råkade inte utan åkte dit innan för att va först på plats och få en genomgång av ägaren och inte mäklaren) sen när vi sågs igen när besiktningen gjordes grät hon nästan och sa att hon nu var lugn och tyckte det skulle bli skönt att lämna över till oss.
vi har bett henne skriva ner historier och händelser om huset och de som bott där som hänt under åren så att man även i framtiden kan känna historiens vingslag,
innan detta huset byggdes på tomten- 34 så bodde hennes farföräldrar i ett nu rivet torp på gården och en historia om luffaren farmor och utedasset fick oss till ett gott garv senast vi sågs.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Så himla härlig läsning. Stort grattis. Förstår att säljaren blir glad av er som köpare, tänk om alla försöker ta reda på historien av husen man bor i. Om ni kan så försök få kopiera bilder också från förr, det gör ju berättelserna än mer levande.
Vi är just exakt nu i väntans tider, leder en budgivning och hoppas att det skall bli klart snart. Tyvärr så är det "stockholmspriser", men vi har ju valt det själva.
Skall ta till mig det där med att få säljaren att berätta mer än just renoveringar och skötsel när vi nu väl lyckas köpa ett hus.

Angående pelletspannan odyl. När ni väl har flyttat in så kommer ni att lära er, det brukar bli mer lätt att förstå när man står framför situationen och inte bara skaffat information från ex. nätet. (Det är vad jag intalar mig själv i alla fall.) :rolleyes:

Ps. Hus är verkligen en personlig sak, märker det på forumet här, alla verkar leva sig in i det mer än på andra typer av forum, gillar det. Ds.
 
Redigerat:
Köp en bok om husets olika delar och vad man kan göra (och hur man gör det). Alltid trevlig kvällsläsning.
 
IMG_4389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nu har vi kommit igång med huset och allt går fint köket är klart kommer bilder snart och hall och trappan och taken och källaren är klara. det blir sån jäkla skillnad. snart kommer elektrikerna och drar om elen i hela huset och sedan blir det att börja i rummen öppe och vinkällaren
 
Cryso, något får mig att tro att ni inte gillar gulnad furupanel :D
 
du har så rätt!
 
Ser ut som era fritidsproblem är lösta för ett tag framöver.
 
japp men det går alldeles för snabbt att snygga till huset. trodde att det skulle ta ett år att få det hemtrevligt men tycker redan att det är helt underbart och det har bara gått en månad
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.