Thomas59
Har tomten (2000m2) inramad av både höga, breda och taggiga häckar. Det har varit ett gissel att hålla dessa klippta under somrarna. Fyndade en Bosch AHS 48Li häcksax när vi flyttade in men häckarna skrattar gott när jag kommer med den leksaken och klippningen har varit en pina med den klena häcksaxen och balanserandes på en ranglig stege

I helgen tröttnade jag på den ojämna kampen. Beväpnad med en ny Stihl KMR 130 Kombimaskin med HL-KM Justerbar häcksax (se bild nedan) skred jag till verket. Ingen stege behövdes längre (räckvidd drygt 2 meter + mig på 1.90 meter, och vinklingsbart klipphuvud) och kraften räckte även till de grövsta grenarna. Helt underbar maskin. Finns en massa andra skojiga tillbehör att köpa till. Klart att rekommendera om man tröttnat på klena häcksaxar och vingliga stegar.

Stihl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är väl iprincip en fs-130 fast med utbytbart verktyg? Börjar tro att stihl aldrig gjort en dålig pryl.....
 
Thomas59
MathiasS skrev:
Det där är väl iprincip en fs-130 fast med utbytbart verktyg? Börjar tro att stihl aldrig gjort en dålig pryl.....
Ja det stämmer nog. Finns allt från lövblås, trimmerhuvud, sågsvärd, sop, kantskärare osv till jordfräs (undra om det kan funka?). Finns även ytterligare förlängare 0,5/1,0m och en förlängare i extra lätt kolfiber.

Har sele till men det blir lite tungt om man kör länge. Det är svårt att lägga belastningen på selet i alla lägen.

Låsningen för vinklingen av "sågbladet" sitter direkt på "leden" så har man inte långa armar, som undertecknad, måste man nog haka av häcksaxen från selen när man ska justera vinkeln. Det är ju en liten nackdel.

Annars håller jag med. Stihl gör bra grejor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.