Hej,

Vad är skillnaden? Vi har specat nya innerdörrar med ny dörrpost, men företaget hävdar att vi skall betala extra för dörrkarm? Vi trodde den ingick i dörrpost....
 
Hur mycket håller ni inne?

Den där byggaren är ju bara larvig.
 
Vi håller inte inne något nu. Vi skall betala 140000kr efter arbetet är klart. Slutbesikningen har inte varit. De har bara börjat jävlas nått fantastiskt. Vi hade specat nya innerdörrar, de påstår att handag inte ingår. Vi hade specat elarbeten, de anser inte att eldragning ingår.......listan kan göras lång.
 
Kommunikationsproblem?

Jag vet inte vad ni menar med att ni specat saker..

Som jag ser det består en komplett och färdig dörr utav

Dörrblad
Karm
Tröskel
Handtag
Ev smyg
Foder

Allt detta materialmässigt köps separat som egna komponenter.

Ordet dörrpost för mig betyder den färdigmonterade karmen, smygen och fodret i en helhet.

Så vad har ni eg kommit överens om komponent och arbetsmässigt?
 
I avtalet hat vi med projetets omfattning som bilaga. Det är färdigt underlag till offert från oss som kund. Där står vad som ingår (detta har jag kallat specat). Där står tex. nya innerdörrar inkl ny dörrpost och liter. Tex. Där står eleabteren, hur många nya eluutag vi vill ha, att utvändig måling görs med färgkod xx, invändig måling av vägg med färg yy, mm mm. Det finns en ritning soom vi har med där vi ritat in mått om de ville räkna åtgång färg tex, och även där vi förklarat vart vi vill ha elutta goch sådant.

Att vi sim kunde rskulle speca exakt mängden gisskruv hade vi inte en susning om. Det känns orimligt. Eller att det i begreppet innerdörr tex inte ingår handtag.......

Projektet går loss på en 600,000 och vad kostar två innerdörrshandtag? 100spänn?
 
Redigerat:
Kommunikationproblem, ja skojar du?

I avtalet står att allt material och arbete ingår i fast pris.....
 
OM det är så att det som i dagsläget återstår att göra kostar mindre än 140 000 så kan du ju vara ganska lugn. Har omfattningen stämt vid de tidigare delbetalningarna?
 
För mig är dörrpost bara den del av karmen som låset ansluter till, men en snabb googling visar att det helt klart är synonymt med dörrkarm, dvs hela ramen.
Handtag och eventuella lås är däremot enligt min uppfattning normalt att det inte ingår, foder ingår inte om jag köper det direkt av en firma, men beställer jag det av en snickare med montering skulle jag anse att fodren ingår om det står att det ska vara med material.

I begreppet innerdörr skulle jag räkna olika beroende på vad som ska göras. Om dörren redan finns och ska bytas är det bara dörrbladet, är det en ny vägg, eller en öppning som tas upp i en vägg där det inte finns en dörr, så är det självklart hela dörren, exlusive handtag/lås.

Vad gäller elarbeten skulle man behöva veta den exakta formuleringen. Står det eldragning eller står det montering av eluttag tex? Hur som helst känns det som om detta hör till Juridikforumet.
 
vi har besiktning imorgon. Vi går på vad besiktningsmannen säger. Hantag kostar ju ett par hundringar så de köper vi in själva....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.