Hej! Jag är lite lätt inkompatibel med datorer och skulle därför behöva hjälp i input angående följande:

Nätverk:
Jag har idag en stationär dator med bredband i huset. En bra bit därifrån, i garaget, har jag en bärbar dator med trådlös internetuppkoppling (dock en annan uppkoppling än den till den stationära datorn). När jag tar in den bärbara datorn i huset så kopplar den trådlöst upp sig i något som kallas "hemnätverk" o jag har internet+kan öppna filer direkt från hårddisken på den stationära datorn. På båda datorerna har jag windows 7.
På samma sätt skulle jag vilja kunna komma åt filerna på den stationära datorn från den bärbara datorn när jag har den i garaget. Finns det något sätt att lösa detta?

Larm:
Jag skulle vilja installera någon form av larmkamera kopplat till datorn i garaget. Vet att jag lästa om någon som hade byggt något sådant med webkameror/sensorer etc men kan in te hitta källan igen. Det hade varit bra att programmera datorn så att den börjar spela in + drar igång en siren när man kommer in i garaget efter ett visst klockslag och inte slår rätt kod....eller så kanske man kunde aktiverat en sådan funktion när man lämnar garaget? Hade dessutom varit toppen om jag hade blivit uppringd/fått ett sms när larmet går. Vad ska man ha för prylar/program för att lösa något sådant? Är det kanske bättre att skaffa ett "vanligt" larm som inte "drivs" av datorn? Jag vill helst undvika ngt jag måste abbonera på. Väktarutryckningar är jag inte heller intresserad av.
 
Nätverk: Installera en repeater så skall du nog nå ut till garaget med den trådlösta anslutningen från huset. Då kommer du komma åt hemnätverket. Det finns andra lösningar med VPN och sådant men då börjar det bli lite mer avancerat. Enklast är som sagt att köpa en repeater för att förstärka signalen.

Larm: Finns massa lösningar på det. Dock vet jag det finns andra som har bättre koll på var du hittar dem till rätt pris. Men i princip behöver du bara enklaste grundpaket till larmet om du bara skall ha det för garaget. En ir-detektor med kamerafunktion, eller köpa en separat kamera och ir för bättre bildkvalitet. Centralapparaten kan fixa med sms när larmet går. Heller inga problem att programmera in tider och sådant samt ha ingångstid.
 
emde skrev:
Nätverk: Installera en repeater så skall du nog nå ut till garaget med den trådlösta anslutningen från huset. Då kommer du komma åt hemnätverket. Det finns andra lösningar med VPN och sådant men då börjar det bli lite mer avancerat. Enklast är som sagt att köpa en repeater för att förstärka signalen.
Detta går tyvärr inte, är för långt mellan hus i garage och dessutom inte min mark emellan, så jag kan inte sätta upp en repeater.
 
Daniel_N skrev:
Detta går tyvärr inte, är för långt mellan hus i garage och dessutom inte min mark emellan, så jag kan inte sätta upp en repeater.
Hur långt är det? En repeater med extern antenn ansluten förlänger det trådlösa nätverket lätt till 1000m, väljer du en riktantenn så kan du lägga till 2000m ytterligare. Förutsatt att sträckan är fri från större trädsamlingar, ladugårdar & annat som hindrar radiosignalen.
 
Himmapularen skrev:
Hur långt är det? En repeater med extern antenn ansluten förlänger det trådlösa nätverket lätt till 1000m, väljer du en riktantenn så kan du lägga till 2000m ytterligare. Förutsatt att sträckan är fri från större trädsamlingar, ladugårdar & annat som hindrar radiosignalen.
Tyvärr har jag en massa hus, en liten park och diverse annat mellan.
 
peternicklas
Du får använda något webgränssnitt.
 
Den enklaste lösningen på fildelningen borde vara att skaffa ett microsoft live-konto (dvs ett vanligt hotmail-konto) och köra windows live mesh på båda datorer eller skydrive.

Om det är små datamängder är skydrive bäst/enklast. Då får du 7 GB gratis av microsoft och kan köpa mer. Är det stora datamängder så borde live mesh vara mer lämpligt.
 
I praktiken skulle du kunna öppna port 139 (Windows fildelning) i routern och den stationära, men risken för intrång finns då iom att detta är ett ganska känt faktum hos alla hackare....
Återstår att installera någon form av mjukvara för säker fildelning över internet då.
 
tack för alla tips, ska installera windows mesh o testa det.

Angående larm, finns det fler tips på lämpliga modeller? Har läst lite på forumet o kommit fram till att ett larm som även varnar för hög värme eller rök känns givet!
 
Redigerat:
Larm: kolla på Visonic Powermaster 10 G2. Har en räckvidd på ca 2000 m vid fri sikt (antar jag). Finns bland annat detektor som varnar för rök och värme.
 
MangeGBG skrev:
Larm: kolla på Visonic Powermaster 10 G2. Har en räckvidd på ca 2000 m vid fri sikt (antar jag). Finns bland annat detektor som varnar för rök och värme.
Tack för tipset. Behöver dock inget larm med lång räckvidd, larmet skall endast vara i garaget (och så hade jag tänkt att det skulle sms/ringa mig om ngt hände).
 
Två routrar med förmåga till Site-Site VPN är en variant.
Vet itne om daniel har fast IP eller DHCP på huset men det är nog bäst att ta en variant som kan hantera DNS namn på en gång.

Alternativet är VPN direkt från klienten men då blir det lite bökigare med att alltid ha tillgänglighet åt andra hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.