I den nyinköpta huset, som värms med fjärrvärme, sitter det sådana här termostater vid varje element. De är kopplade till elementet med någon kabel.

Vad är det för termostat, och hur fungerar dem? Jag har inte sett några liknande förut.

I energideklarationen föreslås byte till ett modernare reglersystem.

20111229006.jpg
 
Kapillärrörstermostat. Känselkroppen sitter i delen med vredet och den påverkar termostatventilen på radiatorn via gastryck i det tunna röret.
Om man har tjocka gardiner eller nån möbel som täcker radiatorn så monterar man såna, dock ser de inte ut så idag.
Det som står i energideklarationen är riktigt. Dessa har säkerligen tjänat ut.
 
Redigerat:
Livslängden på en kapillärrörtermostat är som sagt begränsad. Trycket faller i kapillären över tid. Fick en lång utläggning om detta när jag köpte termostat till golvvärmen härom veckan. Tänk att någon kan brinna så för termostater.
 
Tack för hjälpen. Hade inte ens hört talas om kapillärrörstermostater tidigare. Men att någon kan bli besatt av termostater är helt naturligt tycker jag, det är bara att jämföra med min egen fascination för allt slags kablage :).

Då är frågan hur man praktiskt går till väga för att modernisera termostatsystemet. Inomhusgivare är väl det som gäller nu, men vad gör man de de gamla termostaterna?
 
Om man ska köra med enbart inomhusgivare så behöver man en hyfsad öppen planlösning och inga stängda dörrar. Jag skulle rekommendera att byta dina gamla termostater till nya.
Om regulatorn till din fjärrvärmeväxlare tillåter inkoppling av innegivare så är det inte fel att koppla in en, men du behöver ändå termostater i de rum där inte givaren kommer åt så att säga.
 
Y
Hej! Funkar dom bra tycker jag inte du ska byta dom för dom brukar fungera bra om dom är hela.Känselkroppen sitter i kapilläröret istället för i själva termostaten.Om du tänker byta så byt till danfoss ra 2000 som kör gas och vi brukar köra med 2990 modellen och dom finns med kapillärrör med om du skulle vilja ha det.
 
Jag vet inte riktigt vad jag vill. Idag så sitter käglan nere vid golvet och så går kapillärröret upp till termostatvredet som ska sitta på väggen men i princip alla ligger på golvet i en trasselhög för jag vet inte riktigt vad jag ska göra av dem.

Jag antar att det inte är någon bra lösning att sätta en vanlig termostat nere vid golvet, utan givaren ska väl sitta ca en meter upp? Dessutom kommer ett vred där nere att sticka ut på ett fult sätt. Så alla förslag mottages tacksamt.
 
  • 20120603028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt för OT men kabeldragning kunde man förr! ;)
 
Jo mycket snygg kulodragning det där. Kabeln är dessutom hård som en frusen daggmask så det är inte helt lätt att få den snygg. Blir väl att dra om i samband med omtapetsering.
 
pelpet skrev:
Jo mycket snygg kulodragning det där. Kabeln är dessutom hård som en frusen daggmask så det är inte helt lätt att få den snygg. Blir väl att dra om i samband med omtapetsering.
Likadant här hemma ;) Som tur är endast ett elelement ^^
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.