Grop skrev:
Jag har en Weber Spirit Premium 320. Inga som heslt problem att komma upp i 250-270 grC. Med två brännare igång på halvfart håller jag 190-200 grC en normalvarm sommardag. Men jag förstår inte varför man ska upp i dessa temperaturer annat än när man gör pizza. Fläsk mår bäst i 120 grC- low and slow.... /
Det är inga problem med att komma upp i höga temperaturer med stängt lock vilket jag har vid indirekt grillning eller rökning. Men vid vanlig hederlig GRILLNING då räcker inte temperaturen!

Din sista fråga om varför man behöver hög temp svarade du själv på : LOW and SLOW. Det är inte alltid man har den tiden!
 
Det är genomströmningshastigheten som skall justeras, inte trycket. Jag har bytt min reduceringsventil för att få lite mer "kräm". Gick upp från 1,5kg/h till 2, vilket blev riktigt bra. Behöver inte köra på full gas (hehe!) hela tiden. Det finns säkert en hel del säkerhetsmarginaler i en gasgrill för att klara drullemanövrar.
Weber Q220 med obehandlat gjutjärnsgaller.
 
Johan Gunverth skrev:
Det är genomströmningshastigheten som skall justeras, inte trycket. Jag har bytt min reduceringsventil för att få lite mer "kräm". Gick upp från 1,5kg/h till 2, vilket blev riktigt bra. Behöver inte köra på full gas (hehe!) hela tiden. Det finns säkert en hel del säkerhetsmarginaler i en gasgrill för att klara drullemanövrar.
Weber Q220 med obehandlat gjutjärnsgaller.
Det låter enklare att hitta! En regulator från en stor grill, liknande komandobryggan på en supertanker, med 6-8 brännare borde ha ett högt flöde!
 
Redigerat:
Har ni lavasten i era grillar ni som tycker ni har dålig effekt?
Har det på min och upplever inga problem med att det inte skulle bli varmt.
Brukar tvärtom sänka rätt rejält när jag grillar.
 
Jag har haft ett par Landmann och även grillat en hel del på Webers gasolgrillar.

Den första Landmann som jag hade, en flatbed m två rör, gick inte att få fart på, oavsett förvärmningstid. Pratade med Landmann som erkände att för dem med två brännare var det 50-regulator som gällde, "Åk till Tyskland!"

Har nu fått fatt i en 3-brännare från Landmann och det är faktiskt bättre. Med ordentlig förvärmning kan man få hyfsad Malliardeffekt på köttet. Det som fortfarande inte fungerar är att gallren kyls av det som grillas så att en köttbit som ligger still helt enkelt övergår till kokning om man inte flyttar det till en oanlagd yta.

Värmning med stängt lock: tycker att det kan inte vara en förutsättning för tillräcklig värme eftersom tillverkarna bestämt avråder från det, åtminstone för rostfria sådana som då kan missfärgas.

Sen till er som pratar om "low and slow"... varför tar ni upp det när TS frågar om något helt annat. Det är ju ett helt annat tillagningssätt...vilket ni väl inte gör på en gasolgrill...eller?
 
  • Gilla
per182
  • Laddar…
Bulldog skrev:
Jag har haft ett par Landmann och även grillat en hel del på Webers gasolgrillar.

Den första Landmann som jag hade, en flatbed m två rör, gick inte att få fart på, oavsett förvärmningstid. Pratade med Landmann som erkände att för dem med två brännare var det 50-regulator som gällde, "Åk till Tyskland!"

Har nu fått fatt i en 3-brännare från Landmann och det är faktiskt bättre. Med ordentlig förvärmning kan man få hyfsad Malliardeffekt på köttet. Det som fortfarande inte fungerar är att gallren kyls av det som grillas så att en köttbit som ligger still helt enkelt övergår till kokning om man inte flyttar det till en oanlagd yta.

Värmning med stängt lock: tycker att det kan inte vara en förutsättning för tillräcklig värme eftersom tillverkarna bestämt avråder från det, åtminstone för rostfria sådana som då kan missfärgas
Vill minnas Weber rekommenderar värmning med stängt lock, ska kika i manualen.
 
Jag har en NoName från ÖoB med 4 brännare.
2 under riktigt gjutjärnsgaller och två under en gjutjärnsstekplatta.
Givetvis lavasten under gallersidan.
Och att gallret ens skulle fundera på att kallna för en liten köttbits skull har det aldrig ens hört talas om.
Däremot är lavastenarna väldigt styrande och jag har lärt mig efterhand var det finns mest värme på grillen.Inte helt lätt att få det jämt över hela och vem vill möblera runt bland stenarna när dom väl ligger där?
Väldigt sällan jag använder stekplattan så sett men den är bra att varmhålla på samt grädda lite bröd och sånt på.
Men ni menar att fina Weber som hela Eliten har skulle va sämre än min grill?
Nu blev jag skadeglad :p
 
Vilket påminner mig om att jag grillar nu igen och glömde gasen på högsta och locket stängt.
Blev lite väl varmt så snabb sänk till lägsta och av med ena brännaren :)
 
Ja samt förflytta det mest ytfärdiga till den avstänga delen :)
 
Då ska det grillas revben idag.
Får klura lite hur det ska grillas utan att bli för varmt :p
 
Ett fel som många gör är att grilla vid för hög temperatur!

lite tips om lämpliga grilltemperaturer:
http://www.grillguiden.se/grillakademi/grunder/grillens-temperatur/

Det blir alltid bättre med gjutjärnsgaller, och locket skall vara på, oavsett om vi pratar bbq eller vanlig grillning. En grill utan lock, duger knappt till korv...
 
Jo att locket ska vara på kan jag hålla med om.
Märkt det efter lite prov :)
Men det beror ändå lite på vad man grillar tycker jag.
Ska det va entrecoté på väl uppvärmd grill= lägsta temp en halvtimme med locket nere så blir det bäst genom att öka till fullt med locket på och sen öppna det och grilla snabbt och vända lika snabbt.
Tycker jag i alla fall men jag har aldrig varit med i TV :p
 
---Jo man har olika grilltekniker för olika saker. Jag har då aldrig använt "low and slow" då jag grillat. Jag är professionell kock och jobbat i kök med kolgrill. Men jag ska inte säga att det inte är en utmärkt metod. Jag brukar uteslutande använda ugnen då jag gör "low and slow". Jag steker mest nötkött av finare kvalitet då jag grillar, typ rostas eller biff. Det jag gillar är att brassa ordentligt för att täppa till porerna (så att man förlorar så lite vätska som möjligt,) och få den goda mallardeffekten sedan köra ned värmen eller låter den vila tills den är färdig. Men att köra en tunn köttbit som biff på min grill resulterar att jag inte får malliardeffekt förens vid stekgrad medium eller medium well och den tappar mycket vätska och blir torr. Jag skulle aldrig använda enbart low and slow på finare köttbitar utan tycker alltid att det är värt att stänga porer och utveckla en viss del malliard först för att sedan gå ner på låga temperaturer om man vill.
 
  • Gilla
stilofunk
  • Laddar…
Så här ser flamspridare respektive brännare ut på min landmann Avalon 12794. Den första bilden på flamspridarna är när grillen är 5 månader gammal!!! Bild på brännare är grillen drygt 2 år!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.