Hej hallå!
Impulsköpte mig en åkgräsklippare/trädgårdstraktor i veckan. Han jag köpte den av trodde det kunde vara av märket Murray, men har kollat runt lite på nätet och kan inte hitta någon som ser likadan ut. Däremot ser ju alla nästan likadana ut, men hittar ingen som är precis lika.
Finns ingen id.skylt, dekal eller annat på traktorn som säger vad det är för något. Troligen omlackerad. Briggs motor på 8hk sitter i.

Bifogar två bilder och hoppas på att någon kan svara på vad det är :p
1rw67l.jpg
2lmtqie.jpg
 
  • Gilla
johanpelle
  • Laddar…
Ser ut som något MTD har spottat fram, de har för övrigt sjukt många varumärken (gjort traktorer till över 100 olika märken, bl.a. Stiga, MTD, Cub Cadet, Craftsman, Bauhaus).

Brukar sitta en dekal på undersidan av plåten som sitsen sitter fast i.
 
Redigerat:
Håller med nonkan. Ser definitivt ut som en mtdmaskin. Kolla efter en silvrig lapp under sitsen som börjar på typ 13axxxxxxxx någonting...
 
Har sökt runt som en tok på olika modeller av MTD och det närmaste jag hittade var MTD Mastercut av lite äldre modell. Men sen hittade min sambo av en slump en likadan på blocken..en Monark! Efter lite mera sökande verkar det vara ett gammalt samarbete Monark-Noma-Murray, och självklart går de inte att hitta någonting om dom knappt :p
 
Inte så lätt att söka runt bland MTDs grejer. Tog tag i saken ock kollade igenom antal modeller på deras ÅF-portal.

Med en liten reservation för att jag räknade fel så har MTD tillverkat saker till 141 st varumärken, bl.a. de jag nämner ovan. De flesta av dessa märken har någon form av trädgårdstraktor i sortimentet.

Under enbart varumärket MTD och produktkategorin "Lawn Tractors" finns det 297 st olika modeller de senaste 20 åren. De flesta av dessa har ett antal undervarianter beroende på årsmodell.

Det finns alltså minst ett tusental olika modeller av traktorer, och ändå blir våra kunder sura när vi frågar efter produktnummer, och om de inte har det skickar vi hem dem efter produktnumret, "det är väl samma delar till alla" är vanligaste kommentaren...

Aja, ska inte sväva iväg för mycket. Hittar tyvärr inget av varumärkena Noma eller Monark i MTDs databas. Har för mig att Monark är ett varumärke som gamla Konsum sålde på 80-talet. Det finns gräsklippare tillverkade både av Stiga, MTD och Husqvarna som sålts under namnet Monark, lite som att märket Craftsman är Sears eget märke i USA, men det är tillverkat av någon av de stora jättarna. (MTD, Husqvarna, GGP (Stiga))

Så, tillverkaren i det här fallet lär ju vara MTD, så då bör det finnas delar om det är något du behöver. Jag tycker det är lite likt 38"-aggregatet från tidigt 90-tal. Tyvärr finns inte sprängskisser på de äldre maskinerna, de finns antagligen bara på papper eller microfiche.

Mitt tips är att du kollar runt lite här: http://www.partstree.com/parts/?lc=mtd&mh=11
Då förstår du lite av det jag menar med sjukt många varianter också :)
 
Jo jag insåg rätt så snart att de fanns en hel del varianter när jag kollade på MTDs egna hemsida på reservdelar. Tyvärr går det inte hitta något produktnr på min, ända stället jag inte kollat på är under sitsen alltså mellan sits och plåten den sitter fast i..ska ut och kolla där nu tänkte ja
 
Inget nummer där heller.
Nonkan: Du råkar inte veta vad det ska vara för olja i bakaxeln/växellådan på en sån här gammal maskin, läste någonstans att vissa har fett i sig ist för olja?
 
Inte adresserat till mig, men fett it is. Sitter med största sannolikhet peerlesslåda även på denna maskin och det är ett fett som används. Normalt sett så byter man inte detta fett annat än vid eventuell reparation osv..
Edit:
Art. Nr på det fettet är 788067. Finns hos lite div leverantörer. De flesta åf bör ha ett gäng sådana på hyllan. Är ett av de artikelnummer jag förmodligen aldrig lär glömma efter mina år på reservdelsavdelningen... Trots att det nu är några år sedan jag höll på med just reservdelar på heltid.. :p
 
Redigerat:
Det är en Monark. Jag har själv en ;) Kanske lite sent svar...:)
 
Axel Adolfsson skrev:
Det är en Monark. Jag har själv en ;) Kanske lite sent svar...:)
Bättre sent än aldrig :D

Fast den identifierades redan i inlägg #4 :surprised:
 
Stiga tillverkade Monarkgräsklippare.Ekohallen sålde dom början av 80talet.Konsum sålde Stiga inte Monark.
 
På min står det Made in USA. Den är även från ca 1981
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.