Hej, jag har sökt i forumet men inte hittat någon tråd om småskalig biogasrötning av hushållsavfall! Märkligt tycker jag eftersom det finns så många med fantastiska ideer och kunskap på forumet. Jag vet att det i Indien och Kina byggs anläggningar för ett eller några få hushåll där gasen används för tex en spis. Så är det ingen som testat detta på enhushållsnivån i Sverige?
MVH
Stenper
 
  • Gilla
johanpelle
  • Laddar…
Hej!
Jag har en kompis som forskar i ämnet och jag har frågat honom detsamma. Hans svar är att klimatet och kostnader pga säkerhetsfrågor är anledningen till att det inte händer i Sverige. I Indien och Kina finns ännu inget regelverk för sådana anläggningar. Och klimatet där gör att anläggningarna aldrig går under 20-25 grader i reaktorn, så ingen tilläggsvärme behövs och de kan ha reaktorn utomhus.
 
  • Gilla
Stenper
  • Laddar…
Hej timme,
det är härligt att få ett initierat svar, förmodar att boverket inte gillar att man förvarar 1 kbm metangas inomhus?! Jag är själv biokemist och skulle ändå gärna testa principen i låt oss säga "soptunne storlek". Det vore ett riktigt kul projekt, det finns ingen som sett beskrivning över hur man kan bygga något sådant?
 
Såg en enkel modell i Indien! typ fem kors gödsel skrapades ner i en brunn, därifrån gick en slang till en plastsäck i taket! Vet inte riktigt hur det såg ut i brunnen, men det var nog inget avancerat Kändes säkert och bra...
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Såg på film en enkel sak från Kina. På den platsen var det inte varmt, snarare som vi har det. Men det fungerade.Man ledde in gasen till huset i en trädgårdsslang. Med backventiler kan det inte vara farligare än vanlig gasol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.