Hejsan alla!

Jag skulle behöva er hjälp att välja värme pump till vårt blivande hus som skall byggas i sydvästra skåne inom kort.
Huset kommer att bli 1,5 plan på 190 kvm och ha en stomme av massiv lättbetong som är 365 mm tjock.
Vi kommer att ha vattenburen golvvärme både i plattan och på ovan våningen.
Ventilationen kommer att vara mekanisk med frisklufts ventiler i ytterväggarna.
Vi kommer att ha solfångare på taket och en acktank på 750 liter.

Nu till alternativen: Ytjordvärme Nibe F1145+FLM eller Nibe F750?


Klarar en Nibe F750 att hålla kostnaderna nere lika bra som ytjordvärme när det börjar bli kallt?

Där vi ska bygga är det sandjord och som jag har fått det förklarat för mig så måste man lägga ner ca 100 m extra slang för att klara värmebehovet.

Så ni som har stå inför desse två alternative eller ni andra som oxå har tankar kring det får gärna svara:)

Mvh T
 
  • Gilla
johanpelle
  • Laddar…
Ska du köra jordvärme är det kanske idé att projektera för FTX så får du bra energisiffror och bra klimat. Dock är det ingen kanonidé totalekonomiskt, men det finns annat som är viktigt också. Räkna med 60-70 tusen om du låter hustillverkaren göra det.
 
Varför inte en 1245 så att solen får en egen tank med slingor i (antar jag) och när inte solen räcker till så värms vv av den inbyggda beredaren i 1245an men du kanske behöver en arbetstank också ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.