Mikael_L
Är den möjligheten borta nu med nya utgåvan av elinstalltionsreglerna.

Förut kunde man låta kyl och frys ligga utan JFB-skydd, men hur är det idag?

Inte för att jag vare sig vill eller tänker ha så, men vi började prata om det nu.
 
I princip kan inget undantag ges för uttag i bostäder. Bara om ett avbrott i det aktuella uttaget skulle få allvarliga konsekvenser (enligt starkströmsföreskrifterna), men det är väl knappast tillämpligt på ett uttag för kyl/frys?
Kanske om du förvarar livsnödvändiga mediciner där?
 
ELSÄK-FS 1994:7 var först ut med krav på JFB för alla uttag utomhus, och sådana som kan förväntas användas av flyttbara apparater utomhus.

ELSÄK-FS 1999:5 skärpte kravet betydligt genom att kräva JFB för alla gruppledningar vid nyinstallation. (Vid utvidgningar krävdes JFB endast för uttag utomhus.). Så det är här kravet på JFB för kyl/frys infördes, vilket trädde i kraft 2000-01-01.

Detta krav "sänktes" sedan i ELSÄK-FS 2004:1 till att endast gälla uttag, alla uttag, även de till kyl/frys.
Samma krav återfinns i dagens föreskrifter ELSÄK-FS 2008:1.
 
Mikael_L
Bra, för det var min åsikt också .. :cool:

Då har jag fått reda ut detta med en nybakad elektriker, som inte ens har börjat sin lärlingstid än, men antagligen får reda på både detta och mycket mer under åren som kommer.
 
Om man riktigt vill hårddra det så skulle man alltså i en nyinstallation få klippa stickproppen på kyl/frys, ansluta fast med "tvättmaskindosa" och köra utan jordfelsbrytare, om man verkligen vill vara motvalls. Eller?
 
Mikael_L
Fast ansluten utrustning behöver ej skyddas av JFB, så det ska vara OK.


Och när vi är inne på det, så funderar jag lite ibland på att sätta frånluftsvärmepumpen utan JFB, för att minska risken för ett sönderfruset hus på vintern.
Vad ska man tänka om det? Bu eller bä?
 
Nu kan jag inte föreskrifterna, men värmesystemet måste ju vara kopplat utan JFB. Blir knas annars, tänk bara scenariot att du är bortrest och en utomhusbelysning löser JFB då blir det kallt inne, hände mig i julas - tur att det var varmt ute...
Nu är värmepumpen inte kopplad badok JFB längre...
 
Måste är kanske ett lite starkt ord.
Normalt löser man det problem du beskriver genom en separat JFB för uttagen utomhus.
Sedan är frågan hur stor risken är att en frånluftsvärmepump löser en JFB, och omvänt kan man fråga sig vilka utsatta delar en sådan har som behöver en JFB.
 
Finns många trådar om värempump och JFB här på forumet redan.

Själv tycker jag at bästa lösningen är separat jordfelsbrytare eller personskyddsautomat för värmesystemet, eventuellt kombinerat med hjälpkontakt som ger en siganl till huets larrm. Om den i detta fall löser ut sin jordfelsbrytare så är förmodligen något ordentligt fel i värmepumpen. I huset jag köpte löste värmepumpens elpatron ut JFB då den hade sprängts och orsakat jordfel mot rörsystemet.

Att undanta en stor plåtpryl som är kopplad till alla värmerör i huset fårn jordfelsbrytare känns inte optimalt även om dess jordning normalt ska vara tillförlitlig.
 
yxis skrev:
Om man riktigt vill hårddra det så skulle man alltså i en nyinstallation få klippa stickproppen på kyl/frys, ansluta fast med "tvättmaskindosa" och köra utan jordfelsbrytare, om man verkligen vill vara motvalls. Eller?
Det kan man självklart göra, men det är ingen bra idé eftersom man då avhänder sig det extra skydd som JFB utgör.

petersv skrev:
Att undanta en stor plåtpryl som är kopplad till alla värmerör i huset fårn jordfelsbrytare känns inte optimalt även om dess jordning normalt ska vara tillförlitlig.
Allt är ju dessutom inte fel till ett skyddsjordat hölje. En JFB tar även hand om vissa kabelfel och förhindrar kabelbränder, bryter strömmen när vattnet börjar stiga pga en skenande pump, etc. Det är ingen slump att det finns krav på brandskyddsautometer och jordfelsbrytare i exempelvis jordbrukets ekonomibyggnader.
 
petersv skrev:
Finns många trådar om värempump och JFB här på forumet redan.

Själv tycker jag at bästa lösningen är separat jordfelsbrytare eller personskyddsautomat för värmesystemet, eventuellt kombinerat med hjälpkontakt som ger en siganl till huets larrm.
... och vad gör du när du är på Maldiverna och får ett SMS om att jordfelsbrytaren löst ut? Betalar ett vakt-larm-bolag för att ställa ut provisoriska värmeelement? (Alla har inte bekanta precis i närheten som kan rycka ut - och om man inte har det så är det kanske skönare att slippa veta att nåt havererat förrän man kan göra nåt åt det...).

Däremot kanske man kan göra något med en kontaktor + hemma/bortaläeg på larmet som gör att ifall larmet står på "bortaläge" och jordfelsbrytaren löser ut så kopplas den förbi med en fyrapolig kontaktor...

petersv skrev:
Om den i detta fall löser ut sin jordfelsbrytare så är förmodligen något ordentligt fel i värmepumpen.
Ja, men en värmepump eller framförallt en elpatron är väl en typisk "går det så går det"-apparat?

petersv skrev:
I huset jag köpte löste värmepumpens elpatron ut JFB då den hade sprängts och orsakat jordfel mot rörsystemet.
... hade jordfelsbrytaren inte löst ut så hade du åtminstone haft vettig funktion på värmepumpen. Om man ska ha jordfelsbrytare på en sån apparat så vill man väl ha flera jordfelsbrytare, en för värmepumpen och en för elpatronen, eventuellt en separat för styrelektronik och cirkulationspump.

petersv skrev:
Att undanta en stor plåtpryl som är kopplad till alla värmerör i huset fårn jordfelsbrytare känns inte optimalt även om dess jordning normalt ska vara tillförlitlig.
Om man är rädd för spänningssättning av vattensystemet p.g.a. jordfel i värmeapparaterna så kan man kanske köra vattenrören via PUS-skena ;)

Det förslaget kan kanske låta lite tramsigt men jag har verkligen svårt att se faran med jordfel i en elpatron. Värmesystemet har flera fast anslutna elapparater med rimligtvis rejält anslutna jordanslutningar, även om rejäl effekt (säg 10-20A) går direkt från en fas till skyddsjord så torde spänningsfallet bli rätt lågt.

Däremot kan det kanske vara en god idé att ha skyddsjordsledaren såpass grov att den skulle duga som PEN-ledare. Då blir ett jordfel i stort sett inte ens ett elsäkerhetsmässigt fel, strömmen går ju helt korrekt till PEN... :p

Vad gäller brandsäkerhet för elpatroner så är väl den seriösa lösningen att ha dubbla kontaktorer/reläer, en kopplad till ett överhettningsskydd och en styrd av ordinarie termostat. Så ser det iaf ut på min elpatron (fast orginalkopplingen var budget, tvåpoliga reläer som bara bryter två faser för ordinarie termostatfunktion, medan överhettningsskyddets kontaktor bryter trepoligt).
 
yxis skrev:
... och vad gör du när du är på Maldiverna och får ett SMS om att jordfelsbrytaren löst ut? Betalar ett vakt-larm-bolag för att ställa ut provisoriska värmeelement? (Alla har inte bekanta precis i närheten som kan rycka ut - och om man inte har det så är det kanske skönare att slippa veta att nåt havererat förrän man kan göra nåt åt det...).

Däremot kanske man kan göra något med en kontaktor + hemma/bortaläeg på larmet som gör att ifall larmet står på "bortaläge" och jordfelsbrytaren löser ut så kopplas den förbi med en fyrapolig kontaktor...
Det är helt fel att koppla förbi skyddsutrustning under vilka omständigheter det vara må. Rätt lösning är att ha ett oberoende backupsystem, typ elpatron eller liknande, som håller huset över nollan tills man kommer hem.

yxis skrev:
Vad gäller brandsäkerhet för elpatroner så är väl den seriösa lösningen att ha dubbla kontaktorer/reläer, en kopplad till ett överhettningsskydd och en styrd av ordinarie termostat. Så ser det iaf ut på min elpatron (fast orginalkopplingen var budget, tvåpoliga reläer som bara bryter två faser för ordinarie termostatfunktion, medan överhettningsskyddets kontaktor bryter trepoligt).
Dubbla system kan man tyvärr inte alltid lita på. Först bränner termostaten ihop, vilket du inte märker eftersom överhettningsskyddet nu tar över styrningen. Så en vacker dag bränner även detta ihop och då är det kört.

Jag känner till en bastu som började brinna av den anledningen. Först brände termostaten ihop, men det märkte ingen eftersom bastun gick på timer, sedan brände timern en vacker dag, och kl 02 gick brandlarmet.
 
Någon måste ju ändå ta hand om blommor mer mera. Eller så får larmbolaget åka dit.
 
mycke_nu:
Orginalöverhettningsskyddet på min elpatron är engångs, man måste byta staven med överhettningsskydd+tempgivare om det löst ut.

Överhettningsskyddet på "oljebrännartermostaten" är inte engångs, men det löser ut så att man måste återställa det manuellt.

Det är som jag ser det ingen risk att överhettningsskyddet börjar agera "termostat 2" så att säga.


petersv:
Om du visste hur bra det är med plastblommor :)
Seriöst så har jag ibland varit borta från stugan mer än någon månad i sträck.



Min dåliga erfarenhet av försäkringsbolag (visserligen relaterat till annat än hus, läs: bilar) är att det vore egentligen bättre om hela huset brinner ner än om det fryser sönder, för då hamnar jag i läget att jag får en massa pengar jag inte nödvändigtvis behöver köpa en annan stuga för, men om det fryser så måste jag pröjsa en självrisk för att fixa felet... :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.