Man grundar med samma som slutstrykningsfärgen fast utspädd enl tillverkarens instruktioner.

Till kvistlackning ska du använda schellack. Info finns här:
http://www.schellack.se/

Förutom Ottossons så gör Allbäcks, Gysinge, Kulturhantverkarna, Wibo m.fl. bra linoljefärger. Kolla vilken som har återförsäljare nära dig. Annars går också att köpa över nät. Men om man vill se färgprover så är det bättre med riktig butik.
 
Redigerat:
Har en burk med Sandolin Kvistlack liggandes.
Misstänker att den inte duger
 
Om du har bråttom ska du blanda i sikativ i linoljefärgen. MAX 2%. Färgen torkar då på ca 3-6 timmar istället för 2 dygn. Dessutom minskar risken för att det blir flammigt. Linoljemålning blev mycket roligare sen jag började använda sikativ.

Linoljefärg för nybörjare:
1. Måla inte för tjockt!
2. Använd bra pensel med naturborst. Hellre för liten än för stor. Rund pensel är bra till lister.
3. Moddlare (bred pensel för slutstrykning) är bra för stora släta ytor.
4. Linoljefärg gillar inte basiska medel. Alltså, akta dig för dåligt avsköljd målartvätt. Halvstelnad färg och färgstänk kan tas bort med basiska lösningsmedel.
5. Penslar kan tvättas i lacknafta om du ska använda dom ganska snart. Om du har målat klart är penseltvätt det bästa. Jag använder biltemas, funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
GustavGBG skrev:
Har en burk med Sandolin Kvistlack liggandes.
Misstänker att den inte duger
Går kanske lika bra.... Vet ej vad den innehåller. Jag går efter tumregel att inte blanda nya o gamla färgtyper eftersom man inte vet hur de funkar ihop. Men jag skulle i detta fallet chansa på att det funkar.
 
Helt onödigt att använda lacknafta eller liknande för att göra rent penslar efter målning med linoljefärg - linoljesåpa funkar alldeles utmärkt och skonar miljön!
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
En sak till: linoljefärg är väldigt dryg! 1/4 liter räcker till många lister.
Rör om ordentligt innan du börjar, annars får du mest olja på penseln medan pigmentet ligger på botten.
 
Några tips på var man kan köpa Schellack, linoljefärg och såpa i Göteborg?
 
Linoljesåpa funkar bra, yes funkar sådär om färgen är färsk. Men bägge dessa kräver att man sköljer med vatten, alltså måste penseln torka innan man kan måla igen. För kortare pauser kan man tvätta med lacknafta eller ställa penseln i olja. Har även läst att man kan ställa penseln i vatten, men det skulle jag inte göra för listmålning eftersom minsta lilla stänk vatten i färgen ger fula prickar.

Kolla Ottosons hemsida var du kan köpa färg. Ottosons är den tillverkare de flesta verkar rekommendera. Sök även efter ottosons linoljefärg på youtube, finns instruktionsfilmer där.
 
Redigerat:
Claessons Trätjära i Göteborg har allt du behöver för linoljefärgsmålning. (Finns säkert andra också).
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Linojefärg är helt underbar att jobba med, har man en gång börjat så vill man inte ha något annat!
Den långa torktiden är inte bara en nackdel; i och med att färgen är "öppen" så länge så är det enkelt att rätta till eventuella misstag vid strykningen.
Penseln sätter man bara i en burk med linolja efter målning, när det är dags igen trycker man ur överflödig olja och målar. Det finns ingen anledning att rengöra penseln, jag har haft samma pensel igång nu i fyra år med denna metod.om
Lite OT: när man målar exteriört med linoljefärg och efter några år finner att lystern avtagit så behöver man inte måla om vilket är fallet med konventionella färger. Man halvoljar istället med 50/50 linolja/terpentin, och vips är allt i nyskick.
Den stora fördelen med detta är att man inte bygger upp tjocka färgskikt som sedemera spricker, flagnar och kräver total renskrapning med allt arbete detta medför.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
KungAnka skrev:
Linoljesåpa funkar bra, yes funkar sådär om färgen är färsk. Men bägge dessa kräver att man sköljer med vatten, alltså måste penseln torka innan man kan måla igen. För kortare pauser kan man tvätta med lacknafta eller ställa penseln i olja. Har även läst att man kan ställa penseln i vatten, men det skulle jag inte göra för listmålning eftersom minsta lilla stänk vatten i färgen ger fula prickar.

Kolla Ottosons hemsida var du kan köpa färg. Ottosons är den tillverkare de flesta verkar rekommendera. Sök även efter ottosons linoljefärg på youtube, finns instruktionsfilmer där.
Vet inte vad du klassar som kortare pauser, men linoljefärg torkar betydligt långsammare än en pensel tvättad i såpa/vatten - torkar den snabbare får du dra ner på sikativet :)
 
Allbäcks linoljefärg rekommenderas också - det jag gillar med den är att den inte innehåller terpentin eller annat lösningsmedel - i princip helt luktftri!
 
krillek skrev:
Allbäcks linoljefärg rekommenderas också - det jag gillar med den är att den inte innehåller terpentin eller annat lösningsmedel - i princip helt luktftri!
Samma sak gäller även Otttossons färg.
 
Och Enetorpets, som jag är förälskad i. Grym färg!

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
krillek skrev:
Allbäcks linoljefärg rekommenderas också - det jag gillar med den är att den inte innehåller terpentin eller annat lösningsmedel - i princip helt luktftri!
Och jag som tycker linoljefärg luktar gott! Tom när den är utspädd med terpentin. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.