Det är dock långt ifrån alla system som har en innegivare som standard. Finns det inte så skaffa en på stubinen, hos oss sjönk förbrukningen med otroliga 30%.

Beträffande utegivaren så sätt den inte för nära dörren. Vår sitter nära och blir lätt lurad om dörren står öppen några minuter och det strömmar ut en massa varmluft från huset. Dubbelt fel mao, kallare i huset samtidigt som utegivaren tror att det blivit varmare ute.
 
Kontentan är att man ska undvika att lura utgivaren att det är varma ute än vad det verkligen är.
Spontant låter 30% väldigt mycket, men en felplacerad utgivare kan förstås bidra.
 
Helt otroligt att min fungerar så bra på en västvägg med kvällssol ??? Kanske det beror på att utegivaren i princip saknar tröghet och att den lämnar värdet till styrdatorn momentant. Och på att mitt system med radiatorer (konvektorer) snabbt kan öka och minska temperaturen inne i huset
 
Nimajneb skrev:
Kontentan är att man ska undvika att lura utgivaren att det är varma ute än vad det verkligen är.
Spontant låter 30% väldigt mycket, men en felplacerad utgivare kan förstås bidra.
Jag monterade givaren den 1 mars 2011 och eftersom jag vid den tiden mätte förbrukningen varje dag var det enkelt att se steget i förbrukningskurvan. Nu var detta under en period med mycket vårsol in genom våra stora glasytor så tack vare innegivaren stannade pumpen ett par timmar varje dag trots att det var kallt ute.

På årsbasis är givetvis besparingen avsevärt mindre, jag borde skrivit detta tydligt.
 
Y
Jag fick tag på en tjusig industriell kabel, dock är den jordad.
I andra fall har folk varnat att kopplar man inte jord till sådan då blir det omvänd effekt att den blir som en antenn.
- Tror ni det har någon betydelse nu när den bara ska dras till en utegivare?
 
Givare kan vara känsliga för störningar. Jag använde CAT 5 inomhus och luftledning för telefon utomhus. (Den senare var nästan helt ny och kunde återvinnas/norpas när vi fick fiber.)
 
Y
om jag ska jorda min tjusiga kabel.. hur gör jag det enklast vid 1245an måntro? är hela chassit en jordpunkt?
 
Jag antar att du med jordad menar skärmad. Det spelar i ditt fall ingen avgörande roll hur du gör. Men anslut du skärmen till någon chassiedel, jordplint i VP det skadar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.