Hej,

Jag ska alldeles snart flytta in i en etta med ett liitet kök och har lite funderingar på hur jag ska kunna göra det större. Om jag får till förvaringen som jag vill ha den enligt denna tråd; http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/195065-uppbygg-sang-med-garderob-under.html så funderar jag på om jag ska slå ut väggen till klädkammaren. Jag vet dock inte om det går då jag ännu inte har fått tid över till att hämta ut de riktiga ritningarna. Men om vi låtsas som att ingen av de väggar markerade med kryss är bärande vad tror ni då om detta? Är det dumt kanske att ta bort en klädkammare? Jag tänkte få in extra garderober i hallen samt förvaringen under sängen enligt tråden som jag länkade till. Alla åsikter är välkomna, ni kanske har någon bättre idé? Det här är alltså mäklarens ritning och jag litar inte 100% på måtten.

planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle sno ungefär halva klädkammaren till kök, och behålla halva som garderob.

En variant är ju att ha köket där sovalkoven är: det ser ju ut att vara fönster på den väggen också. Då kan du ha sovalkovet där köket är, med fönster och allt. Lite större ombyggnad iofs.
 
Håller med moix. Ta bort halva klädkammaren. Det måste vara guld värt att ha en sådan trots att den är lite mindre. Köket bord räcka till ändå nu när du får en öppen plan.
 
  • PLANLS~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj smart! Det såg faktiskt riktigt bra ut så det får nog bli den lösningen om nu inte någon vägg är bärande förstås. Snyggt du hade ritat om planlösningen förresten!
 
Min erfarenhet av att bo i en 1:a (27kvm) är att förvaring är guldvärt! Så mitt råd är att inte ta bort allt.
 
Ja nu när jag har bott in mig i lägenheten så inser jag att klädkammaren är ovärderlig så den kommer att stå kvar!
 
Istället för att starta en ny tråd så tänkte jag fråga här.

Jag har nu beslutat mig för att behålla klädkammaren men att ta bort "båda" köksväggarna för att få det helt öppet till köket. Den väggen närmast fönstret är inget problem då det inte finns någon el i den men i den andra väggen finns både el och antennuttag. Förlåt för eventuella dumma frågor nu; Jag förstår att jag måste ta hit en elektriker men när gör jag det? Innan väggen ska ner eller samtidigt som någon tar ner väggen? Vad kan elektrikern tänkas att kosta?
 
Du kan ta hem elektrikern nu om du inte behöver uttaget framöver innan väggen rivs. Be elektrikern göra ett nytt uttag i närheten om det saknas. Tv uttaget måste ju flyttas till en annan plats..
De ligger väl på ca 500kr/h samt en framkörningsavgift på det samma..
 
Aha det är så smidigt! Tack så mycket för ditt svar, då blir det till att leta upp en elektriker då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.