Nu hänger jag inte riktigt med här.. Ska jag eller ska jag inte ha en med låg ingångsresistans?

Har det överhuvudtaget någon betydelse vad T-140 har? Den kan väl knappast vara så extrem så att den löser ut jordfelsbrytaren när man mäter spänningen? som då yxis skriver om att vissa kan göra. Jag vet hur en jordfelsbrytare fungerar, dock inte vad det egentligen är som händer när man mäter spänningen. Varför skulle den lösa ut jordfelsbrytaren då?


Edit: Nu läste jag lite nogrannare.. Från fas till jord var det ja.. Men någon får gärna förklara iaf. Går det en ström genom spänningsprovaren i vanliga fall? Och är dessa i vanliga fall begränsade så mycket att strömmen är mindre än 30mA (eller ännu mindre, finns ju som standard redan vissa läckströmmar i en installation), men på de billigare så kan strömmen bli nästan 30mA eller t.o.m högre?



Betong:

Av de två som du länkade till så var ju bland annat T-140 med, och det är den jag vill ha om jag ska välja mellan T-100 och T-140. Dyrare men jag vill ha extrafunktionerna som den har.
 
Till yxis:
Profipol har en lastresistans på 20 kohm vilket ger lite mer än 10 mA. Så jordfelsbrytaren borde klara sig.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...ndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2005364.htm

Till PontEl:
Länkade fel. ELFAs sida ändrar ju inte adress i fönstret på webläsaren. De rätta länkarna ska vara
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...ndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2005364.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...ndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2021468.htm
Hoppas det blev rätt nu ::)
ELFA brukar ha PDF till sina produkter. Läs den om den finns! Brukar vara nån symbol på raden med pris och artikelnummer. Eller gå in på Fluke. Det kanske är så att T140 har en lastresistans.

Vad du ska välja kan jag inte svara på. Men det verkar finnas gott om elektriker här så de borde veta. Får man ett misstänkt mätvärde så kan man kan ju alltid skapa en lastresistans, om inte instrumentet har det, genom att koppla ett tex. 20 kohms motstånd över mätpinnarna. Lite bökigt och inte helt säkert kanske. Och använder du inte ett motstånd på 2 W så får du vara snabb när du mäter.
 
Varken på Elfa eller fluke.se står det något om ingångsresistans vad jag kan hitta. Varken på "Tekniska data" eller i PDF-filen. Info om den finns nedan:

http://www.fluke.se/comx/show_product.aspx?pid=34667&locale=sesv&product=ELT

Någon som vet detta eller själv använt Fluke-140 som vet? Jag kanske har hakat upp mig på detta, men man vill ju inte ha något instrument som slår ut hela byggnaden när man mäter mot jord.

Om det inte är för låg ingångsresistans så att jordfelsbrytaren löser ut så hade jag tänkt mig att köpa en Fluke T-140 på Elfa.se (såvida inte någon tipsar om en liknande variant för billigare pris ), och sedan komplettera med en Strömtång för AC/DC i framtiden. Alternativt en multimeter...


 
PontEl skrev:
Varken på Elfa eller fluke.se står det något om ingångsresistans vad jag kan hitta. Varken på "Tekniska data" eller i PDF-filen. Info om den finns nedan:

[länk]

Någon som vet detta eller själv använt Fluke-140 som vet? Jag kanske har hakat upp mig på detta, men man vill ju inte ha något instrument som slår ut hela byggnaden när man mäter mot jord.

Om det inte är för låg ingångsresistans så att jordfelsbrytaren löser ut så hade jag tänkt mig att köpa en Fluke T-140 på Elfa.se (såvida inte någon tipsar om en liknande variant för billigare pris ), och sedan komplettera med en Strömtång för AC/DC i framtiden. Alternativt en multimeter...
Inga dyra instrument slår ut jordfelsbrytaren bara för att de har en lastresistans. Profipolen jag länkade till har en lastresistans på 20 kohm vilket ger 10 mA. Det andra instrumentet jag länkade till har en lastresistans på >200 kohm vilket ger 1 mA.

Jo, det står faktiskt något om lastresistans på T140:s datablad på ELFAs sida. Men man förundras alltid över att det ska vara så svårt att skriva begripliga bruksanvisningar/informationsblad. Men på FLUKEs svenska sida står det inget. I alla fall så står det "Automatic internal load (also for tripping out 30mA rated RCD's)". Jag tolkar det som att T140 har en lastresistans för att undvika att mäta en potential som orsakats av "spökströmmar" och som inte slår ut jordfelsbrytaren men som du kan sänka ytterliggare, kanske genom en knapp, för att testa jordfelsbrytare. Vad "automatic" betyder kan jag bara gissa mig till. Instrumentet kanske mäter både med last och utan. Skiljer sig värdena allt för mycket åt så visar den värdet med last, dvs. troligen noll, annars så visar den mätvärdet utan last för att få ett mer exakt värde. Men som sagt, nästan obegripligt. Ring FLUKE eller ELFA så får du säkert svar på dina frågor.
 
Okej, jag har skickat mail och frågat iaf!

Jag har hittat 2st som är i princip identiska med Flukes T-140 och den ena sidan (Toleka) skriver de följande:

"Automatisk grundlast för att lösa ut 30 mA jordfelsbrytare med strömpeak på <0,2 A och därefter <3,5 mA. Om du vill undvika att lösa ut jordfelsbrytaren så mäter du först mellan L och N och därefter mellan L och PE. Intern last 2,1 W vid 690 V."

http://213.115.21.116/contents.las?obj=offer
 
Betong skrev:
Till yxis:
Profipol har en lastresistans på 20 kohm vilket ger lite mer än 10 mA. Så jordfelsbrytaren borde klara sig.
[länk]

Får man ett misstänkt mätvärde så kan man kan ju alltid skapa en lastresistans, om inte instrumentet har det, genom att koppla ett tex. 20 kohms motstånd över mätpinnarna. Lite bökigt och inte helt säkert kanske. Och använder du inte ett motstånd på 2 W så får du vara snabb när du mäter.
Jag tänkte iofs på såndär budgetgrejs med bara en lysdiodstapel som brukar kosta en hundring eller två... min fördom är att den typen av "förenklade" instrument är till för personer med "förenklade" kunskaper om vad de håller på med, typ de duger för folk som kopplar in extraljus i bilen eller så :)

När det gäller motstånd så håller jag med om 2W och vill lägga till att man ska väl se upp med vad mostånden har för spänning specad också. Seriekoppla två 1W 10kohm eller nåt sånt annars...
 
Nu har jag fått svar från Fluke angående ingångsimpedansen. Om nån är intresserad så är svaret följande:

"T140 har ikke en fast inngangsimpedans som for eksempel mulimetere har.

Men instrumentet har derimot en spesiell funksjon for å unngå å koble ut
jordfeilbrytere.

Hvis man mäter mellom L og N i 5 sekunder og deretter direkte mellom L og PE så
løser ikke jordfeilbryteren ut."

Man måste allstå mäta i fem sekunder mellan L och N innan man mäter mot jord. Låter ju lite si och så med det, men det kanske låter krångligare än vad det är :surprised:
 
yxis skrev:
Jag tänkte iofs på såndär budgetgrejs med bara en lysdiodstapel...
Jag förstod väl det. :)
 
PontEl skrev:
Nu har jag fått svar från Fluke angående ingångsimpedansen. Om nån är intresserad så är svaret följande:

"T140 har ikke en fast inngangsimpedans som for eksempel mulimetere har.

Men instrumentet har derimot en spesiell funksjon for å unngå å koble ut
jordfeilbrytere.

Hvis man mäter mellom L og N i 5 sekunder og deretter direkte mellom L og PE så
løser ikke jordfeilbryteren ut."

Man måste allstå mäta i fem sekunder mellan L och N innan man mäter mot jord. Låter ju lite si och så med det, men det kanske låter krångligare än vad det är :surprised:
Det svaret gav ju inget svar på vad lastresistansen är. Men men...

Det låter som man kommer torska många gånger på den automatiska funktionen. Det är väl inte ofta man kollar jordfelsbrytaren. Och då kan man väl trycka på en knapp.
 
Betong skrev:
[quote author=PontEl link=1134064359/0#21 date=1135093223]Nu har jag fått svar från Fluke angående ingångsimpedansen. Om nån är intresserad så är svaret följande:

"T140 har ikke en fast inngangsimpedans som for eksempel mulimetere har.

Men instrumentet har derimot en spesiell funksjon for å unngå å koble ut
jordfeilbrytere.

Hvis man mäter mellom L og N i 5 sekunder og deretter direkte mellom L og PE så
løser ikke jordfeilbryteren ut."

Man måste allstå mäta i fem sekunder mellan L och N innan man mäter mot jord. Låter ju lite si och så med det, men det kanske låter krångligare än vad det är :surprised:
Det svaret gav ju inget svar på vad lastresistansen är. Men men...

Det låter som man kommer torska många gånger på den automatiska funktionen. Det är väl inte ofta man kollar jordfelsbrytaren. Och då kan man väl trycka på en knapp.[/quote]
Ja, jag tycker också det verkar lite krångligt. Alltid nollan först, och sen i fem sekunder också...

Trycker man på knappen på JFB ser man ju inte på vilken ström den löser ut. Jag fick för mig att man kanske kunde se det på spänningsprovaren, men så är det kanske inte ens.
 
PontEl skrev:
Ja, jag tycker också det verkar lite krångligt. Alltid nollan först, och sen i fem sekunder också...

Trycker man på knappen på JFB ser man ju inte på vilken ström den löser ut. Jag fick för mig att man kanske kunde se det på spänningsprovaren, men så är det kanske inte ens.
Jag tänkte iofs att man kunde trycka på en knapp på mätinstrumentet för kontroll av jfb. Fast man är ju ändå tvungen att återställa den i centralen. Men det känns väl alltid bättre att veta att den fungerar även vid uttaget.

Tror inte att du kan se vid vilken ström jfb löser ut. Då blir det nog ett specialinstrument eller en installationsprovare.
 
Vanliga multimetrar brukar ha 10 MOhm inimpedans.
Jag har en Steinel spänningsprovare också. Den har en radda lysdioder, för olika spänningar. För att den ska fungera vid 6 V tar den ganska mycket ström om man sätter den på 230 V direkt. Men den drar själv ner på strömmen efter någon sekund, så det blir samma automatik som T140 tydligen har.

En skillnad (och en mycket viktig sådan) är tåligheten mot överlast hos dyrare multimetrar. På mitt jobb använder vi bara Fluke, av den enkla anledningen att de alltid är väl avsäkrade. Det finns det andra instrument också som är, men för att undvika eventuella risker kör vi med den principen. Då vi har effektabbonemang, med egna transformatorstationer, har vi korta ledningar och hög kortslutningseffekt. Gör man då ett misstag och råkar göra en strömmätning där det skulle varit en spänningsmätning, skapar man ju en kortslutning tvärs över faserna. Då vill det till att säkringen i instrumentet klarar av att bryta strömmen, utan att instrumentet i sig självt blir en bomb.
Den konstruktionsskillnaden är dyr, och förklarar en hel del av prisskillnaden mellan ett proffsinstrument och en billig mojäng från Biltema.
Jag håller mig med Fluke 87 och Fluke 189 även hemma.
 
ahlsell har kampanjpris på fluke 1652 o 1653, 6000:- respektive 7500:(+moms)
någon som använder dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.