Ska bygga en bod som ska värmas till ca 15 grader. Har gjutit en platta med golvvärme och på den murat 2 lager leca för att få en sockel som kan putsas. Resten blir trästomme med sidohöjd 250 cm (210 cm trä + 40 cm leca) och 380 cm nockhöjd. Kommer att ha öppet upp i nock.
Boden är 4,5 x 5,35 och en vägg är av leca helt upp i nock då det ska fästas ett växthus mot boden.

Funderar lite över dimensionering av stomme, isolering och takbalk (ev limträbalk)

1. Stomme av 95x45, med liggande 45x45 på utsidan. Syll av 145x45 som dras in 45 mm från kanten eller 195x45 som ligger ut mot kanten på lecablocken =(köldbrygga?). Plattan är gjuten med kantelement av frigolit så det är kanske bra att tra in den bärande stommen lite för att få trycket ner i voten och inte på friggen, eller tar lecablocken upp och fördelar kraften?

2. Isolering blir 45+95 (minst), samt helst en till invändig 45a för att dra el mm. Alt ställer man 95-stommen ytterst och lägger en 45 innerst. Är det rimligt eller bör man göra på något annat sätt?

3. spännvidden blir knappt 450 cm, bör jag har en limträbalk eller kan de funka att limma och skruva ihop 2 st 220x45 som jag läste någonstans att någon hade gjort i en friggebod. Taket kommer bli belagt med råspont, papp samt lertegel.
 
Troligen behöver du en limträbalk. Moelven har beräkningsprogram på sin hemsida för detta.

45+X+45 är den stomkonstruktion jag skulle välja. Den yttre 45 mm gör att du får in trycket från stommen lite så att det hamnar över betong och den inre ger dig som sagt ett behändigt utrymme för el osv
 
Glöm ihoplimmat regelvirke. Det böjer sig av endast egenvikten. Köp ett limträ på blocket!
 
Bara en tanke (eller två):
Med den höga stensockeln får de stort värmeläckage om den inte isoleras på insidan.
Misstänker att värmeläckaget från det varma golvet ut genom sockeln också blir stort.
 
Ok, tack för svaren. Någon som har någon input angående placering och dim på syllen? Jag har också nu i efterhand funderat över värmeläckaget genom lecan, inte så mycket att göra nu antar jag, vill ju helst inte klämma på utvändig isolering på sockeln, men en femma frigolit kanske räckt? Problemet blir väl då med putsen, är det inte väldigt svårt att putsa på frigolit? Är detta inte en relativt vanlig konstruktion i garage, och hur löser man det då?
 
J
varför 2 lager med leca ???
 
70 mm cellplast motsvarar 190 mm stötfogsfri leca, grovt räknat sjunker U-värdet från 1,0 till 0,5.
 
Jont, för att få en sockel som livar med det vidbyggda växthuset.
 
Mikael_L
Lägg 50mm cellplast på insidan av LECA-sockeln, eller mura med isoleca.
Annars är det ingen större ide att isolera boden i övrigt väl.

Jag var i samma sits med mitt garage, där jag bestämt mig för 20cm hög LECA-sockel.
Och mina första väggplaner var relativt kraftigt isolerade väggar, typ 145, eller 120+45 och däromkring.
Men då räknade jag lite på värmeläckaget och upptäckte att den 20cm höga LECA-sockeln skulle släppa ut mer än 50% av allt värmeläckage, alltså från resten av väggarna samt tak.
Så då sket jag i välisolerade väggar och bestämde mig för att det får bli ett rent kallgarage, och med 120 mm lecablock i sockeln och 120 iso i väggarna ovan.

Och om jag någon gång ångrar mig får jag lägga 50mm cellplast på insidan av lecan och 45mm MU extra på resten av väggarna, dvs tilläggsisolera inåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.