Tjenare!

Om man gör om en liten toalett på t.ex 1x1,5m, måste man ha tätskikt på golvet då enligt branschregler ifall endast en toalett och kommod finns? Hört rykten om att detta krävs? Gäller inte försäkringen annars?
 
Krilleman
Japp, 10cm uppvik vid golv.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Enl. BKR (klinkers kakel osv) så skall golvet ha tätskikt som dras upp 5cm på väggen.

Edit: Krilleman hann före mig, nu blir jag osäker på om det är 5cm eller 10.
 
Nä men vänta nu!

Inte fasen behöver en liten toalett + handfat ha massa tätskikt och annat som om det vore ett badrum.

Det går väl lika bra med t. ex. heltäckningsmatta (om man skulle vilja ha det så).

Har du ordentligt på fötterna Krilleman?
 
Wc: då räknas golv som våtzon 1. Alltså krav på tätskikt på golv med uppvik. Väggar har inget krav.
 
KnockOnWood skrev:
Nä men vänta nu!

Inte fasen behöver en liten toalett + handfat ha massa tätskikt och annat som om det vore ett badrum.

Det går väl lika bra med t. ex. heltäckningsmatta (om man skulle vilja ha det så).

Har du ordentligt på fötterna Krilleman?
Toalett, tvättstuga etc räknas som ett våtrum i dess mening men utan vattenbegjutning på väggar.

Precis som sagts ja det ska tätskiktas på golv och ett uppvik på minst 5 cm.

Väljer du bort detta i utförandet så kommer eventuell vattenskada ej omfattas i försäkringen och inte heller om det blir eventuella följdskador (även om det ibland ersätts en del sanering)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Toalett, tvättstuga etc räknas som ett våtrum i dess mening men utan vattenbegjutning på väggar.

Precis som sagts ja det ska tätskiktas på golv och ett uppvik på minst 5 cm.

Väljer du bort detta i utförandet så kommer eventuell vattenskada ej omfattas i försäkringen och inte heller om det blir eventuella följdskador (även om det ibland ersätts en del sanering)
OK, jag böjer mig för försäkringsgurun här :D

Men om ändå en vattenskada inträffar (osannolikt i en toalett) så blir ersättningen vadå?
0 kr för det var felgjort?
 
jepp 5 cm uppvik samt manchetter på rör å tätskikt från rören å nedåt mot golvet ,samt ungefär 30 cm åt vardera sidan om röret är att rekommendera
 
Det är inte så himla osannolikt med vattenskada på en toalett. Det finns ett antal vattenkopplingar som kan läcka. Den äldsta toastolen här i huset gick sönder så att vatten sprutade inne i tanken mot locket och rann då ned utanpå toastolen. Denna var dock i källaren så det orsakade ingen skada.
 
KnockOnWood skrev:
OK, jag böjer mig för försäkringsgurun här :D

Men om ändå en vattenskada inträffar (osannolikt i en toalett) så blir ersättningen vadå?
0 kr för det var felgjort?
Inte alltför vanligt med vattenskada men ändå förekommande. Om det skulle hända beror det på hur seriöst försäkringsbolaget väljer att vara i skadeutredning. I teorin så skall ersättning ej nekas då det faktiskt finns försäkring utan jämkas då aktsamhetskravet ej är uppfyllt. Schablonerna brukar oftast gå i nedsättning med 25, 50, 75 och 100 % beroende på hur det felaktiga utförandet påverkat skadan och dess omfattning. Har skadan ej kunnat påverkas alls av det felaktiga utförandet så skall egentligen skada ersättas utan nedsättning men det är i praktiken inte så vanligt resonemang hos skaderegleraren.

Om jag får spekulera så är de två troligaste scenarion
1 Ersättning jämkas med 100 % till 0 kr. Sen är det upp till kunden att överklaga och då har denne även bevisbördan
2 Nedsättning görs med 50 % då man bedömer att utförandetet är uppenbart felaktigt men inte ensam har orsakat skada, däremot förvärrat skadans omfattning.

Egentligen är dessa regleringar tveksamma men det är få kunder som driver det till sin spets. Det jobbiga är mer om det inte bara är toaletten som påverkats utan om eventuellt angränsande rum, träbjälklag eller ovanvåning så rum under också skadas. Ersättningen sätts ned på hela skadan inte bara i toaletten
 
Redigerat:
Jag tycker det låter helt sjukt, men då förstod jag rätt i BKR eller GVK (minns inte vilken jag läste det i).

Hur ska jag göra ett tätskikt? Aldrig sysslat med tätskikt men enklast är väl att köpa något man rollar ut?! Det ska väl någon typ av manchett runt 110 röret ur golv?

Min toalett är 1x1,7m stor, golvet är gjutet och vatten och avlopp till handfat kommer ur vägg!

Toalettavlopp är ett 110 rör ur golv och vattnet till toaletten är ur vägg.

Nedan är lilltoan jag syftar på, det kommer att byggas en vägg på regeln som syns längst hitåt i bild, och det kommer kapas upp 70cm i regeln för dörr. Kommer att ha klinker i lilltoan som fortsätter ut till hallen genom dörren, måste tätskiktet fortsätta ut även i hallen eller var slutar kravet?

DSCN1471_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det enklaste är om du börjar bestämma dig för att följa BKR eller GVK och sen läser noga deras anvisningar plus monteringsanvisningar för de material du väljer i slutändan. Det är ganska enkelt och du har bra förutsättningar.

Då du har träbjälklag misstänker jag så bör du välja ett foliebaserat tätskikt. Rören är korrekt att ha dragit i vägg. Att tätskikta bara golv är enkelt med folie och den är rätt tålig att jobba på. Tänk på uppviket och jag brukar välja att köra ett litet uppvik (självklart över minimigräns) och drar upp 1 eller en halv kakelrad på väggen som döljer själva uppviket.
 
Om jag minns rätt så ansåg inte vårt försäkringsbolag (LF) att våran lilla toalett räknades som våtutrymme men det kanske är irrelevant i denna frågan.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
pezlin skrev:
Om jag minns rätt så ansåg inte vårt försäkringsbolag (LF) att våran lilla toalett räknades som våtutrymme men det kanske är irrelevant i denna frågan.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Tja du kan ha fått det svaret av en handläggar en gång i tiden men kommer det till en skada senare så är det inga problem för LF att neka skada med hänvisning till försäkringsvillkoren
 
kinglolle skrev:
Tja du kan ha fått det svaret av en handläggar en gång i tiden men kommer det till en skada senare så är det inga problem för LF att neka skada med hänvisning till försäkringsvillkoren
Det handlade om när vi skulle ange uppgifter för att få rätt pris på hemförsäkringen så det hade alltså inget med det byggtekniska att göra i vårt fall.

Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.