Hej,
Jag önskar hjälp med hur jag ska gå tillväga... 2 Supertrevliga snickare har precis byggt klart min altan på 70m2. allt ser jättefint ut! Igår kom första regnet och då visade det sig att regnet rann hela vägen på trallen in till husgrunden. Den tidigare altanen som låg där hade ett lut ut från huset och de närmsta 2 metrarna var alltid snustorra då vi har ganska duktigt överhäng på taket.

Hur ska jag bemöta dessa 2 snickare som lagt altandäcket med lut in mot huset... där jag numera får fukten rätt in mot grunden ???? Dessutom kan vi inte längre sitta på altanen under taket utan att bli blöta om fötterna....
:confused:
 
Finns ju tyvärr inte mycket annat att göra än att ringa till dom och vänligt förklara problemet. Altan bygger man i våg eller med en minimal lutning utåt, det räcker med ett par mm / meter, vattnet kommer inte forsa av altanen precis men det förhindrar just det du beskriver.

Har man en väldig tur så har de byggt med justerbara stolpskor så man kan skruva ner plintarna i ytterkanten. Är det byggt direkt på marken kan man kanske palla upp bakkant något (om den inte är förankrad i väggen).
 
Tack för mkt bra svar !! :) Vänligt
 
Tyvärr är det inte möjligt att justera något utan att behöva riva hela den nybyggda altanen. Altanen är förankrad i husväggen och utåt så står den på plintar som ligger ca 70cm in från ytterkanten av altanen. överhänget var ett måste eftersom det börjar en slänt strax innan altanens ytterkant. Altanen ligger dessutom väldigt nära marken, så det går ej att komma åt att göra justeringar där heller... Hmmmm... klurigt det här... Känns trist att behöva riva hela altanen för att få några mm lut.
 
Bild på plintarna skulle öka fantasin!
 
Hur mycket lutning handlar det om?
Rinner inte vattnet ner i springorna, eller har dom lagt trallen i kloss så att springorna kommer fram senare?
 
  • Gilla
Nickebus
  • Laddar…
Jag förutsätter att trallen ligger vinkelrätt mot väggen, annars kan det ju vara som du säger att trallen glipar när den torkat och då är ju problemet inte så illa

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
  • Gilla
Nickebus
  • Laddar…
trallen ligger nu dikt an och kommer att glipa om ett tag och förhoppningsvis få vattnet att rinna av lättare. Trallen ligger vinkelrätt mot huset. Det jag iakttog när vattnet långsamt rann in mot huset var att det verkade som att de flesta trallbrädor var lite skålade/vomberade så att vattnet rann i mitten av brädan.
Tyvärr är samtliga plintar nedgrävda, så det är ej möjligt att lägga upp någon bild...

Tack alla för eran feedback :)
 
Enligt min (mycket mycket begränsade) erfarenhet så är trallvirke något kupat mot kärnan när det levereras, men torkar sedan och kupas åt andra hållet.

Tyvärr är det ju ett års väntetid på den effekten.


Observera att detta med hur trall kupar sig verkar vara något av slump och religon, så jag kommer säkert få mothugg här. Det enda du kan vara säker på är att trallen inte ser exakt likadan ut 2013
 
Redigerat:
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
...så jag kommer säkert få mothugg här.
Hehe, vänta om estwing får se ditt inlägg...
 
Kan du ta en bild på vad som sticker upp ur marken då? Om plintarna är nedgrävda.
 
Hej alla,

Snickarna har vänt på de brädor som var skålade åt fel håll, så nu rinner inte vattnet in mot husgrunden längre.
Jag tackar samtliga för erat engagemang :) Härligt att veta att det finns support där ute !! Ha det bra !!
 
  • Gilla
Frejzan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.