Vi är ett par med två barn som blivit tillfrågade om vi vill ta över sambons släktgård i hälsingland, hennes föräldrar som bor där nu kan tänka sig att ge den i gåva eller på något vis sälja den så förmånligt som möjligt till oss!
På marken finns ett mindre hus som dom tänkt renovera och bygga ut för att själva bo i på ålderns höst.

Dom kommer att ha ett hyreskontrakt och betala sedvanlig hyra och avgifter, tanken är att även efter deras bortgång kan vi använda det som uthyrningshus fram till det är dax för oss att flytta dit.

Sambons far övertog huset medan hans föräldrar fortfarande levde och betalade sina syskon en liten symbolisk summa.

Mina svärföräldrar har ett lån på 400.000:- , taxeringsvärdet på huset är 300.000:- och en 10 år gammal värdering sa att allt, hus, byggnader, skog och mark är värt 2.000.000:-

Hur gör vi bäst den här affären, för att kunna få ut så mycket pengar till renovering och nybyggnad?

Vi som ska bli ägare har inga lån men heller inga besparingar, båda med fast jobb och en sammanlagd inkomst på ca 35.000 efter skatt!

FF
 
1. har din sambo några syskon eller andra släktningar som kan bråka med er om "gåvan" ?

2. Kolla reglerna för REA vinsten, finns folk här på forumet som kan detta bättre än mig, men jag tror det är bra att göra en riktig försäljning så att man inte åker på någon jättesmäll om 50 år, det senaste inköpspriset räknas (har jag hört, vej ej säkert) men man kan ju undra vad hennes farfar köpte det för :)
 
Tack för svaret, det finns inga syskon som kan sätta käppar i hjulet.
Det kan ju inte ha rört sig om nån stor summa, om det överhuvudtaget var någon.. Ska försöka kolla upp det!
 
Kan bara ge ett råd, ta hjälp av en BRA konsult som kan detta, vad jag förstår så är det en skogsfastighet ni skall ta över??

Att det inte finns andra syskon underlättar det hela.
Ni kan få det i gåva, ni tar därmed över inköpspriset och får skatta mycket när ni säljer, om det kommer dröja länge tills ni säljer kan detta ändå vara bäst.
Ni kan även betala svärföräldrarna en summa med, upp till gårdens taxeringsvärde och det räknas fortfaraande som gåva.
Ni kan ta över med en mix av köp och gåva.
Och ni kan köpa stället.

Vilket som är bäst för er och för dina svärföräldrar beror på deras situation, hur mycket skog som kan avverkas i framtiden mm.

Vid val av hjälp skall ni se till att dom kan detta med skogsfastigheter, finns exempel på folk som fått hjälp av sin bank som inte riktigt har full koll på detta och fått direkt felaktiga råd...
 
Tack för svaret, både skog och åkermark är det!
Vi har pratat om LRF-konsult, men helt klart att man behöver lite proffshjälp!

FF
 
Håller med Zixten. Tala med en konsult. LRF-konsult är nog utan tvekan bäst när det gäller rådgivning.

Låt dem bara inte ta hand om er bokföring.. :mad::mad::mad:
 
Oj då, har du erfarenhet av det? ;-)
 
Hur är det med konsulter, om man vill göra en sån här affär och det bästa alternativet för båda parter är att göra något som går utanför lagboken, kan inte ge nåt exempel på vad det skulle vara, svarta pengar typ!

Är det något en konsult kan säga, eller måste den hålla sig till lagen?
 
FinurligeFabian skrev:
Hur är det med konsulter, om man vill göra en sån här affär och det bästa alternativet för båda parter är att göra något som går utanför lagboken, kan inte ge nåt exempel på vad det skulle vara, svarta pengar typ!

Är det något en konsult kan säga, eller måste den hålla sig till lagen?
En konsult skall självklart göra ett jobb som agerar i kundens intresse enligt KTJL inom lagens gränser. Om han missat att ge dig illegala lösningar är det inget han kan belastas för då det inte ingår i hans arbetsuppgift.

Sen om han har kunskaper och inofficiellt ger ljusskygga tips blir olika från person till person och deras moral och erfarenhet
 
Tack för alla svar!
Känns bra att ha lite på fötterna innan allt drar igång när förkunskapen är i det närmaste noll!
 
FinurligeFabian skrev:
Oj då, har du erfarenhet av det? ;-)
Jag läste det finstilta i deras avtal och vägrade sedan skriva på. Då blev jag ombedd att dra efter att ha varit kund i sex år. :mad::mad::mad:

Men..

Tala med dem i alla fall. Det finns mycket skatteregler runt gårdar och samtliga är ENORMT fördelaktiga. Förutom att vi inte får ge råd om olagligheter i det här forumet så vore det direkt korkat att fippla med köpesummor etc eftersom det med stor sannolikhet skulle innebära negativa skattekonsekvenser senare. (Fråga konsulten om positiv räntefördelning.)
 
Kolla gärna med någon granne som har genomfört generationsskiftet, fråga vem som hjälpte dom och om dom var nöjda, finns ju mer än LRF Konsult, som kan sånt här.
LRF konsult är oftast bra, men ganska så dyra, i efterhand skulle vi nog anlitat annan konsult som jobbar med egen firma, han verkar vara bra och har mer humana priser...

Kollar du med ett par olika som har gjort generationsskiftet kanske ni kan undvika att hamna hos en konsult som inte är riktigt bra, eller dyr...
 
Det är upp till er att fundera på en massa saker, inte bara juridik utan också en del mjuka frågor. Vill du t.ex. bo med dina svärföräldrar och rimligen deras umgängeskrets så nära dig under kanske rätt så många år till? Får du och din sambo långt till jobbet med dyra pendlingskostnader? Vad tycker barnen om att flytta? Är dina svärföräldrar pigga och friska, eller gör de det här för att få någon som tar hand om dem och ser till dem (och vill ni det)? Har svärfars syskon och deras barn klippt banden till gården, eller tycker de sig ha "rätt" att fira midsommar där, förvara grejer i ladugården och hämta ved till mysbrasan? Det är frågor du bör ställa till dig själv och prata med din sambo om.

Sedan kommer vi till det ekonomiska. Det ni behöver räkna lite på är hur gårdsekonomin ser ut. Finns det intäkter genom jaktarrenden, utarrenderad betesmark, uthyrda sommarstugor, hö/ensilage eller andra grödor som odlas, djurhållning, uthyrning av stallplatser, husvagnsförvaring, skog som avverkas eller som kan bli ved etc. Min erfarenhet är att en gård som inte drar in några pengar är det rätt så dyrt att bo på om man samtidigt skall hålla byggnader, stängsel, diken, vägar och maskiner (traktor med redskap) i gott skick.

Sedan kommer man då till frågan hur man tar över gården. Jag tycker väl det är rimligt att svärföräldrarna åtminstone får loss pengar så att de kan lösa sina lån och betala reavinstskatten om de sedan skall betala hyra. Ni får ta med er en del reavinst, men det är billigare än att ni skall låna upp pengar som dina svärföräldrar betalar in i skatt.

Du nämner det här med att renovera, och betalar ni t.ex en halv miljon som ni lånar så går det säkert att låna en slant till av banken, men troligen inga jättestora belopp. Att renovera hus på landsbygden här i Hälsingland är det svårt att omsätta i ett ökat fastighetsvärde.

Sedan är ju Hälsingland mycket vackert att bo i, det är värt en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.