Status
Inte öppen för fler kommentarer.
peternicklas skrev:
Den oskärmade kablen kommer då att verka som begränsningskabel för passagen.
Visst kommer den att göra det. Man behöver ju inte skärma av hela sträckan. Man kan ju även göra en avstickare från ön som någon annan föreslog tidigare. Tänkte bara att det är enklare att skärma av kabeln än att gräva ned den en meter...
 
Angående ö problemet, skulle det funka att göra en extra (liten) ö någonstans på den stora ön som LD inte uppfattar som en ö ? Då skulle LD åka efter "stora" ön, hitta lilla ön, köra runt den och uppfatta det som en "riktig" ö, släppa linan och åka vidare. Alltså skulle kabeln vara som en liggande 8 där ena cirkeln i åttan är den stora ön och ena cirkeln är den lilla ön.
Hoppas att någon hänger med på hur jag menar.
 
Jag kan också bekräfta att jag bara fått 2 års garantitid på Worx Landroid. Registrerade den 14 Juli (knappt två veckor efter inköp) och fick e-mailbekräftelse om två års garanti från inköpsdatum altså EJ 3 år som en del verkar fått. Har skickat e-mail till Worx om vad som gäller men ännu Ej fåt svar.
 
Hmm, jag kollade min garantitid också.

Mail jag fick 2012-06-13:


B�ste Magnus ,

Tack f�r registreringen av din produkt hos Worx


------------------------------------------------------------------------------

Garantiperioden f�r detta verktyg g�r ut den 15-05-2015
Modellnummer produkt WG795E
Din garanti ID-kod �r 000000xxxx
Datum f�r registrering 13-06-2012
Kvitto-/fakturanummer xxxxxx

------------------------------------------------------------------------------

Beh�ll dessa detaljer f�r kommande referens d� denna information kan komma att beh�vas d� garantiservice yrkas.
Om du har n�gra fr�gor kontakta helpline p� <%= @help_line_number %>. Eller e-mail us at sales@worxtools.com

Loggar jag nu in på Worz Power Tools så anger de att jag har garanti till 2014, Vad är det för jävla skämt?
Om de nu har tabbat sig med garantitiden borde de väl iaf skicka ett mail o förklara att de har minskat tiden?
 
Jocke_D skrev:
I love it !!!

här finns en fin bild av hur han gjort


och här beskriver han hur det fungerar med laddningen.




Det verkar vara precis som jag hoppades och jag kommer nu försöka ytterliggare lite till för att få köpa mig ett exemplar av LR (borde den inte kallas LD - LanDroid? :cool:)
***********************************************************************************************************************************

Jag har också en granne med en HQ Automower (230 ACX) där hans slinga ligger en dryg meter från min tomtgräns (min gräns mot grannen är knappt 40 m lång). Har experimenterat en del med att få Worx Landroiden att fungera ända ut till gränsen mot grannen men inte lyckats vare sig med en planka (lösningen ovan) eller med en 12.5 cm hög plåt (annat förslag i detta forum). Klippningsfasen går bra men när Landroiden ska tillbaka till laddstationen och söker slingkabeln och kör mot grannens sida händer det ibland att den får problem, antingen med att den kör in i plankan/plåten gång på gång och sen ger upp eller att den indikerar att den är utanför laddområdet (speciellt i hörnen) där avståndet till plankan/plåten är drygt 45 cm. Kanske det går att justera sig fram till fungerande avstånd mellan planka/plåt och min slingledning men mitt intryck är att Landroidens beteende är lite nyckfullt när den känner av grannens slingsignal och vill fortsätta till den istället för min slinga som den då helt ignorerar. Landroidens beteendet verkar också vara väderberoende (elektromagnetiska vågor rör sig bättre i varm torr luft än kall och fuktig????).

En drastisk lösning jag hittat är att sätta en vinkelplåt som är 35 cm bred och 25 cm hög lagd som gräns 45 cm ut från min slinga och då fungerar det pefekt (grannens slingsignal verkar då skärmas av helt) så det är en fungerande lösning men naturligtvis dyrbar att ha på en 40 m sträcka. Kanske går det att göra vinkelplåten mindre men det har jag ännu inte testat.

Kanske det skulle fungera om grannen grävde ner sin avgränsningsslinga 10 cm djupt och la en plåt på utsidan för att skärma av den mer. Har dock för lite kunskap i hur elektromagnetisk vågutbredning kan dämpas effektivt för att hitta en bra lösning. Någon annan som lyckats lösa detta problem med att HQ slingsignalen stör Landroiden på ett effektivt sätt??
 
Jag har också drabbats av förkortad garantitid i förhållande till utskickat mail. Viktigt att spara mailet alltså så får juristerna avgöra om det nu skulle bli aktuellt med att åberopa den treåriga garantin.
 
Redigerat:
Har funderat på hur man ska kunna plocka in laddaren på vintern på ett smidigt sätt.
Lösningen fick bli 50 mm avlopps rör. När vintern kommer fäster jag ett snöre i änden och drar ut sladden. På våren är det bara att dra tillbaka sladden igen.
Och givetvis måste man också ha nätverk och ström i klipparhuset!
Ip kameran installerad. Dags att konfigurera rörelsedetektorn så man får mail när klipparen försvinner ut ur stationen.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1344109885.354962.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1344109904.452127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1344109925.039841.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1344109944.402851.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1344109987.665851.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1344110010.917092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Granfot och 6 till
  • Laddar…
Det var ett gediget bygge, men varför vill du ha mail när klipparen åker ut?
 
peternicklas
Ska försöka att hitta ett system för att kunna spåra var på tomten den håller hus. GPS samt någon form av mottagare och sedan kunna se det i IE. Borde inte vara så svårt.
 
peternicklas skrev:
Ska försöka att hitta ett system för att kunna spåra var på tomten den håller hus. GPS samt någon form av mottagare och sedan kunna se det i IE. Borde inte vara så svårt.
Några trådlösa ip-kameror, GPS är nog för inexakt
 
johan119 skrev:
Några trådlösa ip-kameror, GPS är nog för inexakt
GPS är oftast mycket exaktare än man tror. Mätte in min tomt med telefonens GPS. Tog tio rundor runt tomten och utgick från en hörnpinne som hade känd kordinat. Tio rundor ger väldigt bra resultat när väl felen filtrerats bort. Det största felet jag hade (efter korrigering mot hörnpinnen) var ca 2m. Det borde vara gott nog för en gräsklippare.

En Bluetooth GPS skulle kanske fungera om man har en relativt hinderfri tomt som inte är så stor. 10m skall de klara, men den personliga erfarenheten säger att det kan funka ända upp till 30m i "ren" terräng och utan störande radiokällor.
 
Har själv IP kameror som jag har länkat till en App i mobilen , Så inom ett par sekunder så har man direkt koll var klipparen håller hus :) Känns som det inte kan bli bättre .
 
lubbe75 skrev:
...varför vill du ha mail när klipparen åker ut?
Vad är meningen med livet?
 
Gudahov skrev:
Vad är meningen med livet?
Ehh... att spamma sig själv?
 
  • Gilla
Bankeryd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.