Om ni skulle ta in hjälp vid en totalrenovering av ett hus, vilken/vilka hantverkare skulle det i så fall vara?
Ligger i valet och kvalet att köpa ett renoveringsobjekt där det mesta invändigt behöver ses över; helt eller delvis riva väggar och golv, nytt kök, nytt badrum, ev något nytt fönster, ny elcentral mm.

Dock kommer vi pga lite tidspress komma behöva ta hjälp för att planen ska gå ihop. Det är vårt första hus, men vi sitter på ganska mycket kunskap om "vanlig renovering", typ bygga, måla mm.

Var får man mest valuta för pengarna kontra tid?
 
Jag ger mig inte på tak och badrum själv. är elektriker så de vågar jag mig på. Det mesta kan man göra själv om man är någerlunda händig.
 
En liten fråga; måste allt göras innan ni flyttar in? Kanske funkar badrummet eller köket något/några år till? Känns som om det ofta ingår i husköp att blåsa ur det totalt innan man flyttar in numera. Man har inte ro att låta det ta lite tid. Sorry för att jag hamnade OT men jag vill bara peka på den möjligheten.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Stake: elen kommer vi nog sätta någon annan på, men jag tänkte på "vanliga" hantverkare, typ snickare eller målare för att spara tid.
 
Pezlin: skulle inte släppa in mitt barn i badrummet, pga lukt och smuts. Köket är inte riktigt lika illa, men nästan.

I mina ögon finns det bara att göra klart hela boningsplanet före inflytt.
 
Mikael_L
Jag har snart byggt ett helt hus alldeles själv, så jag har ju skaffat mig en del åsikter om detta nu.

Personligen skulle jag gärna leja bort allt som en målare gör, spacklar, målar och tapetserar.
Ty dom har ofta ganska schysst timpenning (schysst för mig som kund) och är verkligen snabba jämfört med mig. Sen tycker jag också att dessa jobb är ganska tråkiga.

Sen har jag satt lite kakel och klinker själv, men har upptäckt samma sak där, jag är långsam, och riktigt bra blir det inte heller. Det skiljer helt enkelt lite mellan en själv och den som gjort det dagligdags i åratal.

Ev skulle jag tänka mig att leja bort allt takjobb, för jag tycker det är lite jobbigt att greja på där uppe på höjden. Inte för att jag egentligen är höjdrädd, men ändå har jag med åren börjat fega mer.

Att göra VVS'en själv har jag inte tjänat några pengar på, med tanke på vad tid det har gått åt till att förstå vilka saker som behövs, och hur det ska kopplas ihop osv.
Men det har jag å andra sidan tyckt varit ganska kul, så jag tar det på nöjeskontot. :)
Dessutom kan jag numera såpass mycket att jag inte heller behöver anlita någon rörkrökare i framtiden.

Sett i backspegeln är det alltså främst målarens och plattsättarens jobb jag skulle lejt bort, både av ekonomiska orsaker och slutresultatet och hur tråkigt jag själv tyckte det var.
Sen VVSen av rent ekonomiska orsaker.
Sen takjobbet av diverse orsaker, men kanske var det iaf ekonomisk rätt att göra taket själv.
 
Delar Mikaels uppfattning, målarens jobb är underskattat, särskilt spackling. Lejde bort spackling utom i trappan. Gissa var det märks :(
Plattor går (oftast) bra att göra själv. Det mesta går att göra, utom behörighetskrävande jobb typ el.
 
Jag delar de andras åsikt. Snickra tycker jag är roligt medan jag hatar att spackla, måla och tapetsera. Jag har som tur var en sambo som är duktig på den biten men annars är det första saken som jag hade lejt bort.

Rörmokeri är en del som också är ett jäkla tidskrävande pyssel främst för att bestämma hur man ska förlägga allt etc. Se dock till att ni är överrens om materialkostnader då det inte är ovanligt med hutlösa priser jämfört med internetbutiker tex.

Mycket handlar också om vilka hantverkare ni anlitar. Vissa tex ser gärna att du river och skruvar ihop köksskåp etc medan andra inte gör det och anser att de vill göra på sitt sätt för att optimera arbetet
 
El, VVS, tätskikt och plattsättning i våtrum är vad jag har använt hantverkare till. En betongfirma sågade upp för nya avloppsrör i plattan också.
 
Va roligt att så många säger målare, det var lite det jag hoppades på.
Eftersom riktiga målare är så otroligt mycket snabbare än oss vanliga dödliga, känns det nästan oekonomiskt att stå och spackla själv.
Vi kommer ta in yrkesmän till alla områden de behövs, typ tätskikt, el osv. Resten vill jag göra själv! =)

Tack för era svar!
 
nu känner jag mig hedrad.... när ni prata så gott om målare:) tackar
 
berne88: all heder åt er målare, hur orkar ni? :)
 
Absolut målare!
Om jag nu ska göra om det själva igen i ett renoveringshus. Så ska väggar och tak göras innan golvet görs vid, så jag kan sprutmåla stora ytor, eller slabba på med stora rollern utan att behöva ta hänsyn :D
 
Jag föredrar att leja bort följande jobb:
* Sånt jag inte kan, och som kan få dyra och besvärliga konsekvenser om jag gör fel.
* Jobb som måste göras snabbt för att inte familjen ska behöva leva i ett byggkaos.
* Sånt som blir betydligt bättre gjort om man tar in folk.
 
Golvslipning var ett område där priset med rot blev förvånande bra och prisvärt tycker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.