Har köpt en lägenhet från sekelskiftet och håller på och renoverar för fullt.
Detta är mitt första projekt och har äntligen fått en bra anledning till att köpa en massa maskiner och verktyg.

Blivit hög tid att börja med foder och lister. Det låg lite olika golv ovanpå brödgolvet som låg underst.
Golvet var i riktigt fint skick och skall slipas.

Foder och lister är målade minst 10 ggr och har aldrig skrapats.
Det är riktigt mycket färg på allt och i ena rummet så har dom lackad med någon guldfärg som gör att färgen lossnar bara man tittar på den.

En karmen har jag skrapat trärent och undrar om jag behöver kvistlacka?
Allt kommer att grundlackas med vattenbaserad grundfärg.

Listerna går ej att lossa men är i riktigt bra skick om man bortser från all färg.
Är riktigt tidskrävande att skrapa listerna för hand och undrar om det kanske skulle gå bättre med en bandslip på dom plana ytorna?

Skall även passa på att laga dom skadorna som finns. Tänkte använda snickerispackel och undrar om jag skall lägga på detta före eller efter grundfärgen?

Tacksam för svar.
Gustav
 
Kvistlacka? Ja, det går så fort. Liten risk med så gamla foder dock, men trist med kvistgenomslag.

Bandslip - nej tycker jag. Lätt att sabba det man slipar.

Testat varmluftspicka vid skrapning?

Spackla först, grunda sedan. Annars får du olika ytstruktur under lacken.

Sent from my ZTE-BLADE using Byggahus
 
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Ja kvistlacka, har virke som är sextio år gammalt, men som blöder.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Skulle använda linoljefärg till sådana gamla lister! Förutom att linoljefärg har en speciell lyster så kommer profilerna bättre till sin rätt. Moderna färger stryks flödigt och lägger sig som tjock smet i profilernas skrymslen. Linoljefärgen stryks tunnt och förvanskar därmed inte profilerna.

Det finns för övrigt färgskrapor som är böjda på olika sätt så att det går att skrapa profilerade lister utan att skada dom. Kolla byggnadsvårdsbutik.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Kan bara hålla med! Linoljefärg är det enda jag målar med, och det blir en fantastisk yta att kolla på, och leva med. På tv gjorde de reklam för färg som ser likadant ut från alla vinklar. Usch...
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Tack för alla svar.


Hoppar över bandslipen utan får montera i knäskydden i snickarbyxorna igen.
Har skaffat diverse olika skär till mina skrapor så det skall förhoppningsvis inte vara några problem.
Tyvärr så finns inte riktigt tiden för att lacka med linolja då jag börjar ligga riktigt mycket efter planeringen pga en massa oväntade överraskningar.
Kommer dock att sprutlacka alla lister så skall förhoppningsvis inte bli så mycket färg.

Kan jag lägga snickerspackel direkt på träet?

Har inge varmluftspistol men kan ju se detta som en bra ursäkt för att åka och handla.
 
Redigerat:
Sprutlacka listerna? Om du skrapat dem så kanske sprutlackning inte är så himla lyckat då allt lär synas igenom.
Gör som du vill men ett gott råd är att lyssna lite på rävarna här och även jag håller på linoljefärg.
Allt beror på hur du vill göra saker...

Vattenbaserat går snabbt och du kan använda moderna fogmassor och spackel.
Linoljebaserat tar längre tid men det fungerar alltid om man vet vad man gör men då bör man gå hela linan ut och skippa moderna spackel med och använda kitt, lim med sågspån etc.

/Kent
 
  • Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Såg på något renoverings program från England att de stryker på någon massa på färgen som mjukar upp den så den sen går att skala av lätt. Kanske finns i Sverige också.
 
Sant, färgborttagning är rätt magiskt. Pensla på, vänta, skrapa bort slabbet. De stora färgtillverkarna har medlet, dvs det finns hos din färghandlare.

Sent from my ZTE-BLADE using Byggahus
 
Har använt färgborttagning till lite andra saker men blir ganska jobbigt och kletigt då det är för många lager färg.

Tyvärr så måste lägenheten blir klar relativt snart då jag annars inte har någonstans att bo så tiden finns inte riktigt för att göra det allt för tidskrävande.

Tanken är att jag skrapar listerna och sen slipar och spacklar med excenteraslip och multimastern. Blir säkert lite att slipa för hand också. Blir inte helt trärent men nästan. Kanske 80% trärent. Finishen har blivit riktigt bra utan kännbara skarvar och liknande på dom delar jag är färdig med.
Sen skall alltihop sprutlackas med vattenbaserad grundfärg och sedan täckfärg.

Låter detta som en vettig planering?
 
Som snickarboden skriver, varför sprutmåla? Gör du ett perfekt underarbete kommer det att se ut som att du satt MDF-lister (usch) och om du inte gjort ett perfekt underarbete kommer skavankerna att lysa igenom och se trista ut. Jag föredrar handmålat med lite penseldrag på lister, det ger lite mer liv åt dem.
 
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Varmluftspistol, kvistlack, eventuellt spackel och sedan linoljefärg skulle jag ta. Slipa bort färg tar lång tid och MASSOR med papper då det sätter igen väldigt kvickt. Bandslipen borde förbjudas i många sammanhang för övrigt ;)
 
Ni har nog helt rätt. Blir till att måla för lister och karmar med pensel.

Något speciellt man skall tänka på om jag skulle använda linoljefärg?
 
Linoljefärg ska strykas ut väldigt tunnt, till skillnad från moderna färger som strykes flödigt. Du behöver en bra pensel av naturborst som ska vara lite styv.

För övrigt följ tillverkarens anvisning vad gäller torktider och eventuell spädning. Jag brukar föredra någon av de mindre tillverkarnas linoljefärger och undvika de större färgtillverkarnas, detta eftersom jag inte vill att färgen ska innehålla annat än linolja o pigment.

Du kan behöva kvistlacka trots att listerna är gamla. För att inte kvistlacken ska synas som duttar under färgen så kan du stryka hela listen
 
Det skall inte grundmuras först då?

Har aldrig målat med linoljefärg som ni kanske misstänker
 
  • Gilla
Ludvigsson12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.