Någon som vet om det går att lösa upp trälimmet på en limmad låda.
Limmet är av typen, Casco inne och lådan är blev limmad för ca 2 månader sedan.
Fogarna är av typen laxstjärt och på grund av detta har jag ingen lust att "såga" isär fogarna...

Hoppas på en fiffig lösning av från någon av er!!! :)
 
Om man värmer på vitlim eller fogen med varmlufts pistol till ca 80-100 grader så borde det släppa. Men det knepiga är att limmet släpper först sedan kan det härda/sätta sig igen. så var försiktig med pistolen. Man kan med fördel alternera med ett strykjärn då den värmer på djupet av trät.

pär
 
@Per
Vad händer om man fuktar lite när man värmer? Typ lägger en fuktig trasa mellan.
 
Har aldrig provat med ånga när man skall släpa på något. Skall vid tillfälle prova det.
 
Ånga är ett beprövat sätt att lossa limfogar i trä när man önskar minimal åverkan på det limmade, till exempel vid reparation av gitarrer och andra musikinstrument.
 
Stort tack för era svar, jag provade med varmluftspistolen som Pär rekommenderade.
Det fungerade klockrent, absolut inga problem att få isär fogarna.

Nu är det bara att be till högre makter om att lådan blir MINDRE skev...
Konstig att EN av 15 lådor skall jäklas, då de andra har blivit riktigt bra.
 
naresjo skrev:
Stort tack för era svar, jag provade med varmluftspistolen som Pär rekommenderade.
Det fungerade klockrent, absolut inga problem att få isär fogarna.
Intressant. Det här måste jag prova. Blåste du på med pistolen bara direkt på lådan eller hade du någonting mellan?
 
Direkt på går bra. Det bästa är om man har en pistol som man steglöst kan reglera värmen med.

Pär
 
Och det har jag ju förstås inte. Är det nu man ska skaffa en ny värmepistol? Några förslag?
 
Du måste värma ett tag, men var försiktig att gå för närma för då kan du få brännmärken. Jag värme på båda sidorna om min låda och sedan knackade jag med gummihammare för att få stycket att lossa en bit. Sedan värmade jag igen och fick loss resten. Anledningen att jag värmde två eller fler gånger var att Pär skrev att limmet kan sätta sig igen, vilket det gärna gjorde. Lycka till!
 
fiskbuggaren skrev:
Och det har jag ju förstås inte. Är det nu man ska skaffa en ny värmepistol? Några förslag?
Måste rekommendera Biltemas med ställbar temp och hög effekt, 2kW. Har två stycken, en som grilltändare och en till att krympa klädselfilm på modellflygplan. Grillen kräver hög effekt och högt luftflöde, modellplanen kräver hög precision på temphållningen.

Sent from my ZTE-BLADE using Byggahus
 
  • Gilla
mkarlzz
  • Laddar…
Nu körde jag med min fulvärmare från clasohlson. Det gick ganska bra, men jag kanske borde värmt lite mer. Några fibrer slets ut precis i skarven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.