Hej!

Som rubriken lyder, kort och gott....
Lite bakgrund:

Håller på att bygga en ny entre till huset (eller varmbonad farstukvist om man så vill) på 2x3 meter. Bärlinor och golvreglar ligger på plintar och sen är regelverket på plats stående på golvsyll och hammarbandet är även det på plats, men ännu inga takstolar eller tak.
Jag trodde jag hade täckt in det bra med presenningar men den här sommarn, jadu....
Hur som helst kom jag just hem från några dagar hos släkten i Dalarna och upptäckte att halva skyddet blåst bort och att det regnat direkt på reglarna.

Nu till frågan -hur allvarligt är då detta? Det är på skuggsidan av huset och denna sommaren från Hades så känns det omöjligt att få ett par veckors sol så att det skulle kunna torka upp av sig själv, dessutom blir man ju tvungen att ha kvar presenningarna eftersom det kommer nytt regn varje dag, och det känns som att det "skyddar" och bevarar fukten i konstruktionen.

Vad kan jag göra? Måste jag riva ner reglarna igen? Kan man bara låta de lufttorka? Finns det nåt aktivt man kan göra? Rötbekämpning? Etc.

Svår ångest över detta just nu när man lagt ned åtskilliga veckor på att komma så här långt med alla grundarbeten etc.

Alla tips mottages med glädje!

//Andreas
 
Det skall inte vara ngn fara. Bygg färdigt taket, och ev. ytterväggen så att det blir tätt från mer regn. Se till utrymmet hålls ventilerat och se till att de reglar det regnat på är så välventilerade som möjligt i några veckor.

Det är lite av fördelen med lösvirkesbygge. Materialet är inte så ömtåligt för regn, förrän man börjar med isolering, gipsskivor osv. Men då är huset tätt.
 
  • Gilla
Mäster
  • Laddar…
Inga problem sådant förekommer dagligen se bara till att inget fuktigt blir inbyggt
 
Tack för uppmuntrande svar!

Jag har öppnat upp så mycket jag kan för att det ska luftas ordentligt, men jag undrar hur pass lång tid det kan tänkas ta för att man ska vara säker. Jag har ju att göra ett tag med takstolar, tak, ytterväggsisolering, fönster och dörrar så ett par veckor utan att sätta upp ångspärrar och isolering och innergolv etc borde inte vara nåt problem men handlar det om 6 veckor eller liknande måste jag nog tänka om.

Tror ni att det så att säga torkar av sig själv?
Där jag upplevde det som fuktigt och där jag inte riktigt kan "lufta" så mycket som jag vill är var reglarna fästs ned i golvsyllen, det är ju något av en glipa där och jag oroar mig för att fukt sugs in där och blir kvar. Befogad oro eller?
 
  • Gilla
joh-nas
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Inga problem sådant förekommer dagligen se bara till att inget fuktigt blir inbyggt
Det är därför det är så otroligt mycket fuktskador också :)
Inbyggd fukt är rätt vanligt som grund till problem.
 
Suhagg skrev:
Det är därför det är så otroligt mycket fuktskador också :)
Inbyggd fukt är rätt vanligt som grund till problem.
Jo men då handlar det oftast om färdiga prefab väggar med isolering ochgips som står oskyddade i regnet.
 
Blomqvist78 skrev:
Tack för uppmuntrande svar!

Jag har öppnat upp så mycket jag kan för att det ska luftas ordentligt, men jag undrar hur pass lång tid det kan tänkas ta för att man ska vara säker. Jag har ju att göra ett tag med takstolar, tak, ytterväggsisolering, fönster och dörrar så ett par veckor utan att sätta upp ångspärrar och isolering och innergolv etc borde inte vara nåt problem men handlar det om 6 veckor eller liknande måste jag nog tänka om.

Tror ni att det så att säga torkar av sig själv?
Där jag upplevde det som fuktigt och där jag inte riktigt kan "lufta" så mycket som jag vill är var reglarna fästs ned i golvsyllen, det är ju något av en glipa där och jag oroar mig för att fukt sugs in där och blir kvar. Befogad oro eller?
Hur lång tid det tar är helt beroende på väder o vind,är du osäker kolla med fuktmätare

Vill tillägga det torkar mycket fortare än man tror,men som du befarar är det störst problem med syllen
 
Redigerat:
Ställ dit de fläktar du har, kupévärmare, friskluftsfläkt, ja allt som får luften i rörelse.Rikta dem mot syllen, för den är svårast att få torr, speciellt mellan syllisoleringen och syllen.
Kan t.o.m. vara läge för att borra luftningshål i syllen för att snabbare få den torr.
 
Ja som alla skriver, ingen fara på taket. Efter de exempel jag har sett på överregnade byggnationer så är det inga problem överhuvudtaget. Som hempularen skriver, Prefabbyggen är det fara och färde om det hällregnar in i. Och det är det som jag bevittnat ett och annat exempel på fuktskador, inregnat/snöat i.
 
  • Gilla
Andrearosengren
  • Laddar…
Mikael_L
Själv skulle jag inte oroa mig så mycket, bara lite, men kämpa på för att få det så torrt som möjligt så snabbt som möjligt.
Att värma upp går nog inte och ger väl inte heller så mycket denna årstid, men fläkt och luftrörelse under de dagar som det är uppehåll är mycket värt.

Jag vet dock att SP har testat och kommit fram till mer alarmerande slutsatser än vad byggindustrin och snickare i allmänhet vill kännas vid:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/179345-nya-ron-om-fuktig-syll.html

edit:
I vilket fall finns det många hus som fått stommen rejält nedblött under byggtiden, där man inte upptäcker några direkta problem så här flera år senare. Så som sagt, själv skulle jag ta det ganska lugnt.
 
Redigerat:
Jag skummläste bara den där undersökningen, det verkade som de mätt på färdiga väggar med isolering osv, inte på öppna stommar.
 
Mikael_L skrev:
Själv skulle jag inte oroa mig så mycket, bara lite, men kämpa på för att få det så torrt som möjligt så snabbt som möjligt.
Att värma upp går nog inte och ger väl inte heller så mycket denna årstid, men fläkt och luftrörelse under de dagar som det är uppehåll är mycket värt.

Jag vet dock att SP har testat och kommit fram till mer alarmerande slutsatser än vad byggindustrin och snickare i allmänhet vill kännas vid:
[länk]

edit:
I vilket fall finns det många hus som fått stommen rejält nedblött under byggtiden, där man inte upptäcker några direkta problem så här flera år senare. Så som sagt, själv skulle jag ta det ganska lugnt.
Så har jag också uppfattat det. En del snickare verkar leva kvar i tron att blir stommen blöt gör det inget, det torkar ur hör man ofta. Problemet blir när man bygger fort och hinner bygga in fukten innan det torkat ur. Sen kanske det inte alltid byggs de bästa årstiderna ur torkningssynpunkt.
 
Som amatör och själv så brukar man inte hinna så långt på kvällar och helger, då räcker det bra som flera redan skrivit, få på taket och kanske vindduk på vägarna...några fläktar och är det fortfarande orolig så hyr en fuktmätare innan du plastar igen....
 
Ett lösvirke stomrest hus torkar ut fort om vädret är med byggherren det är ingen tro,för det har jag slutat med
 
Väcker en gammal tråd till liv här.

Håller på att bygga och inatt blåste vindskyddet bort. Det har regnat in på betongen och är blött vid en vägg som är isolerad,plastad och gipsad invändigt. Ska man vara orolig och bör jag göra nåt?
 
  • Gilla
sganslandt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.