Hej

Håller på att göra färdigt vårt kök, där vi har monterat Ikeas Ståt.
Nu kommer mitt problem, vi ska bygga in en köksö, side-by-side och gör en extra djup täcksida i panel. Detta måste målas i en passande vit nyans!
Är det någon som vet vad Ståt har för färgkod, eller har något förslag till vilken nyans vi borde välja.
Vitvarorna är vita, så redan där är det ju två olika vita nyanser. Sen kommer vita/ljusa tapeter, så då blir det en nyans till. Rädd att det blir för många olika färgskiftningar.
Bänkskivan är ikeas ljusvalnöt och kaklet ska vara mörkrött.

Hjälp mig!! Det måste vara färdigt till jul!!!
 
  • DSC00103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00101.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgkoden på Ståt vit hos IKEA är S0502-Y05R med en glans på 55. Gå med den NCS koden till en färghandlare så fixar han den till dig.

Lycka till med ditt kök.
 
vi har lidingö luckor och har fått samma färgkod doch säger färghandlarna att det inte finns någon färg som heter så nedast 50 r på slutet kan det stämma?
 
endast 50 r på slutet skall det vara
 
Tackar ödmjukast!! :)
 
Men ikea har S0502-Y05R och inget annat.
Om färghandlaren säger att det inte finns så byt handlare :p
 
Håller med jizzo! Kollade igenom mina färgprover (ncs-solfjäder) och 0502-Y05R finns där.
 
Var hos färghandlarn idag efter att ha läst denna tråd. 0502-Y05R finns. S0502-Y05R finns inte utan var enligt färghandlaren en påhittad kod som Ikea kör. Det finns inga steg mellan de definierade stegen i NCS kartan! Ikeapersonalen kanske slängde in ett S av misstag i början ;).
 
Köpte färgprov av 0502-Y05R ifall den skulle funka.. Inte samma som Ståt. Ikea kör INTE NCS standard om detta är "färgkoden" som de använder.. Provet jag fick var mycket gulare i tonen. :(
 
ett tipps är att ta med en lådfront eller nått annat till färghandeln och låta dom i affären avgöra vad det är för färg dom brukar var riktigt bra på det och är det en välsorterad färghandel så har de en makapär som mäter upp exakt va det är för färg
 
Jäpp. Jag får prova det för att åtminstone komma närmare färgmässigt.
 
Var i färghandeln idag, och Ikeas ståt off white S0502-Y05R glans 55 ( inte säkert rätt , tog ur minnet ) som jag fick av ikea kundtjänst. Den finns inte i Jotuns sortiment. Jotun har glans 40 och nästa steg 80.

Vi mätte upp en lucka och blandade till en färg efter det uppmätta receptet. matchar så exakt jag kan se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.