Vi har tänkt ha en murspis i vårt hus. Då finns det ju en massa olika med insatser men sedan började jag fundera på öppen spis. Det är det jag växt upp med och är "van" vid. Varför gör man bara spisar med insatser nu för tiden? Är det för att det inte ska skvätta gnistor? Eller för att det är snyggare med glas istället för svart galler?

Hittade en öppen spis i en tråd här på forumet som både jag och min sambo tycker är himla snygg
http://www.byggahus.se/forum/refere...rer/20668-tid-o-pris-att-mura-oppen-spis.html (inlägg #8)

Om man skulle göra en liknande, skulle man då behöva hitta på någon lösning med insats, glas eller liknande för att det ska vara realistiskt att kunna elda i den utan att det hamnar en massa gnistor på golvet. Eller finns det bra lite lägre galler som man kan ha? Medlemmen som lagt in bilden har inte varit aktiv sedan 2007 så jag tror inte det är någon större mening att pm:a denne och fråga.
 
För att man inte har råd att elda för kråkorna :)
 
Jaha. Vi har så varmt inne så för oss blir det väl så att vi får öppna fönsterna när vi eldar :) Med välisolerat hus och trögheten i golvvärmen så blir det ju väldigt känsligt för extravärme, måste vädra så fort sambon gör sina långkok.
 
Hemmakatten
Vi har en öppen spis utan insats i vårt 5 år gamla hus. Spisen är murad hela vägen upp till och med skorstenen och sedan är allt putsat med grå puts, ej målad. Lite liknande den spisen du hänvisade till. Anledningen till den öppna spisen är precis det du skriver,byggankan. Det skulle bli alldeles för varmt med en insats. Nu kan vu njuta av att se elden, hörs spraket och känna doften från veden. Vi eldar i spisen i princip varje dag under höst och vinter och kall vår. Och som de flesta med nybyggt hus har vi vattenburen golvvärme.

I vår bastu/gäststuga har vi också en murad öppen spis men där har vi en insats med stora glaspartier eftersom spisen/insatsen även används för uppvärmning av stugan.

Vi har inte ångrat en sekund att vi inte har någon insats. Gläds varje gång vi tänder en brasa.
 
I vissa fall kan faktiskt en öppen spis suga ut värmen ur rummet när man eldar.Dels därför väljer man att sätti en insats och även för att slippa elda för kråkorna.
 
Hemmakatten
Jo, det har du alldeles rätt i, Bellissimo. Det är därför vi har tilluft direkt i öppna spisen. Ventilationen och tilluft behöver man tänka över innan man börjar bygga.
 
Tilluft har vi som går in där den ska stå. Hur är det med ventilation? Behövs det någon extra ventilation med tanke på den öppna spisen?
 
byggankan skrev:
Vi har tänkt ha en murspis i vårt hus. Då finns det ju en massa olika med insatser men sedan började jag fundera på öppen spis. Det är det jag växt upp med och är "van" vid. Varför gör man bara spisar med insatser nu för tiden? Är det för att det inte ska skvätta gnistor? Eller för att det är snyggare med glas istället för svart galler?
I en öppen spis eldar man endast för mysfaktorn. Verkningsgraden brukar anges till ca 10%. Sätter du in en insats höjs verkningsgraden till 50-70%.
 
Cujo skrev:
I en öppen spis eldar man endast för mysfaktorn. Verkningsgraden brukar anges till ca 10%. Sätter du in en insats höjs verkningsgraden till 50-70%.
Vi vill ha spisen för mys och som en inredningsdetalj och uppvärmningen ser vi nästan som ett problem. Moderna hus är ju så välisolerade att varje extra värmekälla skapar problem. När sambon kör sina långkok på spisen så måste vi öppna fönstren även om det är mitt i vintern för att det blir för varmt. Och då har vi ändå öppen planlösning med 60 kvm med ryggåstak så det är ju en hel del rymd. Även när det kommer folk på besök så känner vi att det blir varmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.