ullberg
a_80 skrev:
Hej!

Även jag tittar på att köpa KNX-prylar från Eibmarkt och hittade (tråkiga) nyheter på deras hemsida:
Gå till första sidan och klicka på "News" högst upp till höger.
Bläddra ner till:
26/03/2012
Delivery limits to EU countries

Det jag får ut av texten är att det finns exportgränser för "skattefria" varor.
Om gränsen överstigs tillkommer moms i importlandet.
Eibmarkt har som jag läser det valt att därför inte exportera till länder där denna gräns uppnåtts, och gör detta genom att cancellera den order du lagt om exportgränsen är uppnådd.
Detta gäller inte försäljning till svenska företag.

Sorgligt men sant... Antar att dessa gränser gäller årsvis, så nyårsvaka får en helt annan innebörd :p Bara att lägga ordern strax efter midnatt :D
Detta kommenterades också i första svaret i denna tråd, och precis som Gein säger så är det max en f-skatt bort, alt. vad någon som har f-skatt vill ha i genomfaktureringsavgift (plus då skillnaden i svensk och tysk moms, 25 vs 19 procent). Utan att (förhoppningsvis) bryta mot forumets regler tar jag mig friheten att säga att jag inte behöver några stora påslag för att förse Sverige med mer rimligt prissatta KNX-produkter än vad som finns tillgängligt hos våra grossister... (moderator får väl rätta mig om jag tolkar reglerna fel så redigerar jag detta inlägg)

Men som sagt, om nu Gein beställde som privatperson är det väl spännande att se hur det går, kanske mäts detta per månad och detta räknades till augusti?

/U
 
steppen7 skrev:
Det stämmer att den inte är godkänd, men det är inte samma sak som att det inte fungerar. Eftersom det är lågspänning spelar godkännandet ingen roll så länge det fungerar, och det lär det göra eftersom det är partvinnad lågkapacitiv kabel som klarar högre frekvenser än vad KNX kräver. Mer flexibelt blir det också eftersom man har 4 par att tillgå. Enda nackdelen är att den är skörare så man får inte böja för många gånger.

Vi drog den i egna rör, inte ihop med fk.
Det är sant att det fungerar. Kanske.
Cat 6 standarden förskriver max 90 meter kabel med, men det funkar med längre.
Men man skall hålla sig till standard om man vill vara garanterad funktion.
Om det börjar krångla och du vill ha någon form av support så är att byta ut kabeln det första folk kommer be dig göra.

Hur har du löst det med att förbereda att dra Cat 6 till alla dosor med brytare, som du fram till KNX driften, kör traditionellt med 230V i utan att ha Cat 6 och 230V FK i samma dosa?

Båda kan inte vara sant.
 
ullberg skrev:
Men som sagt, om nu Gein beställde som privatperson är det väl spännande att se hur det går, kanske mäts detta per månad och detta räknades till augusti?

/U
Nu är grejerna på väg med DHL så det var inga problem att beställa som privatperson.
 
  • Gilla
a_80
  • Laddar…
ullberg
gein skrev:
Nu är grejerna på väg med DHL så det var inga problem att beställa som privatperson.
Så snart är det julafton hemma... Hur många gånger per timme går du in på dhl.de och spårar försändelsen? ;)
/U
 
ullberg skrev:
Så snart är det julafton hemma... Hur många gånger per timme går du in på dhl.de och spårar försändelsen? ;)
/U
Varannan ungefär ;)
 
  • Gilla
a_80
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Det är sant att det fungerar. Kanske.
Cat 6 standarden förskriver max 90 meter kabel med, men det funkar med längre.
Men man skall hålla sig till standard om man vill vara garanterad funktion.
Om det börjar krångla och du vill ha någon form av support så är att byta ut kabeln det första folk kommer be dig göra.

Hur har du löst det med att förbereda att dra Cat 6 till alla dosor med brytare, som du fram till KNX driften, kör traditionellt med 230V i utan att ha Cat 6 och 230V FK i samma dosa?

Båda kan inte vara sant.
Kabelns längd hänger ihop med max frekvens. Eftersom man kan köra gigabit så långt så klarar kabeln betydligt längre sträckor vid några kilobit som vid knx. Man kan också tänka omvänt, hur långt skulle en riktigt busskabel klara Ethernet? Inte många meter tror jag.

Kabeln mynnar ut i dosan där även fk finns, det är sant, men båda kommer ju inte användas samtidigt så det är inget problem heller.
 
steppen7 skrev:
Kabelns längd hänger ihop med max frekvens. Eftersom man kan köra gigabit så långt så klarar kabeln betydligt längre sträckor vid några kilobit som vid knx. Man kan också tänka omvänt, hur långt skulle en riktigt busskabel klara Ethernet? Inte många meter tror jag.

Kabeln mynnar ut i dosan där även fk finns, det är sant, men båda kommer ju inte användas samtidigt så det är inget problem heller.
Hur som helst.
KNX standarden förskriver godkänd busskabel.
Väljer du att köra annat så kan det blir problem.
 
IMG_20120806_115352.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag kom grejerna med DHL!
 
  • Gilla
a_80
  • Laddar…
IMG_20120806_173319.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu är det ihopkopplat!
 
  • Gilla
andersjm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.