Letar efter någon typ av belysningslösning som fungerar som följande:

1. Nattljus/ledljus som tänds med skymningssensor, svag belysning
2. Vid rörelse, ökad belysningsstyrka, endast vid skymning
3. Kan vara takpendel, väggplafond eller plug-in direkt i eluttaget

Belysningen skall sitta i vårt trapphus och fungera som nattbelysning utan att behöva tända "manuellt" i trappan.Idag har vi bara en klassisk nattlampa från Osram pluggad i ett vägguttag. Svag nog för att inte störa oss i sovrummet direkt vid trappan (sover alltid med dörren öppen) men skulle gärna varit lite starkare när man går i trappan

I enklaste form så söker jag en klassisk plugin-nattlampa med ovanstående funktioner men andra förslag mottages gärna, i mest avancerade form hade jag tänkt bygga ihop funktionerna med hjälp av två olika lampor samt diverse trådlösa nexa-prylar, men det blir mycket prylar och kanske lite väl dyrt, så någon lampa med allt inbyggt hade varit trevligt
 
En hyfsat enkel lösning är en plafond med dubbla lampor som det går att dra dubbla tändtrådar till.
 
Nyfniken skrev:
En hyfsat enkel lösning är en plafond med dubbla lampor som det går att dra dubbla tändtrådar till.
...och så styra dessa med önskade sensorer?

Har lite tänkt i de banorna men inte letat aktivt. Fördelen är då att man skulle kunna sätta en trådlös skymningssensor till en lampa och sen sätta dubbla rörelsedeckar, en uppe och en nere, för en bifunktion av det hela hade varit att när man lägger sig senare än övriga familjemedlemmar (oftast jag då som sitter uppe halva natten...) så fungerar trappbelysningen även nerifrån hallen.

Vet att våra badrumsplafonder har dubbla lampor men de tar bara en tändtråd, får kolla efter något med kronkoppling
 
Är väl inte direkt raketforskning att modda en lampa själv så att den kan ta två tändtrådar.
 
Nejdå, det är nog det minsta problemet, skulle väl helst slippa köpa Nexa-prylar (eller motsvarande) för någon tusing för att lösa problemet. Jag har inte sett någon mottagare med kronfunktion (kanske finns?) så jag behöver 2 mottagare, 1-2 rörelsvakt och en skymningsvakt (+ en snygg armatur) så det springer lätt iväg.
 
Steinel har armatur som klarar av det du önskar. Jag tror dock att det främst är utomhusarmatur (fasad/vägglampor, osv)?

Den jag monterat på mitt hus tänder/släcker vid skymmning och gryning. Då går den automatiskt till 25% styrka. Passerar man inom detektionsarean, lyser den upp med 100% under en kort stund (inställbart). D.v.s ungefär det du efterfrågar?

Kolla om du hittar det du söker här:
http://www.khs.se/produkter.html?app=2&category=el--belysning-4855
 
Ahlsell A-Collection har sådan plafonder vill jag minnas. LED dessutom, tror jag.
 
Tack för tipsen

Kollade lite snabbt på KHS och utan att ha letat runt för mycket så hittade jag t.ex. denna direkt:

http://www.khs.se/produkter.html?app=2&product=sensorlampa-l610-led-45868

Att armaturen har lite utomhus-stuk gör inget, tycker vissa utomhusarmaturer funkar likabra inomhus, i alla fall i den stil vi har hemma. Det som skulle kunna vara problemet är att de lyser för starkt i sitt svagaste läge, Jag provade först med en billig ledlist från ikea i tre delar, och även med endast en list av tre ansluten blev det för starkt ljus. Har man e14 eller e27 sockel så kan man nog lösa det eftersom just billiga "svaga" led inte brukar vara några problem att hitta. Såg någon typ e14 kronlampa på Jula som lös så svagt så det knappt var märkbart

Den länkad ovan tolkar jag har ställbart grundljus, steglöst från avstängt till ca 50% av effekten så det är ju funkis, men med tanke på att den är 8w LED så tror jag dock att den kommer blända en när den tänds inomhus i ett nästan becksvart trapphus.... och det verkar svårt att hitta någon som är dimbar enligt ovan fast med e14/27 sockel, där man kan sätta led, av förklarliga skäl. och med inbyggd LED så satsar man ju också av förklarliga skäl på en stark LED som kan lysa upp utomhus.
 
Såg nu att de hade denna för vanlig e27 sockel

http://www.khs.se/produkter.html?app=2&product=sensorlampa-l867-38891

Kan man hitta en riktigt "klen" e27 klotlampa så borde det ju funka, kanske en 18w halogen, vet inte om det finns svagare, den borde kunna dimmas ner till 1% av sin fulla effekt i grundläget, sen är frågan om inte 18w blir för starkt ändå när rörelsevakten aktiverar, får hitta något att jämföra med hemma
 
MMR skrev:
Kan man hitta en riktigt "klen" e27 klotlampa så borde det ju funka
Vad tror du om en dimbar LED-lampa med E27-sockel? Sådana brukar ju alltid "vara för klena". :)
Jag har ett gäng från Aaxsus som jag använder i fönsterbelysningen. Där vill man ju inte heller ha för startk ljus.

Ganska nöjd med dessa eftersom jag upplever att färgtemperaturen och färgåtergivning är bra (till skillnad mot dem man brukar hitta på classe, jula, etc).
 
Ja en dimbar LED kanske funkar även om de anger att den endast fungerar med glödljus, men det är väl bara för att folk skall sätta i lågenergilampor och sen gnälla på att det inte går att dimma...

Får väl leta lite, såg att Steinel-belysningen jag länkade till ovan kostar 1700:- (visserligen verkar man kunna hitta den för strax under tusingen på ebay/amazon i UK eller Tyskland). Men jag tror inte jag köper den osedd
 
Kolla på Bauhaus. Jag vet att de har en delmängd av Steinels belysningssortiment. Vissa produkter har de även ett mycket bra pris på. T.o.m. billigare än vissa svenska elgrossister (rabatt medräknad)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.