Hej på er,

Vi har tre Åkerö äppelträd hos oss. Alla har kräfta fast i olika stadier. Det lutar åt att vi tänker ta ned två stycken för att bespara det bästa trädet som producerar ordentligt med god frukt så länge som möjligt.

Den regniga våren tror jag har gynnat kräftan... så här illa såg det inte ut förra året....

Jag skulle gärna använda virket från de två som skall kapas till något framtida snickeriprojekt. Lutar åt en solstol : ) Tror ni det är värt det? Jag tänker mest på risken för smitta det friska trädet mer. Någon som vågar gissa sig på risken för ytterligare spridning av svampen genom lagringen av grenar ca 20 m därifrån? Uppkapning utomhus sedan på tomten av kräft angripet virke som kan virvla runt...?
Det rekommenderas ju att man skall bränna alla kräft grenar direkt.

Mvh
/E
 
Kanske inte är en fråga för möbelsnickare. Prata med en riktig plantskola eller handelsträdgård (alltså inte plantagen eller blomsterlandet eller dyl, för de vet oftast inget).

/woodchuck
 
Som jag ser det så skall du inte använda det virket till solstolar alls, det är för fint för det egentligen.
Klyv upp det i plank och lagra några år så har du något som du kan göra mycket finare saker av.

Rörande eventuell svampspridning så noll aning.

Men bara min åsikt.
/Kent
 
ok tack för svaren!

Skall kolla med plantskolan o se om de har någon åsikt. Kanske kan jag fälla det en torr sensommar/höstdag som rekommenderas vid kräfta. Sedan klyva stockarna en kall vinterdag ute. Då borde svampen få svårt att etablera sig. Kanske inte klockrent men jag får väl hitta på något.

Mvh
/Erik
 
Hej Erik,

hittade din gamla tråd ovan när jag sökte efter samma sak. Står inför samma beslut som du gjorde då, så hur gjorde du sedan?
 
D DavCarl skrev:
Hej Erik,

hittade din gamla tråd ovan när jag sökte efter samma sak. Står inför samma beslut som du gjorde då, så hur gjorde du sedan?
Sågade upp det. :)
Har nu haft huset ett par år och tror liksom att jag kan saker ;) så jag kör bara på. Skämt åsido så skulle jag mer bry mig om "när och hur" jag sågar ned trädet för att inte sprida så mycket sporer. Det finns ju redan över allt hos grannar mm. Så välj en vecka av torrt väder. Såga ned och kör iväg med de bitar du inte skall ha till eldning direkt. Eller bränn det själv så har du gjort det bra. Ha det inte liggande några dagar under ett annat äppelträd etc.... Den lilla stock som sen blir kvar funderar du på hur du skall kunna klyva upp till vad du vill bygga. Jag har ingen fin bandsåg utan endast byggklyv o hyvel. Så jag klyver först med yxa sen på hyveln och sen till sågen. Har du grejor själv eller snäll vän/bonde med såg så gå dit och få finsågat i den tjocklek du tror dig vilja ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.