Funderar på att till framtida garagebygge blanda betongen själv, har möjlighet att i närheten handla väggrus eller bärlagergrus (bergkross) till bra pris, transporten går också att lösa billigt.
Vad säger folket om att blanda betong av detta grus ?

Alternativet är ju att köpa sorterad natursand och singel, vilket blir mycket dyrare och även kräver dyrare transport.
 
Har testgjutet lite på 0-18. Får återkomma om ca 5-10 år med resultatet
 
Hej!
Du bör helst inte ha något stenmjöl i betongen, utan ta hellre typ 8-16 eller liknande makadam/singel.
 
Vettetusan om jag inte testar, har sedan sist varit med och gjutit ett garagegolv av väggrus krossat av berg, har även hört flera andra som använt väggrus med bra resultat.
Det blir ju så billigt att man kan ta till några centimeter extra tjocklek.

Några ytterligare åsikter..........är det heltokigt eller bara "inte rätt" ? ;)
 
än så länge står den muren :)
 
Hur gick det? Står muren kvar?
 
Både ja och nej. ;)
Halva muren är kvar.

Det vart som så att jag kom på att det skulle bli bra med en trädgårdstrappa just där muren stod så iom det fick jag ta bort en del för att få plats med trappan.
Den var dock hård som bara den att riva. 70 mm armerad betong så det var slägga och salva på riktigt ordentligt som gällde
 
Haha... vilken trådlyftning... 5 år senare... (y)
 
mats_o skrev:
Både ja och nej. ;)
Halva muren är kvar.

Det vart som så att jag kom på att det skulle bli bra med en trädgårdstrappa just där muren stod så iom det fick jag ta bort en del för att få plats med trappan.
Den var dock hård som bara den att riva. 70 mm armerad betong så det var slägga och salva på riktigt ordentligt som gällde
Så din slutsats är att det går att använda väggrus (0-18) som ballast?
 
zzingo skrev:
Haha... vilken trådlyftning... 5 år senare... (y)
Kunskap får inte förspillas.
 
Ska man gjuta något med högt krav på hållfasthet och säkerhet så skulle jag inte göra det.

Ska jag sno ihop en enklare trädgårdsmur, några plintar till en friggebod eller så så skulle jag definitvt använda 0-18 om jag hadde det hemma
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.