Usch, nu känns det motigt att försöka få ordning på trädgård och terass... sommaren är kort och med den här takten blir det klart lagom till hösten när det är dags att fälla ihop, ställa in och gå inomhus och titta på snön som begraver alla ens mödor. Någon som har några bra pepp-tips? Hur motiverar man sig när det går trögt?
 
Ta en ledigt en stund och gör något annat. Så får du mer energi och hinner njuta av september solen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Är ju perfekt! Då har du allt klart att bara njuta när våren kommer, istället för att behöva fortsätta slitet då :)
Själv hoppas jag på att ha en trappa klar innan vintern så att vi inte behöver använda källaringången ända till nästa vår.
 
BiFuel skrev:
Är ju perfekt! Då har du allt klart att bara njuta när våren kommer, istället för att behöva fortsätta slitet då :)
Ja, man får väl anse den här skitsommaren förlorad på alla sätt... :)
 
Jag brukar lägga mig på en filt på gräsmattan och titta på molnen och äppelträdets grenar som vajar i vinden (då ser jag ju inte huset med den halvruttna fasaden, behov av dränering, inget badrum, brädhögen som ska bli altan och tusen håriga spindlar i källaren:eek:) och kan andas fritt och njuta av livet. Stäng av byggnerven en stund, då mår iallafall jag bättre.
 
Ta det lugn och köp en baden-baden solstol nu innan vintern :) Den kräver ingen färdig terras, stenläggning veranda eller nyklippt gräs .... bara en plats i solen :)
gaia
 
gaia skrev:
Ta det lugn och köp en baden-baden solstol nu innan vintern :) Den kräver ingen färdig terras, stenläggning veranda eller nyklippt gräs .... bara en plats i solen :)
gaia
"Solen"? Men då måste jag väl resa söderut också?? :confused:
 
Tycker inte vädret är så dåligt som all vill få det till.
Visst blåser det friskt idag men det är ändå runt 26 grader ute.
Perfekt väder för att smutta på en starkcider och titta på det som faktiskt ser bra ut i trädgården istället för att som vanligt stirra sig blind på det man inte tycker ser bra ut.
Det är bara att inse.Har man inte ork/lust/tid att lägga en heltidstjänst i trädgården så blir det lite som det blir :)
Själv är jag väldigt nöjd med mina Asiatiska och Orientaliska liljor just nu även om varken rabatt eller placering av lökarna i sig är optimal så är dom i alla fall fina :)
Och av alla 30-40 rosor jag planterat sista året har alla utom en klarat sig.
En del är till och med riktigt fina även om där fattas ett par centimeter till fullhöjden ännu ;)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Jag har mitt/vårt första år i vårt hus och med det första året i trädgården. Jag har gjort en hel del men nu börjar jag sakta ned mitt arbete och bara njuter av det som är och tar ett glas vin.

Vad ser jag?
En sönderklippt häck som tidigare inte har blivit klippt på 7 - 8 år och nu ligger jag där och bara tänker på vad fin den kommer bli nästa år! och tar en mun vin!

Jag vänder mig om och ser den nästan färdiga gräsmattan växa och vrider lite på huvudet och ser mossan växa där som jag tidigare i år tog död på, men gu va mjuk den är att gå på. Nu planerar jag nästa års attack på mossan, och tar en mun vin!

Jag tittar på staketet som saknar tre brädor pga. att vi räknade fel, äsch får ta det lite senare, och tar en mun vin!

Tittar på fasaden på huset som skulle behövt tvättas, men tänker att den kommer att vara smutsig nästa år med så jag tar det då, och tar en mun vin.

Men nu måste jag faktiskt tänka på vad jag faktiskt har hunnit med denna fina sommar med alla denna sol (vilket även du ska göra!)

Jag har faktiskt rensat upp efter 7 - 8 års förfall, med 38 vändor med trädgårdsavfall till tippen!
Jag har rivit det där helruttna staketet och satt ett nytt, om än att det saknas tre brädor!
Jag har tagit bort alla 150 plattor som efter 30 år böljade som vågor!
Jag har byggt ett trädeck där, detta var det första för mig och det blev lite snett och inte perfekt, men det var i alla jag som gjorde det!
Jag har rensat bort en enorm tall, tre enar, tre thujor, taggbuskar och en massa skräp och buskar och faktiskt gjort en grusgång där efter jag ahr grävt upp alla dessa stubbar också. Nja nästan en grusgång, gruset saknas men kommer dit senare, när den andra gången blir klar till våren.


Jag känner mig ganska nöjd faktiskt, och sippar vin en timme till i solen och bara njuter av den sista semestern!

Kan du skriva vad du har hunnit med? när man ser det ur den synvinkeln istället så känns det så mycket bättre, jag lovar. Och om man nu inte har hunnit så mycket så beror det väll på att man har haft en hel massa annat att göra och i så fall och får man skriva ned det istället och känna sig nöjd!!!

Lycka till framåt!!!
 
  • Gilla
Imsan och 6 till
  • Laddar…
tharnstrom77 har en väldigt bra inställning :)
Dock vill vi veta vilken sorts vin han dricker för att göra en fullständig analys :p
 
He he Chateau Margaux 1996 var det :) Nä fanken heller blåser inte 2500 spänn på vin, tacka vet jag bussresa till tyskland för att inhandla detta ädla ämne(y)
 
saken är den att många gör fel.
ATT man verkligen gör klart det man påbörjar hela tiden.
att inte starta något förren sista spiken är i.
många bygger altaner å så fort nåra trall brädor är lagdna så hamnar dom på bauhaus å köper möbelset m.m.
räcket blir aldrig klart m.m.
nä som sagt gör klart det ni påbörjat å sen ta tag i nästa sak.
hade jag påbörjat alla mina saker samtidigt så hade ni sett mig på arga snickarna i 500 st avsnitt.
fast jag hade pratat omkull den där fjanten omedelbart men men...

skriv ned på ett kollegie block saker å ting som skall göras.
börja sen uppifrån å bearbeta å tillslut hamnar man längst ner....

mvh
estwing
 
tharnstrom77 skrev:
He he Chateau Margaux 1996 var det :) Nä fanken heller blåser inte 2500 spänn på vin, tacka vet jag bussresa till tyskland för att inhandla detta ädla ämne(y)
Åka en massa mil för att köpa billigt slask vin man måste blanda ut med soda för att kunna dricka.
Nä tacka vetja massor med plats i nyinköpta villan o en gräsmatta med mer maskrosor än grässtrån så dricker man egenbryggt billigt vin som dessutom är smarrigt (utblandat med soda) :)
 
Jo, man får göra lite i sänder. Allt kan inte bli klart på en gång och visst misströstar man ibland och undrar hur man ska reda ut allt man påbörjat!! Men det som inte blir klart i år det får färdigställas nästa år i stället. Och som tharnstrom77 säger, fokusera en stund på allt bra du säkert har gjort så känns det kanske bättre. Rom byggdes inte på en dag eller är det inte så man brukar säga. Alla har sina svackor - kanske är du på topp i morgon igen! :) Lycka till!
 
tharnstrom77´s inlägg var det bästa på länge, Jag vill också känna mig tillfreds med min trädgård så jag tog fasta på vintipset. Dock, jag har en rätt stor trädgård med många "skämshörnor" så jag tog det säkra före det osäkra och köpte en bag-in-box. :)
 
  • Gilla
nypon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.